Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanska en dum fråga...  (läst 5026 gånger)

Birgit

SV: Kanska en dum fråga...
« Svar #20 skrivet: 05 aug-10 kl 07:31 »
Citera
Frågan är ju hur ofta tacklammen blev dräktiga "förr" med den utfodringen man hade då?
Hann dom bli betäckta innan bagglammen slaktades på hösten?
Leker Gud gör ju vi människor så fort vi skaffar djur... Från att vi ser till att dom inte svälter ihjäl vintertid till att vi bestämmer när/vem som ska dö, varför skulle man strunta i att vara "Gud" när dom ska föda?
Ja, du Charlotte, det är ju precis det vi skriver JBF och jag, att de som blir dräktiga blir det, resten får ju står över. Men de gamla raserna har ju alltid haft lätt för att bli dräktiga vid ung ålder. Dessutom var ju fårägaren inte så dum så han slaktade alla baggar så tidigt att tackorna inte hann bli betäckta. De använde ju som regel ungbaggarna och det förutsätter ju att även de var könsmogna.

Så du påstår alltså att folk förr lät dem svälta ihjäl på vintern? Då hade vi nog inte haft våra lantraser idag.
Sedan är detta med feta en relativ sak. Det finns många olika uppfattningar om detta.
Enligt en del får ju knappt ryggraden kännas på fåren. Men att det finns en klar ökning av förlossningsproblem hos våra gamla raser i form av lammningsförlamning och framfall, visar ju tydligt att de lider av välfärdsproblem. Att fler får många lamm är också ett tecken på detta.
Att ett får inte är färdigväxt förrän vid tre är nog troligt, men det har inget att göra med när de kan och ska lamma in. Den ideala åldern för lammning är ju innan kroppen stelnar till.  (För att förlossningen ska vara smidig. hos människan inträffar detta mellan 15-18 år. Alltså hos "barn".)

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 05 aug-10 kl 08:13 »

Så du påstår alltså att folk förr lät dem svälta ihjäl på vintern?
Nej, hur har du kunnat uppfatta vad jag skrev som det ???
 Så fort vi skaffar ett djur så har vi ju börjat "Spela Gud" som du uttrycker det, det var väl egentligen vad som hände när vi tämjde husdjuren från början? Vi väljer vilka livdjur som ska sparas, ger dom mat när det inte finns i naturen osv.
 Då frågar jag dig Birgit också hur många UNGTACKOR har du haft som fått förlossningsproblem pga fetma om dom stått över den första lammningen?  Jag har hittills inte haft någon (ingen vuxen tacka heller) därför protesterade jag mot JFBs påstående att det skulle vara riskabelt att inte betäcka ungtackorna.
 Jag har som sagt provat båda varianterna utan lammningsproblem.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 05 aug-10 kl 11:14 »
därför protesterade jag mot JFBs påstående att det skulle vara riskabelt att inte betäcka ungtackorna.

Jag har väl bara sagt att man skall vara medveten om att lantraser är bra på att tillgodogöra sig foder, och därför riskerat att bli feta ifall de inte lammar första våren. Eller lammar varje år för den delen. Jag vet inte varför du skall gå i klinch på en gång Charlotte??? Jag har inte, som du verkar påstå, påstått att lamningsproblem kommer som ett brev på posten om man ej betäcker första hösten.

Många verkar tycka att lantrastacklamm bör få växa till sig ett extra år, men det är ju själva grejen med lantraser, att de (oftast) ej behöver det då de av tradition betäckts sin första höst. Man skall inte blanda ihop köttraser med lantraser. Håller man allmogefår i genbank tycker åtminstone jag att man skall tänka på sådant...
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 11:52 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #23 skrivet: 05 aug-10 kl 12:16 »
Problemet är väl att de som hållit på med "aval" av produktionsraser tycker att lantrastacklammen är så små första hösten.
Men om man, som i någon annan tråd, påstått att ett tacklamm ska väga 35 kg vid första betäckningen (alla raser dragna över samma kamm ::)), så förstår ju jag också att man inte vill betäcka första året. Många av lantraserna har ju inte högre vikt vid "fullvuxen" ålder.
Citera
Jag tycker allvarligt talat det vore intressant om någon kunde tala om var alla dom där feta allmogefåren finns
Ja, du Charlotte, jag såg dem på Nordens Ark t.ex för några år sedan. De hade problem med tackorna! Rådgivaren jobbar numer som djurskyddsinspektör och hans inställning är: " Det ska gå att få fason på lantraserna också med rätt utfodring".

Jo, Charlotte, jag har haft ungtackor som haft lammningsproblem när de stått över ett år (har testat detta själv, både frivilligt och ofrivilligt). Då har de alltså varit två vid lammning. Dels tenderar de pga att de ätit sig "feta" fått för rasen ovanligt stora lamm när de lammat in (har behövt draghjälp) + att jag även haft lammningsförlamning på sådana tackor. Fettet sitter inte alltid på utsidan Charlotte, utan på lantraser sätter det sig först runt de inre organen.
Jag har kontakt med folk som också har rejäla problem med både framfall och lammningsförlamning, inom både gute- och allmogefårvärlden.
Så vad jag påstått är att riskerna är mindre om de betäcks första året. Inte att alla får problem. Bara att problemen ökar!

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 05 aug-10 kl 12:31 »
 Då är det bara att konstatera att vi har olika erfarenheter Birgit :)
 Har aldrig dragit ut ett lamm från allmogefåren (utom vid felläge) men utfodrar också alla mina får efter behov och har hittills inte haft några med fett invärtes, lammningsförlamning eller framfall (oavsett ras) som tur är :)
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 12:33 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #25 skrivet: 05 aug-10 kl 15:19 »
Vilken tur att du är så duktig Charlotte ;)

Men normalt klarar de fellägen utan draghjälp om de är i rätt kondition och lammen lagom stora.

Vad är behov? Som du vet får mina inte kraftfoder. Men det kan säkert vara som så att vissa lantraser är känsligare. Kanske mer ursprungliga?

samaka

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 05 aug-10 kl 16:35 »
Men normalt klarar de fellägen utan draghjälp om de är i rätt kondition och lammen lagom stora.

jamän, det är väl inget som säger att tackan är i dålig kondition om hon inte klarar sina fellägen själv??? skulle vilja se den tacka som själv klämmer ut ett lamm i komplicerat felläge. Att fetma har betydelse när det gäller förmågan för tackan att klara av "normala" fellägen själv, visst, men det finns inget som antyder att det var sådana fellägen som Charlotte åsyftade...

Birgit

« Svar #27 skrivet: 05 aug-10 kl 17:49 »
Det skrev jag inte heller. Läs är du snäll!
Vad vi talat om är att en tacka som lammar in som äldre har hunnit stelna till och därför kan ha svårare att få ut lammet/lammen. Är hon dessutom i "för bra" kondition, så kanske hon dessutom får ett onödigt stort lamm första gången.
Det är vad jag försökte belysa. inte att tackan var i dålig kondition eller något annat!

samaka

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 05 aug-10 kl 19:26 »
Feltolkat av mig... sorry! Läste din kommentar som ett direkt svar på charlottes senaste inlägg.

AnnkiP

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 14 sep-10 kl 21:56 »
Djurskydd; JAG har en kastrerad bagge som går med fyra tackor. Vi kastrerade honom för att han är så himla go så vi ville ha honom kvar, men han går med sin mamma och syster.
Att kastrera honom var det bästa jag gjort. Stångningsinstingterna försvann helt och han blev ännu gosigare än han redan var ;) Bob Marley heter han
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser