Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wyadotte, Maran, RIR, Isbar, Brahma  (läst 5294 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Wyadotte, Maran, RIR, Isbar, Brahma
« skrivet: 30 jul-10 kl 17:40 »
Hej! Jag nyss skaffat mig en Marantupp och en Maranhöna och en Wyadottehöna. Jag vill ha bra kombinationshöns men vill även ha lite olika äggfärger, därav intreserad av att ha lite olika höns i hönsgården, med risk för att de korsar sig (det har jag räknat med då jag har ett mindre hönshus och inte kan ha flera olika tuppar). Jag är sugen på att ha Wyadotte, Maran, RIR, Isbar och eventuellt Brahma.

Nu till mina frågor:
Vad har ni för erfarenheter av hur de olika raserna smakar, hur är de i köttkvaliten och vilka skulle ni föredra?
Vad har ni för erfarenheter av att korsa dessa raser? Hur blir köttkvaliten och hur upplever ni egenskaperna hos korsningen blev, utseende som personligheter?
Nakdelar och fördelar med att korsa?
Vill gärna se bilder på era korsningar! :)

Mycket tacksam om ni berättar om era erfarenheter kring detta!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Wyadotte, Maran, RIR, Isbar, Brahma
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 17:57 »
Brahmor äter jättemycket och växer långsamt. Ungtupparna kan se jättestora ut, men det är bara fjädrar, där är nästan inget kött på dem förrän de blivit ganska gamla, och ätit väldigt mycket foder.

Isbar är trevliga, duktiga på att hitta egen mat, lägger vackra ägg. Men de är inte en köttras, de är tunna. Går såklart att göra gryta på, men knappast en tupp man grillar, det är inte mycket kött på den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 18:50 »
skippa brahman och skaffa några australorp... australorp växer snabbt och har fint kött,lägger många ägg.. ett alternativ till rir kan vara new hampshire...  faverolle ger bra kött oxå.. likaså sussex.. isbar blir det ingen mat på men äggen är vackra och kycklingarna växer bra.. fördel med renrasigt är att du vet hur de är/blir... du kan sälja avelsägg,avelsdjur,och ställa ut.         fördel med blandraser är att du kan aldrig veta hur hönsen kommer se ut och det är kul,de är oftast härdiga.. nackdelen är att de inte betingar samma värde vid försäljning..
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 20:05 »
Om du ska ha hönsen för rolig äggfärg och lite mat på bordet, så tycker jag absolut att det är trevligt med en blandad flock :D.... så började jag och många med mig.... det ger dig oxå chansen att testa på de olika rasernas egenheter och personligheter....

Om jag hade gjort en rolig flock hade jag valt följande:
Isbar - för de gröna äggen
Faverolle- för köttet, mängden ägg och det roliga skägget
Kochin (stor) - för köttet och för att de är duktiga ruvare
Blomme- för att de är duktiga fodersökare och värpare
Maran - för de bruna äggen
Vit leghorn - för de rent vita äggen och mängden ägg

Som tupp hade jag tagit en Faverolle eller en Blomme..... det är de jag tycker är snyggast ;) Vill du ha en svart korsningstupp med skägg, så har jag sådana, de kan lämna efter sig lite blandade äggfärger eftersom pappa varit grönvärpare och mamma brunvärpare ;)

Vad jag har lärt mig är att det bästa är om man har två hönor av varje ras..... höns är rasister av högsta klass och det är lätt att en ensam höna blir utanför och hackkyckling ..... alternativet är att ha en av varje.

Jag har även Blomme och Vit Leghorn.... hihihi

Lycka till med dina nya frukostägg :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 21:53 »
Tack för era inlägg och tack för lyckönskningen..:)

Brahma var mest tänkt för att de är väldigt snälla och sociala vad jag har läst mig till..
Jag har ingen tanke på att ställa ut eller göra någon förtjänst genom försäljning, utan vill ha fina frukostägg och fint kött till middag:)
Förutom stora fina ägg och gott kött vill jag ju också ha snälla och trevliga höns. Gärna höns som inte ogillar att tas upp av barn och kelas med..:)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 22:13 »
Av de raser jag radade upp är det bara Leghorn som är av den mer livliga sorten .....men det är lite kul att även ha rent vita ägg, för att se Faverolle och Blommehönsens mer creme-färgade..... för övrigt är de alla raser som är lätta att få tama...... men det finns ju sååååå många..... det är som att vara barn och gå i en godis-affär på Liseberg :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-10 kl 22:18 »
haha.. jo precis, därför jag ber om hjälp av er lite mer erfarna att berätta om era erfarenheter och tankar..

Faverolle ser ju så fåniga ut med skägget..:)

Australorp har jag hört skall vara lite reserverade.. stämmer det?

Vår Wyandottehöna vi har är en riktig skönhet, men hon är tyvärr lite reserverad av sig..

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #7 skrivet: 30 jul-10 kl 22:23 »
Australorp har jag hört skall vara lite reserverade.. stämmer det?
Som vanligt slår jag ett slag för Australorp, de är otroligt vackra, lugna, värper i mängder och av överflödiga tuppar blir det gott om mat. De kan vara reserverade, men med lite god mat och en gnutta tålamod åtgärdas det mesta.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jul-10 kl 22:46 »
Ja, Australorperna tycker jag är riktigt trevliga de oxå..... hade ett par en gång..... tuppen var min knähund och han kom springande så fort han hörde min röst..... Svärmor trodde att han anföll  >:D ;D  knepet är att ha dem från att de är kycklingar ..... men det är klart, om man jämför med en Kochin eller Orpington, då är väl alla andra reserverade, de måste man ju lyfta undan för att kunna gå ::) ..... min gamla Snövit, en vit Kochin hon hoppade upp i folks knä när vi fikade ;D..... hovslagarn höll på att välta bakåt en gång ;D ;D ;D när hon blev sjuk gick hon upp till huset och satte hon sig på trappen..... lilla gumman..... henne lär jag sent glömma :-*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-10 kl 00:14 »
Ja håller med om kochin :) men Bovan höns tycker jag är super .
Lägger massor av ägg växer shysst snabbt och är lugna o trevliga .
Jag hade brun bovan kan tilläggas och äggen blev skitstora och terrakottafärgade.
Araucana lägger vackra blåa ägg och trotts att dom är ganska små så lägger dom hyggligt stora ägg.
Sen blir väl alla höns gosiga om man kelar med dom från kycklingar .

Titta på denna synen jag såg i går morse när jag skulle väcka min dotter  :o ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-10 kl 08:46 »
Hahaha vilken syn!

Men när ni skriver att ni har dem från kycklingar, menar ni då att ni kläckt dem i maskin? För mina kycklingar vaktar hönsmamman skarpt och det går inte att komma i närheten av dem...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 jul-10 kl 09:58 »
Det beror helt på vad man har för höna...... en del är några riktiga hönsmammor och andra låter mig lätt komma till kycklingarna..... kycklingar som legat under lampa, ja det är klart att de är ju lite extra närgångna....

..... den vita kochinhönan jag pratade om, hon flyttade dock hit som vuxen......

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 31 jul-10 kl 10:31 »
 Här är ett förslag på blandflock från mig. Denna kombo ger vita, gröna och bruna ägg, djur med slaktkroppsamt en "äggkläckare la natural"  ;). Man bör betänka att en "medel Svensson" familj på 4 personer och normalkonsumtion av ägg och kycklingkött inte behöver mer än 4-5 hönor av hyfsat produktiva raser för att tillgodose familjens behov.

Vi börjar i den lättaste änden  ;)

1 Dv Kochin höna äggkläckare och trevlig sälskapshöna som värper små ljusbruna ägg när hon inte ruvar. Finns i en uppsjö färger att välja mellan.
1 Australorp höna Goda äggläggare och ger bra slaktkroppar, ljusbruna ägg
1 Faveroll höna Helt OK värpare och kända för sin goda köttkvalitet, ljusbruna ägg
1 Maran höna Värper bra mycket mörka ägg och god slaktkropp.
1 Isbar höna Värper bra och får gröna ägg OK slaktkropp.
1 Leghorn/Italienare höna Värper massor kritvita ägg. Ingen slaktkropp att tala om.

1 Tupp av rasen Faveroll eller Australorp

Med denna grupp kommer du att kunna kläcka kycklingar som får bra slaktkropp och din lilla kläckmaskin kommer förmodligen kunna fixa 30 kycklingar om året till dig om du vill ;)

Du kommer att få ca 1000 ägg/år och det räcker för att tillfredsställa äggbehovet för drygt 6 "Medels Svenssons"  ;)

Tycker du att gruppen är för stor skulle jag hoppa över Australorp hönan eller Faveroll hönan.

Tycker du att gruppen är för liten skulle jag Förmodligen komplettera med någon höna till av ovan nämnda raser eller försöka få tag i
1 Sussex
1 Wyandotte
1 RIR
(Rode Island Red)
1 Plymoth Rock
1 Dorking

Det skulle ge en väldigt rolig bland flock med många roliga och trevliga  raser.

Att jag utelämnar några väldigt populära raser beror på att dom inte är så lysande för självhushållsändamål. De äter för mycket i förhållande till vad de producerar ( Stor Kochin, Brahma) eller så  är det små med slaktkroppar som inte mättar en familj (flera dv variante av ovan nämnda raser eller andra trevliga mindre raser)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 31 jul-10 kl 15:46 »
Om jag skulle etablera en blandrasflock för husbehov med lite blandade äggfärger skulle jag välja höns av ungefär samma storlek och temperament. Jag skulle undvika de stora asiaterna som brahma och Cohin och undvika dvärgar.

En del individer blir lättare tama än andra och det löser sig nog av sig självt om du vistas mycket hos hönsen och uppträder lugnt och tar tid på dig. Höns är dock inga kramdjur.

Raser? Tja nog hade jag bottnat med en lantras typ blommehöna. Då har du förutom härdighet också en fantastisk variation i fjäderfärgen med en gång! Sen hade jag valt maran, isbar och kanske någon kombinationsras åt kötthållet som sussex. PLR, wyandotte eller australorpington. Men inte allt för många raser och som sagt - inte allt för olika!Orpington och faverolle tillhör inte mina favoriter så dom hade jag inte valt. Brahma skulle för mig vara helt otänkbar som ingående i en effektiv hushållsflock.

Sånt här är kul på pappret, men det krävs flera års tålamod och utsortering av såna individer som inte har de önskvärda egenskaperna. Mitt slutråd är ändå att tänka sig för och kanske välja en redan färdig ras som blomme eller maran...
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mårten Falk

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser