Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanska en dum fråga...  (läst 5027 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Kanska en dum fråga...
« skrivet: 30 jul-10 kl 20:35 »
men har alla ni som skriver här många får  (30-50) och alla verkar hålla på med lamning.
Finns det ingen som har bara några stycken för att de är så jätteduktiga betare på sommaren?
El det kanske är så att får mår br av att lamma varje år ???

Ja ursäkt...men som sagt jag försöker lära mig allt om får :-[

Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

JBF

• Småland
SV: Kanska en dum fråga...
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 20:51 »
Nope, jag har i skrivande stund 11 tackor + bagge. Nu har jag ju årslammen kvar också. Så just nu har jag 27 små rosor i hagen.
Jag har dem för att hålla markerna öppna, för att jag gillar djur och för att jag vill hjälpa till med bevarandet av roslagsfår. Att äta lammstek, så långt har jag inte kommit än, men om ett par månader så.

Jag vet väl inte om de nödvändigtvis måste lamma varje år, men tackor utan lamm blir gärna lite feta, och feta tackor vid lamning vill man inte ha!
Det skrivs ofta om lamningsproblem på detta forum, men över 99% av alla lamningar är superlätta och oftast överstökade när du kommer ner i fårstallet på morgonen! Och att får njuta av vårens lammrace uppväger alla eventuella problem man haft under vintern!

Jag kan absolut inte allt om får jag heller, men får är bra djur för nybörjare. De är lagom stora och lagom svåra. Man lär sig mycket genom att läsa, både böcker och här på nätet. Men jag kan rekommendera att lära känna nån som kan mer om får som kan hjälpa och tipsa. En sån har jag  ;) ;)
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 20:53 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 21:04 »
Hej.
Jag har bara en bagge och en tacka. Har dem bara för sällskap och för växelbetare med hästar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 21:16 »
Vi är också helt nybörjare på får. Har en bagge, en tacka och ett lamm som ska slaktas nu till hösten. Jag ville prova på hur det är att ha får, därför skaffade jag bara ett fåtal nu till en början. Men om det nu är så kul som jag tror (och hoppas) att det är så ska jag skaffa fler. Men kanske inte fler än 5 tackor eller så? I framtiden vill jag ha Klövsjöfår för att hjälpa till med bevarandet av dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 23:07 »
Jag har 7 tackor just nu och 8 lamm. Jag har dem primärt för att de ska sköta om vallarna och för köttet från lammen på hösten. De ger ingen ekonomisk vinst - oftast går det jämt upp med det lilla som jag säljer med det som jag måste investera i.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

hustran

« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 21:12 »
Vi har de senaste åren ca.10 år, insett att fåren inte ger ngr. inkomster direkt. Altså så betäcker vi bara varannat år(till mångas fasa) hur många hästar,kor,hundar etc. betäcks varje år? Att få vila (då menar jag även oss) tror jag inte är fel. Våra tacklamm hinner växa färdigt,vi slipper lamning och markerna blir tufft betade året efter. Skönt allt tycker jag. ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 31 jul-10 kl 21:17 »
hur många hästar,kor,hundar etc. betäcks varje år?
Ganska nära 100% av korna betäcks varje år, skulle jag vilja påstå. Och om djuren blir feta för att de inte förbrukar tillräckligt mycket energi, så lever de kortare tid. Det finns flera studier (orkar inte leta upp nu) som visar att övervikt ger lägre förväntad livslängd hos hundar, människor... Troligen mår alla däggdjur dåligt av att vara överviktiga, och får diverse följdproblem om de blir för tjocka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-10 kl 22:10 »
Ja, det är ju upp till var och en att betäcka sina djur om & när de vill. Jag betäcker gärna tacklammen också, de växer ikapp. I andra trådar har det ju nämnts tackor som inte tagit sig ett år utan vilat upp sig, för att nästa år lamma igen. Det är ju finfint det också. I just mitt fall med bevarande av allmogefår tycker jag dock att det är viktigt att de produktionsegenskaper som finns skall bevaras. Alltså: betäcka tacklammen som man "alltid" gjort med lantrasfåren..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 02 aug-10 kl 10:07 »
Jag har ju haft får i många år nu och har Roslagsfår och Gutefår. Har haft andra raser tidigare.
Jag har testat flera varianter med mina får och min erfarenhet är att tackor och tacklamm som inte blir betäckta och får lamm (inklusive de som lammen dör för) är inte tillfreds med livet. De är oroligare i sättet och är de som kan avvika från resten och leta sig ur hagen osv. De som har lamm verkar helt klart nöjdare. Det är ju en drift de har, att föröka sig. Något helt naturligt.
Däremot kan man ju hoppa över ett år om man vill, men som skrivets tidigare, se till att de inte blir feta, för då kan de få problem nästa gång de lammar.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 02 aug-10 kl 20:37 »
Jag tror inte att det är skrivet i sten att tackor behöver lamma varje år. Ang risken att de blir för feta utan lamm kan väl det lämpligen motverkas genom att konsekvent bara ge dem grönbete, hö, ensilage med inte alltför högt näringsvärde och mineral. Inget kraftfoder överhuvudtaget, eftersom det bara är underhåll det gäller. Har man dem inte för produktion kanske det kan räcka med lamm varannat, vart tredje år? Tacklamm tror jag dessutom mår ganska bra av att få mogna och slippa få lamm direkt de har blivit könsmogna. Det är många tacklamm som strular med sina första lamm, lämnar dem och är allmänt vimsiga, mm. Det här är bara mina egna teorier, jag har ingen alltför djup erfarenhet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 04 aug-10 kl 15:43 »
Men många lantraser blir faktiskt feta på bara halvdant grovfoder utan lamm ulfg. (Mina får aldrig kraftfoder oavsett dräktig eller inte).
Dessutom, om nu tacklammen blir dräktiga, så kanske det är meningen? Mina minsta blir det inte och är då säkert inte mogna för det. Strula ja, men det gör ju de flesta djurslag första gången.
Om strula är deras process innan de släpper fram lammet, så tror jag det också är helt naturligt. Vi har aldrig haft en gutetacka (ung som gammal) som inte tagit hand om sitt friska lamm.
Däremot kan de rata svaga lamm, men det är ju en instinkt att inte ödsla energi på hopplösa fall. Då får väl människan gå in och leka gud om den vill, men annars tar man bort dessa lamm.
Man kan ju inte bevara en ras egenskaper om man hela tiden ska gå in och styra och bestämma åt dem.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 04 aug-10 kl 16:37 »
 Frågan är ju hur ofta tacklammen blev dräktiga "förr" med den utfodringen man hade då?
Hann dom bli betäckta innan bagglammen slaktades på hösten?
Leker Gud gör ju vi människor så fort vi skaffar djur... Från att vi ser till att dom inte svälter ihjäl vintertid till att vi bestämmer när/vem som ska dö, varför skulle man strunta i att vara "Gud" när dom ska föda?
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 04 aug-10 kl 17:20 »
Om vi låter våra (allmoge)får beta samma slags marker som de alltid betat så blir nog precis lika många tacklamm redo för betäckning första hösten. Problemet idag är ju att många allmogefårägare dels proppar i tackorna kraftfoder, och sen låter tacklammen gå obetäckta första hösten under det att de får "växa till sig"...  ??? Det är klart att vi leker Gud när vi tar ansvaret för levande varelser, men jag tor nog att vi gör bäst i att hålla våra får som de är lämpade, beroende på ras givetvis. Jag håller med Birgit om att åtminstone lantrasfår blir feta på ett medelmåttigt fårbete, så länge inga lamm tär på dem. Då kan det vara risky business att låta dem gå obetäckta pga fetmaproblem som kan uppkomma. Skulle man hålla dem på ett bete som de mår bra av när de är i sin skulle någon vänlig förbipasserande ringa djurskyddsinspektören bums. Det är inte roligt för en hobbyfårägare med några få tackor ifall det blir en massa problemlamningar det året man vill låta betäcka fåren. Det är inte roligt för någon fårägare förvisso, men bedriver man produktion och betäcker varje år så får man ju lite mer rutin på saker och ting också.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 04 aug-10 kl 17:28 »
Problemet idag är ju att många allmogefårägare dels proppar i tackorna kraftfoder, och sen låter tacklammen gå obetäckta första hösten under det att de får "växa till sig"...  ???
Jag tycker allvarligt talat det vore intressant om någon kunde tala om var alla dom där feta allmogefåren finns :)
Jag har hittills inte sett något speciellt fett allmogefår överhuvud taget... Och definitivt inget tacklamm som blivit fett av gå bara på bete utan att bli betäckt.
 Är det Roslagsfåren som har så lätt för att bli feta ;) Åsenfår har det inte i alla fall.
                                 Mvh
                             Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 04 aug-10 kl 19:25 »
Jag tycker allvarligt talat det vore intressant om någon kunde tala om var alla dom där feta allmogefåren finns :)
Jag har hittills inte sett något speciellt fett allmogefår överhuvud taget... Och definitivt inget tacklamm som blivit fett av gå bara på bete utan att bli betäckt.
 Är det Roslagsfåren som har så lätt för att bli feta ;) Åsenfår har det inte i alla fall.
                                 Mvh
                             Charlotte
Oj Charlotte. Du skulle sett hur mina "nya" tackor såg ut när jag fick hem dem. Som Texeltackor ungefär.... Nu efter en sommar med naturbete och ett/två lamm var så börjar de ju arta sig. Skall bli oerhört spännande att se hur de ser ut nästa år samma tid (samma tid som jag hämtade dem alltså) Menar du att dina Åsenfår inte blir feta av bra bete? Det är väl ett signum om något för lantraser, att de har lätt att tillgodogöra sig foder, och näringen även i "sämre" foder? Varför skulle de då inte bli feta av att få i sig mer näring än vad som går ut i andra änden (juver i detta fall  :))

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 04 aug-10 kl 19:36 »
Oj Charlotte. Du skulle sett hur mina "nya" tackor såg ut när jag fick hem dem. Som Texeltackor ungefär.... Nu efter en sommar med naturbete och ett/två lamm var så börjar de ju arta sig. Skall bli oerhört spännande att se hur de ser ut nästa år samma tid (samma tid som jag hämtade dem alltså) Menar du att dina Åsenfår inte blir feta av bra bete? Det är väl ett signum om något för lantraser, att de har lätt att tillgodogöra sig foder, och näringen även i "sämre" foder? Varför skulle de då inte bli feta av att få i sig mer näring än vad som går ut i andra änden (juver i detta fall  :))
Dom verkar helt enkelt inte ha anlag för att lägga på sig, jag har haft tomma  vuxna tackor tom som visserligen har varit i gott hull på hösten, men inte feta!
 Dom klarar sig förmodligen bättre på dåligt bete än vad tex texel skulle göra men jag har inte märkt dom fetma-tendenser som utmålas här... Dom är ganska kantiga hur man än beter sig med utfodringen ;)
Och att ett tacklamm skulle bli så fett att det fick problem med lammningen av att beta en säsong extra har jag svårt att tro... Jag har provat båda delarna och det har inte varit något problem.
  Det jag kan tycka är en fördel att vänta är kanske att en mer vuxen tacka mjölkar bättre på naturbetet eftersom hon växer mindre själv.
 Och Nej (för den kommentaren kommer säkert från någon), jag har slaktat fler av de unga tackorna efter ett år och dom är inte feta invärtes heller...
                                                       Mvh
                                                  Charlotte

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-10 kl 19:49 »
Ja, kanske är de olika roslag och åsen. Men mina tackor var groteskt stora, och då hade man ändå varit återhållsam med foder pga att man haft besvärliga lamningar tidigare.. Ett tacklamm lammade för mig i våras, ett fint bagglamm fick hon. Visst har hon lite kvar att växa det ser man ju på henne, men de är väl inte färdigvuxna förrän vid 2 nånting. Mina första tackor är ju två och ett halvt år nu, och ser jag på foton från när jag fick dem för ett år sen har de ju vuxit enormt mycket. Och då lammade de för andra gången nu i våras. Roslag får ju bara ett eller två lamm, åsen kanske kan få fler redan vid första lamningen, och då sliter det ju givetvis lite mer på tackan.

Sen har man nog av tradition betäckt tacklamm snarast möjligast, man hade nog inte lust eller råd att vänta ett år och låta dem växa till sig.  Detta oavsett om det var bagglammen som gått kvar till slakt eller om man haft baggsläpp. I gammal fårlitteratur nämns ju det som en av Svenska lantrasens fördelar, att den kan betäckas redan som lamm och därför lamma 1 år tidigare än de köttraser som importerades.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 04 aug-10 kl 20:34 »
Svenska lantrasens fördelar, att den kan betäckas redan som lamm och därför lamma 1 år tidigare än de köttraser som importerades.
Ja, visst Kan dom:) Jag vände mig mer mot påståendet att dom Måste lamma första året för att inte bli för feta...
Jag vet faktist en hel del Lantrasfårägare som slutat med att betäcka tacklammen för att slippa krångel som Ulfg skrev och dom tackorna är inte feta. Man slipper som hobbyfårägare med jobb vid sidan av en del trassel med flasklamm (om man vill spela Gud) eller att lammen ska avlivas/självdö om man inte vill spela Gud.
 Jag har förresten för mig att fåren inte är färdigvuxna förrän vid tre år, men det kan vara fel...
                                           Mvh
                                     Charlotte

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 04 aug-10 kl 20:46 »
Finns det INGEN här som har kastrerad bagge med några tackor bara för sällskapets och betets skull? Alltså varken lamning eller slakt..
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 04 aug-10 kl 21:16 »
Ja, visst Kan dom:) Jag vände mig mer mot påståendet att dom Måste lamma första året för att inte bli för feta...
Jag vet faktist en hel del Lantrasfårägare som slutat med att betäcka tacklammen för att slippa krångel som Ulfg skrev och dom tackorna är inte feta. Man slipper som hobbyfårägare med jobb vid sidan av en del trassel med flasklamm (om man vill spela Gud) eller att lammen ska avlivas/självdö om man inte vill spela Gud.
 Jag har förresten för mig att fåren inte är färdigvuxna förrän vid tre år, men det kan vara fel...
                                           Mvh
                                     Charlotte
Ja, tre år stämmer alldeles säkert, därför skrev jag "två år nånting". Jag har inte påstått att tacklamm garanterat blir smällfeta ifall de inte får lamma när de är ett. Men det är ju inte bara fördelar med att låta lammen vänta ett år innan de får lamma heller, bla är det ett problem att de lätt blir feta! Att förstföderskor är vimsiga går ju inte att komma ifrån, men om hon får ett lamm när hon är ett kanske hon lättare håller koll på det än om hon får två lamm när hon är två (och fortfarande vimsig förstföderska). Man slipper som hobbyfårägare också en del trassel ifall en ung tacka får ett enfött lamm, än att man har en tacka med trånga födslovägar som skall ha fram ett par tvillingar hon inte vill kännas vid.. Man kan ju vrida på det i evigheter, men i min värld så är det nyttigt att tacklamm får lamma, i de fall de blir betäckta. Kommer de inte i brunst så kommer de ju givetvis att få vänta till nästa år. Detta är viktig speciellt i bevarandet av våra allmogeraser. Om vi tror att vi inte förändrar gener när vi spelar Gud så är vi bra dumma. Låt fåren hållas är ett bättre motto  :)

Detta gäller min ras. Har man en mycket mer fruktsam ras har jag förståelse för att man kanske inte vill ha en ungtacka med trillingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser