Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderplockning vanligare hos vissa raser?  (läst 1912 gånger)

rackarns

• Närke
Fjäderplockning vanligare hos vissa raser?
« skrivet: 07 aug-10 kl 11:27 »
Har haft fjäderplockning/kanibalism hos Sabelpoot och Indiska stridshöns, alla kycklingar. Inga andra kycklingar i samma häng har plockat från de andra kycklingarna.
De får samma mat, har stort utrymme att vistas på.

Ronny

• Skåne
SV: Fjäderplockning vanligare hos vissa raser?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 00:58 »
Kaos!

Blandar man stora och små, i olika åldrar och av olika raser och höns som kommer från helt olika miljöer, så är det inte konstigt att allt blir "fel".

Generellt kan sägas att hackning kan leda till blodvite och kannibalism. Vanligaste orsak är för många djur på en för liten och begränsad yta!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 10:15 »
Sabelpoot gick för sig själva utan andra raser i kycklinghägnet. Jag har haftsäkert 10-15 andra raser i samma hägn vid olika tidigare tillfällen utan att de plockat på varandra.
De Indiska går ihop med ett par andra raser, i ett större hägn. Det är totalt 16 kycklingar på ca 10-12 kvm. Men det är bara de Insidksa som plockar på de andra.

Hur som haver, inge roligt att de plockat på de andra så att tom kycklingar dött av det.

Sabelpooten satte jag in till större kycklingar av annan sort. Då slutade de direkt.

de Indiska är nu separerade från de andra, återstår att se om de fortsätter plocka på varandra.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 12:08 »
Jag har en ras med 2 olika linjer. Den ena linjen plockar fjädrar på varandra medans den andra linjen inte gör det.
Jag tror att det är ärftligt.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 21:05 »
Kanske jag inte bara ska skylla på miljön? Men, faktum är att hackproblem i många fall har kunnat lösas med förändring av miljöfaktorer som foder, djursammansättning och utrymme.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 21:09 »
Har varit med om att just sabelpoot hönor plockade kragen av tuppen.
Försökte med allt.
Slutade med att jag tog bort dessa hönor.
Hedemorahöns

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 08 aug-10 kl 21:25 »
Kanske jag inte bara ska skylla på miljön? Men, faktum är att hackproblem i många fall har kunnat lösas med förändring av miljöfaktorer som foder, djursammansättning och utrymme.

Jo, det har jag ju erfarat, då jag flyttade dem slutade de.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Fortressppd

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser