Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel havre  (läst 10550 gånger)

Katharina K

• Västergötland
Hel havre
« skrivet: 02 aug-10 kl 20:57 »
Går det bra att ge hönsen hel havre från att de är 10 veckor? Är annan säd bättre. Vi får köpa hel havre billigt som vi fodrar hästarna med och det vore ju smidigt om även hönsen kunde leva på det.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Hel havre
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 21:05 »
hej,

mina höns får hel havre och hel korn.... allt verka bli uppäten och de värpa och är pigga.... Även mina kaniner får detsamma mat... vaktlarna och kycklingar( yngre än 8v) får pellets.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 21:28 »
Om jag förstått det rätt så är näringsvärdet bäst i vete till höns. Det är vad jag läst, jag är själv ganska ny på höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 23:08 »
ger hönsen hel havre... även ankorna gässen och kaninerna...duvorna och vaktlarna får det ej...
Fjäderfän och kaniner

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 23:20 »
Då får dom havre i fortsättningen. De vill ju hellre ha kyckling start, men tycker det är lite lyxigt med bäbismat i den åldern, de ser ju ut som riktiga höns nu. ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 23:35 »
ett varningens finger: du kan inte enbart utfodra dem med havre.. du får komplettera med matrester och andra sädesslag vete och korn tex...
Fjäderfän och kaniner

Ante-ante

• Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-10 kl 23:03 »
ett varningens finger: du kan inte enbart utfodra dem med havre.. du får komplettera med matrester och andra sädesslag vete och korn tex...

Hej. Intressant tråd.Sj är jag helt grön på detta området och har fått detta intresse för ca 2 veckor sen så ny är jag.

Men men åter till ämnet. Vad är det den bästa blandningen till vuxna höns? EX en skopa alt en spade av varje sädes slag och sen blanda om allt i en låda färdigt blandad. Vad finns det för mineraler och vitaminer till djuren för att dom ska få det bättre. Kalk är ju ett måste.

Ante
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #7 skrivet: 18 sep-10 kl 23:43 »
Jag kan bara meddela att mina höns INTE gillar hel havre, de ratar den och äter hellre andra sädesslag. Är det däremot krossad havre (som jag ger uppblandat med korn) äter de glatt :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 20 sep-10 kl 00:11 »
Har gett hönsen helhavre under alla år, tillsammans med lite allfoder, snäckskal, matrester och sådant. Går åt ca 2 hinkar havre om dagen i nuläget. Köper från grannbonden, 1kr/kg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-10 kl 00:27 »
tror det är en vanesak hos hönsen.. finns det mycket annat att plocka före så väljer de de mindre partiklarna... släng endast in havre till hönsen några gånger så lär de sig äta även det.. sen blandar du det med övrig mat...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 sep-10 kl 07:45 »
Men  efter vad jag har läst innehåller vete en bättre näringssammansättning för fjäderfä. Mycket bättre att fodra med helt vete. Dessutom, jag har provat båda, och de verkar gilla vete bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 sep-10 kl 08:26 »
Det påstås att utfodring med alltför stor andel vete gör hönsen grälsjuka.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 20 sep-10 kl 09:06 »
Det påstås att utfodring med alltför stor andel vete gör hönsen grälsjuka.
Det har jag inte hört, men självklart är det bäst med flera olika foder, läser man om hönsens näringsbehov så finns det ingen växt som ensam motsvarar det. Så en blandning är bäst, det finns flera recept här på alternativ, om man vill blanda själv. Men vill man ge bara ett sädesslag, för att det är enkelt, under sommaren, när hönsen hittar det mesta själva, så är vete bättre än havre.

Men jag förstår att om man har andra djur som mest äter havre, tex hästar, så är det billigare och enklare att ge hönsen havre istället. Det som jag reagerar på är att många som bara/mest har fjäderfä, ändå verkar köpa havre enbart. Det förstår jag inte, prisskillnaden är liten/ingen mellan havre och vete, och om man köper från foderleverantör som har båda är det ju dumt att välja endast havre, när det är sämre näringsmässigt.

Det är bra att vi diskuterar foder här på forumet, för det finns mycket att lära. Själv vill jag ge mina djur ett kostnadseffektivt och bra foder som kompletterar det de själva hittar, eller som jag samlar till dem, men som inte innehåller konstigheter. Där är vete ett bra alternativ, efter vad jag läst mig till. Jag ger det till såväl, gäss, ankor som höns.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #13 skrivet: 20 sep-10 kl 12:46 »
När man köper havre får man tänka på att havre innehåller mer skal än vete och korn. Omräknat i näringsvärde tror jag att havre är dyrare än vete.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 sep-10 kl 21:40 »
Ger mina allfoder och havre nu. De äter hellre havren än allfodret, men jag ger inte så mkt havre att de blir mätta utan de har mest havren som "godis". Köper havre av vår granne för 1,50 kg, får inte annan säd så billigt, så det får bli havre. Ger dessutom en av hästarna havre med.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-10 kl 01:53 »
Men  efter vad jag har läst innehåller vete en bättre näringssammansättning för fjäderfä. Mycket bättre att fodra med helt vete.
Håller inte med om det..

Vete är energirikt och kan utgöra en stor del av fodret. Proteinkvaliteten är lägre än i korn och havre. Vete innehåller svårsmälta kolhydrater.Om vetet blir finmalet kan det ge en klibbig konsistens och fastna i näbben. Vete har misstänkts kunna bidra till hackning och fjäderplockning vid stora givor (över 20%inblandning).

Havre är begärligt foder för fjäderfä. Det har högre kvalitet på proteinet än övriga spannmålsslag och är dessutom fettrikt med hög andel linolsyra.
Skalet utgör ca 30 % av totalvikten.. Fiberinnehållet tycks kunna ha en positiv inverkan speciellt i kombination med mycket vete.
Havre har okså mera vitaminer än andra sädesslag bl.a A E och C-vitamin vilka är antioxidanter och positiva för immunförsvaret.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-10 kl 08:01 »
Havre är ett begärligt foder för fjäderfä ???
Det vet nog inte mina höns om , de ratar havre.
Hedemorahöns

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #17 skrivet: 22 sep-10 kl 12:22 »
Havre är ett begärligt foder för fjäderfä ???
Det vet nog inte mina höns om , de ratar havre.

Inte mina heller, jag får läsa inlägget för dom :D.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 22 sep-10 kl 22:02 »
Havre är säkert nyttigt om hönsen äter det. Även mina hönor måste nog läsa denna tråd. Här hemma  går vete ner direkt korn till nöds och havren lämnas generöst till småfåglarna.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 22 sep-10 kl 22:05 »
köpte krossad havre i en liten påse på coop till hönsen de älskade det finns det att köpa istörre säckar någonstans, vilket är bäst krossad eller hel havre

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
ärt, fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser