Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chutney (rabarber)  (läst 3900 gånger)

leifhh

• Gäst
chutney (rabarber)
« skrivet: 22 maj-06 kl 14:55 »
Har man ett eller ett par rabarberstånd så vet man sällan vad man skall göra av allt när de börjar växa till sig framåt midsommar. Att göra en chutney kan då vara ett alternativ. Var beredd på att det ibland tar mycket lång tid innan chutneyn har mognat, en krusbärschutney jag gjorde var inte ätbar förrän efter nästan två år. Rabarbern kan givetvis bytas ut mot exempelvis krusbär, mjöligt äpple eller plommon. Men man skall tänka på att om man använder ingredienser med mycket eget fruktsocker så bör man minska mängden socker något vid tillagningen.

Ingredienser
1 del fint skuren rabarber (eller annan frukt, se ovan)
1 del socker
Hackad lök
Riven ingefära
Vitpeppar
Kanel
Sambal ölek eller ett par färska pepparfrukter
Ättiksprit
Lite vatten

Tillagning
Skär rabarbern i fina skivor. Hacka löken. Blanda lika delar (baserat på vikt) socker och rabarber i en tjockbottnar kastrull. Blanda i övriga ingredienser och koka upp. Sjud blandningen på låg värme tills den tjocknar, vilket brukar ta 45-60 minuter. Häll upp chutneyn på väl rengjorda glasburkar vilka placeras svalt. Chutneyn behöver stå till sig i bortåt en månad innan den är lämplig att äta. Förvaras den svalt och mörkt så håller den nästan hur långe som helst.

Ekub

SV: chutney (rabarber)
« Svar #1 skrivet: 16 jun-08 kl 18:52 »
Hur stora ska proportionerna vara av de andra ingredienserna? Låter smaskens  :D

annan

« Svar #2 skrivet: 16 jun-08 kl 21:37 »
 ;D

du frågar leif ;D

han lagar mat som en biltjuv :o

dvs full fart och satsar allt, oftast blir det dock väldigt gott ;)

f´låt leif

nu får du svara själv :-*
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 08:48 »
Hur stora ska proportionerna vara av de andra ingredienserna? 

Jag vill inte ange det eftersom:
1/ råvarors kvalitet och smak skiftar även om de heter samma sak
2/ olika personers smak skiftar

Därför är det bättre att var och en smaksätter efter eget huvud och de råvaror han/hon har tillgängliga. (Så betraktar jag för övrigt i princip all matlagning, några basingredienser skalll hållas i rätt proportioner, övrigt kan varieras efter behag)

I min indiska kokbok har jag klistrat in följande visa ord ur gastronomisk kalender, ord som styr mycket av min kokkonst:

Laga aldrig mat efter kokbok,
men läs recept, fårsstå dem
och handla sedan efter eget skön.
Mat skall skapas, inte kopieras.

(annans beskrivning av min matlagning stämmer bra, men hon var hänsynsfull nog att nämna att jag är en riktig kökshitler när jag kommer igång. Kan absolut inte samarbeta i köket och har svårt att förmedla mina tankar när jag lagar mat eftersom jag har en vision som jag når via en slags dynamik i förhållande till de puttrande grytorna och råvarorna)

Ekub

« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 09:49 »
Mja jo, låter absolut vettigt :)

Brukar få samma svar när jag frågar min pojkvän om recept med  ::)...har dock inte den känslan för mat som han har, så det blir inte så bra varje gång :-\ ...jag får öva helt enkelt;)

Tusan bara att man behöver vänta en månad för att veta om man lyckats eller inte :-\ *s* återkommer om en månad eller så ;D

Tackar för dem visa orden  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser