Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundsförbud en sån idioti...  (läst 12758 gånger)

pålle

• Gäst
SV: kamphundsförbud en sån idioti...
« Svar #40 skrivet: 16 aug-10 kl 11:47 »
Om det blir dyrt att ta en kull på sin hund kan man slippa de som vill tjäna "snabba pengar" på oseriös avel. Genom en obligatorisk kurs i avel (som borde kosta en del) innan tillstånd ges för att föda upp och sälja valpar borde en del av de oseriösa tröttna.

Det skulle väl också vara en välgärning för tiken att tvinga innehavaren av den dräktiga till kontroller så att allt fortskrider på rätt sätt.

Min tanke med hundpasset är att har hunden inget pass behandlas den inte av vetrinär, precis som med hästar. Då registreras också ägaren och en kontroll kan enkelt göras att den har "körkort" för hund.
Inte blir det bättre hund för den är renrasig ellr  häller gynnar det dom som inte har så mycket pengar men är skötsamma hud ägare ska då dom inte få ha hund?
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 11:50 av pålle »

johan/sandra

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 16 aug-10 kl 11:56 »
Hur många som blandrasavlar med fyrvägskorsningar har mentaltestat, hdröntgat eller på annat sätt kontrollerat sin hund?

Det är dyrt att ha hund, försäkringar, mat, hälsokontroller, vaccinationer och allt annat. Så varför ska det vara billigt att köpa en valp?

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 aug-10 kl 11:59 »
Hur många som blandrasavlar med fyrvägskorsningar har mentaltestat, hdröntgat eller på annat sätt kontrollerat sin hund?

Det är dyrt att ha hund, försäkringar, mat, hälsokontroller, vaccinationer och allt annat. Så varför ska det vara billigt att köpa en valp?
Så du menar att har du ina stora inkomster så ska du inte ha hund är det det du menar? tycker inte renrasiga hundar är billiga

rackarns

• Närke
« Svar #43 skrivet: 16 aug-10 kl 12:02 »
Nej, det är inte gratis att föda upp en kull enligt konstens regler, men de som parar sin rottweiler, dobbermann, jackrussel med en schäfer, golden, pappillon eller vad de nu lyckas med att blanda för raser för att deras hund är så söt och vill bli förälder.....

Jag har svårt att tänka mig att det blir koll hos vetten regelbundet och att de har ngn större kunskap....

Jag tycker inte den sortens avel är seriös, hundarna är inte meriterade och det borde kosta en hel del att registrera dem det borde vara väldigt mycket dyrare än att regga en kull med meriterade föräldrar. Inte reggad hund  som kommer in till vetrinär lämnas helt enkelt inte tillbaka till ägaren, då kommer folk att tänka en gång till innan de köper de "billiga" hundarna som annonseras.

Det är väl bra att de som vill ha hund för sakens skull kan få skaffa den typ av hund de vill, renras ELLER blandras. Jag tror att de "oseriösa" är inte endast de som köper blandraser som oftast är lite billigare. De kan likagärna köpa en dyr rasren hund.
Och vad har meritering att göra med seriositet? Hur meriterar man en sällskapshund? Vad ska en sällskapsras ha för meriter för att man skall få avla på den?
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 12:07 av rackarns »

johan/sandra

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 16 aug-10 kl 12:13 »
Så du menar att har du ina stora inkomster så ska du inte ha hund är det det du menar? tycker inte renrasiga hundar är billiga

Att tvinga den som avlar eller skaffar hund att gå kurser borde för den sant intresserade hundägaren anses som investering i sitt intresse och bidra till att spara många stackars hundar det lidande som de utsätts för av okunniga.

Jag skulle om det blev lag på det gärna göra ett lämplighetstest och genomgå kurs för att godkännas som hundägare, om det skulle kosta sisådär en 2-3000 så är det ändå en väldigt liten kostnad mot vad man lägger på sin hund under de (förhoppningsvis) många år man har framför sig.

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 16 aug-10 kl 12:23 »
 >:D

Meriterad det går ju inte att tävla i högre klasser med blad is  hadde en  äkta fyrvägs korsnig för ett antal åren dom hade kunna slåt ut det mesta i lydnad  men inte kund den bli bruks champion   så all så är det ju dömda av så kallade  etablissemang som bara vill profitera  för dom springer på utställningar utställningar är bara för ögat inge annat vackra idioter fis det gott  om  vore det rickigt skulle alla ha  nån form avskörkort som kan tas i från dom  i samband med insides till sammans med hud   så ni renras ivrare  var för  har ni så mycke sjuk domar om ni är så duktiga  tycker det luktar nån sorts kartell ja

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 16 aug-10 kl 12:25 »

Att tvinga den som avlar eller skaffar hund att gå kurser borde för den sant intresserade hundägaren anses som investering i sitt intresse och bidra till att spara många stackars hundar det lidande som de utsätts för av okunniga.

Jag skulle om det blev lag på det gärna göra ett lämplighetstest och genomgå kurs för att godkännas som hundägare, om det skulle kosta sisådär en 2-3000 så är det ändå en väldigt liten kostnad mot vad man lägger på sin hund under de (förhoppningsvis) många år man har framför sig.
Ja är inte helt i mot det du skriver mest bara på priset :)

rackarns

• Närke
« Svar #47 skrivet: 16 aug-10 kl 12:34 »

För många är hundägandet i sig inget "Intresse".. det är en livsstil, eller en del av livet, man har hund helt enkelt. det finns kanske inget intresse i utbildning av vare sig själv eller hunden. Man har haft hund i stort sett hela livet, den har alltid funnits där som en del i familjen.
Alla har inte tid att gå kurser, eller intresset, eller vill lägga 2-3000 kronor av sina sparpengar.
man har haft hund i alla år, ingen hund har mått dåligt eller inte fått den vård den behöver.... varför skall den här personen behöva offra både extra tid och pengar på något den inte behöver.

Det är en väldigt liten del som missköter sina hundar och/eller sitt hundägande. Och det är de som behöver knipas åt. Hur det skall lösas är en knepig fråga.

Hunden har fått för mycket fokus, därav det stora intresset av att skapa nya raser genom att blanda ibland ogenomtänkt. Hundar skall alltid gå fint i koppel, de skall funka i alla situationer. De skall klara av barn som hänger i deras öron. de ska mentaltestas, de ska ställas ut och de ska meriteras. Man ska ha hundar till ändamål som de inte är lämpade för. de skall inte skälla på andra hundar, de måste alltid hållas kopplade osv osv osv

Det har blivit sån hysteri. Hunden får inte längre vara hund. Jag tror att extra kontroller och hundpass och utbildningar är att gå ett steg ännu åt fel håll.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 16 aug-10 kl 12:38 »
men en valp kostar ju (iallafall min ras) mellan 13 och 16000, jag håller med dig att en del av rensrasaveln är väldigt egendomlig.

Att det inte går att meritera sin blandis hur mycket som helst är ju också tråkigt, men det kan man ju skylla Skk för.... Likaså att en del engelska staffar inte kan simma eftersom deras huvud är så stort och tungt att de inte kan hålla det över vattenytan.

Vad jag menar är att en man jag känner har en blandis och han träffade en annan som hade en blandis, de parade dem för att hunden ville så gärna vara med tiken. Den här mannen har alltid ont om pengar och jag tror inte de har tagit ultraljud och varit på regelbundna kontroller hos vetrinären. Om sedan förlossningen går fel och de behöver in till djursjukhuset så kostar det också, har de inte råd kanske de inte åker och tiken kan mycket väl få en plågsam död.

De tyckte att det var en bra idé eftersom de också kunde tjäna lite på att sälja valparna, jag tycker inte det är rättvist mot hundarna att göra så här, därför måste det kosta att köpa valp så att uppfödaren har råd att ta hand om den dräktiga tiken.

En kurs innan kanske skulle avskräckt dessa två människor som vill tjäna lite enkla pengar.

mitzy123

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 16 aug-10 kl 12:46 »
 o:)Nej det är inte idioti tycker jag . Det gäller alla raser som används som " kamphundar " !. Stackars djur som märker att vi hundrädda går rundor för att slippa närma oss . Det är inte naturligt . Tänker på när jag senast var i Göteborg och mötte en man med en klädsel som visade närma er inte och en kamphund sidan om klädd i ett stort nitat halsband . Eller om du går förbi en vakthund i bur som skäller hela dagarna och nätterna hur mår hunden ? Ännu värre en kedjad vakthund oavsett ras .
Mitzy123

johan/sandra

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 aug-10 kl 12:51 »
För många är hundägandet i sig inget "Intresse".. det är en livsstil, eller en del av livet, man har hund helt enkelt. det finns kanske inget intresse i utbildning av vare sig själv eller hunden. Man har haft hund i stort sett hela livet, den har alltid funnits där som en del i familjen.
Alla har inte tid att gå kurser, eller intresset, eller vill lägga 2-3000 kronor av sina sparpengar.
man har haft hund i alla år, ingen hund har mått dåligt eller inte fått den vård den behöver.... varför skall den här personen behöva offra både extra tid och pengar på något den inte behöver.

Det är en väldigt liten del som missköter sina hundar och/eller sitt hundägande. Och det är de som behöver knipas åt. Hur det skall lösas är en knepig fråga.

Hunden har fått för mycket fokus, därav det stora intresset av att skapa nya raser genom att blanda ibland ogenomtänkt. Hundar skall alltid gå fint i koppel, de skall funka i alla situationer. De skall klara av barn som hänger i deras öron. de ska mentaltestas, de ska ställas ut och de ska meriteras. Man ska ha hundar till ändamål som de inte är lämpade för. de skall inte skälla på andra hundar, de måste alltid hållas kopplade osv osv osv

Det har blivit sån hysteri. Hunden får inte längre vara hund. Jag tror att extra kontroller och hundpass och utbildningar är att gå ett steg ännu åt fel håll.

Jag är också uppvuxen med hund, men jag skulle om jag blev ombedd gärna ta ett test för att bli godkänd eller låta ngn inspektera mig. Hos oss skulle jag aldrig godta att barn drar och sliter i hunden (eller behandlar några av våra djur omilt), de ska behandlas med respekt för den är precis som vi ett levande väsen och har känslor.

Självklart om vi har barnbesök låter jag dem umgås med vår hund men under kontrollerade former.

rackarns

• Närke
« Svar #51 skrivet: 16 aug-10 kl 12:53 »
en hund skällandes i en bur hela dagen, eller dito fastkedjad är tragiskt men handlar ju inte om rasen i sig.
Att hunden i Göteborg hade ett nithalsband förstår jag dock inte problemet i. Inte heller angående ägarens klädsel.

kanske är fördomar också en sak för en del andra att ta en funderare över?

rackarns

• Närke
« Svar #52 skrivet: 16 aug-10 kl 12:56 »
Jag är också uppvuxen med hund, men jag skulle om jag blev ombedd gärna ta ett test för att bli godkänd eller låta ngn inspektera mig. Hos oss skulle jag aldrig godta att barn drar och sliter i hunden (eller behandlar några av våra djur omilt), de ska behandlas med respekt för den är precis som vi ett levande väsen och har känslor.

Självklart om vi har barnbesök låter jag dem umgås med vår hund men under kontrollerade former.

Jo, men att du gör ett test och blir godkänd hjälper ju inte i problemet. de flesta av oss sköter vårt hundägande och våra hundar. Och även den mest oseriöse kan klara ett sånt här "test"?

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 16 aug-10 kl 12:56 »
men en valp kostar ju (iallafall min ras) mellan 13 och 16000, jag håller med dig att en del av rensrasaveln är väldigt egendomlig.

Att det inte går att meritera sin blandis hur mycket som helst är ju också tråkigt, men det kan man ju skylla Skk för.... Likaså att en del engelska staffar inte kan simma eftersom deras huvud är så stort och tungt att de inte kan hålla det över vattenytan.

Vad jag menar är att en man jag känner har en blandis och han träffade en annan som hade en blandis, de parade dem för att hunden ville så gärna vara med tiken. Den här mannen har alltid ont om pengar och jag tror inte de har tagit ultraljud och varit på regelbundna kontroller hos vetrinären. Om sedan förlossningen går fel och de behöver in till djursjukhuset så kostar det också, har de inte råd kanske de inte åker och tiken kan mycket väl få en plågsam död.

De tyckte att det var en bra idé eftersom de också kunde tjäna lite på att sälja valparna, jag tycker inte det är rättvist mot hundarna att göra så här, därför måste det kosta att köpa valp så att uppfödaren har råd att ta hand om den dräktiga tiken.

En kurs innan kanske skulle avskräckt dessa två människor som vill tjäna lite enkla pengar.
ok men alla dessa ren renrasiga som har haft sina kullar då  dom avlivas ju i  många fall eller skickas ut på blocket typ bara för dom har gjort sitt  så det fins nog alla varianter tycker det är så bedrövligt att höra att det är rasens fel eller att det var för det var för en blad is allt hänger på den som har snöret  sen kan andra tycka vad dom vill så ja håller inte ren ras folket så jädras hökt finnsju hur många söder avlade raser som hällst tragiskt i fåfängans namn och girig heten

johan/sandra

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 16 aug-10 kl 13:02 »
Jo, men att du gör ett test och blir godkänd hjälper ju inte i problemet. de flesta av oss sköter vårt hundägande och våra hundar. Och även den mest oseriöse kan klara ett sånt här "test"?

Därav min fundering med pass och obligatorisk lämplighetsprövning. Om du inte har "körkortet" tas hunden ifrån dig och då slipper de som tar hand om sin hund problemet för de har "körkortet". Är de oseriösa hundägarna intresserade av lägga tid och pengar på ett test? Kanske borde det också matchas med brottsregistret, är du dömd för t ex våldsbrott ingen hund oavsett ras.

Eller förbjud hundar i tättbebyggt område. Här kan allmännyttans bostadsbolag göra en insats, genom att inte låta folk med hund hyra deras lägenheter i de områden där de dåliga hundägarna är överrepresenterade.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #55 skrivet: 16 aug-10 kl 13:05 »
Hade det inte varit en tanke att ha ett mentaltest som var gratis o dom hundar som inte gick igenom avlivades kort o gott .
Då försvann alla farliga hundar ganska snabbt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 aug-10 kl 13:06 »
Hade det inte varit en tanke att ha ett mentaltest som var gratis o dom hundar som inte gick igenom avlivades kort o gott .
skit prat :) du kan ju göra vilken hud som hällst farlig

rackarns

• Närke
« Svar #57 skrivet: 16 aug-10 kl 13:08 »
Därav min fundering med pass och obligatorisk lämplighetsprövning. Om du inte har "körkortet" tas hunden ifrån dig och då slipper de som tar hand om sin hund problemet för de har "körkortet". Är de oseriösa hundägarna intresserade av lägga tid och pengar på ett test? Kanske borde det också matchas med brottsregistret, är du dömd för t ex våldsbrott ingen hund oavsett ras.

Eller förbjud hundar i tättbebyggt område. Här kan allmännyttans bostadsbolag göra en insats, genom att inte låta folk med hund hyra deras lägenheter i de områden där de dåliga hundägarna är överrepresenterade.

Nej det där är för mig skräckexempel på vad som INTE bör göras  :) hur extremt skall det behöva bli.. brottregister.. inga hundar i stan.. Nej hemska tanke.

Dryga böter vid incidenter.
Avdramatisera hundägandet. Det finns för mycket romantik kring hundägandet.

Men som sagt tidigare.. svårt att komma åt problemet. Och alla har vi olika lösningar på hur det skulle kunna gå till :)

rackarns

• Närke
« Svar #58 skrivet: 16 aug-10 kl 13:10 »

vad är det för moment som skall göras för att bedömma hur en hund fungerar i alla situationer?
Vem skall betala dessa test? Det finns många hundar i landet.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 16 aug-10 kl 13:17 »
Nej det där är för mig skräckexempel på vad som INTE bör göras  :) hur extremt skall det behöva bli.. brottregister.. inga hundar i stan.. Nej hemska tanke.

Dryga böter vid incidenter.
Avdramatisera hundägandet. Det finns för mycket romantik kring hundägandet.

Men som sagt tidigare.. svårt att komma åt problemet. Och alla har vi olika lösningar på hur det skulle kunna gå till :)

Hade det funnits en patenlösning så hade den säkert redan varit i bruk. Förutom dryga böter borde hunden konfiskeras direkt.

Jag är själv aldrig i stan med min lille eftersom han är lite rädd för andra hundar sedan han fick stryk för några år sedan. Anledningen är att de gånger jag varit i stan har jag haft honom på min högra sida och han har gått fot medans folk har kommit med sina hundar i flexikoppel och låtit dem komma nästan hela vägen fram till oss.

Nej, nu tror jag att jag ska ta på mig skoogskläderna, sätta på den lille sitt röda nithalsband och ta en tur i skogen, hoppas jag inte skämmer ngn nu ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
RickardR, addebadde, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser