Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel och Genetik  (läst 6054 gånger)

Kista

• Gäst
Avel och Genetik
« skrivet: 28 jul-10 kl 23:03 »
Hej! har blivit rätt så insatt i denna nu och tycker det vore jättekul att ta fram min egna färg eller ras men har inte allt klart för mig!
Jag har väldigt mycket frågor! svara på dem du kan.

= dem jag tycker jag fått ordentligt svar på. (men du kan skriva mer om det endå)

▪ Hur ärvs äggfärg? tex färgen på isbar eller maran? om man parar någon av dessa med någon med vita ägg eller ljusbruna, hur kommer dem se ut?

▪ Hur ärvs benbefjädring om man parar med en utan benbefjädring?

▪ höns utan fjädrar på halsen, vad händer om man parar en sån med en med fjädrar där? hur blir kycklingarna?

▪ Långa och korta ben, hur ärvs det? tex om man parar en chabo med en höna med normala ben eller en modern engelsk stridshöns med en med normala ben, hur ser avkommorna ut?

▪ Mörkhyade höns, vad händer om man parar en sån med en "normalfärgad"?

▪ höns med hätta på huvudet, om man parar det med en utan?

▪ Rumplösa höns, om jag parar en sån med en normal stjärtad, kommer ungarna få utan stjärt?

▪ En till stjärtfråga, om man parar tex fönix med normalstjärtad kommer stjärten bli lång?

▪ Pärlhöns, om jag parar en pärlhöna med en tamhöna, kommer kycklingarna då bli sterila?

▪ om jag parar tvärrandig med en gul höna, blir det gultvärrandig då?

▪ Frisserat, hur ärvs det?

▪ Silkesbefjädring, hur ärvs det vid parning av vanlig befjädrad och silkes?

Kommer jag på mer så skriver jag in det

// kista
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 10:08 av Kista »

Gert

• Småland
SV: Avel och Genetik
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 23:36 »
Citera

Troligtvis inte förrän i andra generationen.

Gert

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-10 kl 23:42 »
Citera
Pärlhöns, om jag parar en pärlhöna med en tamhöna, kommer kycklingarna då bli sterila?

Många skulle säkert svara ja på den frågan men det har funnits undantag.
Här finns bilder på en sån korsning.

http://www.feathersite.com/Poultry/Guineas/BRKGuinHybrid.html

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 28 jul-10 kl 23:57 »
Många skulle säkert svara ja på den frågan men det har funnits undantag.
Här finns bilder på en sån korsning.

http://www.feathersite.com/Poultry/Guineas/BRKGuinHybrid.html

Men bilderna där är ju på avkommorna från TamhönaXpärlhöna. det TS undrade var om dessa avkommorna blev sterila..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 00:26 »
Troligtvis inte förrän i andra generationen.

det stämmer inte.
Om du parar en tvärrandig tupp med en gul höna får du 100% tvärrandiga. Tupparna får dock bara en gen för tvärrandigt.

My name is not Rihanna....

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 00:40 »
det stämmer inte.
Om du parar en tvärrandig tupp med en gul höna får du 100% tvärrandiga. Tupparna får dock bara en gen för tvärrandigt.
Om man vänder på det då, Tvärrandig höna parad med gul tupp?:P för det är väl annorlunda har jag hört?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 09:05 »
Skulle rekommendera att du läste denna sidan många gånger ;)

http://kippenjungle.nl/sellers/page0.html

Där finns alla svaren på dina frågor och tillräckligt mycket info för att väcka några frågor till. Hönsgenetik är rätt så mycket och frågorna du ställde var dom som hade enkla svar ;) Om du aktivt kommer att börja avla med en plan och ett mål så kommer du bli varse att resultatet inte alltid blir som man tänkt sig.

Att skapa en ny ras är en process som kommer att ta många år och det förutsätter också att den nya rasen har sådana egenskaper att man kan få ett tillräckligt stort intresse från andra. Man måste ha minst 400 olika individer i en ras för att kunna hålla en livskraftig genetisk variation på en etablerad ras  (helst 50/50 i könsfördelning).   Man  kan i inledningsskedet av skapandet av en ny ras naturligtvis ha färre individer men rätt snart måste man upp i antal för att bibehålla livskraften.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 29 jul-10 kl 09:36 »
Om man vänder på det då, Tvärrandig höna parad med gul tupp?:P för det är väl annorlunda har jag hört?

Tvärrandig höna parad med gul tupp har vi gjort i vårat "gökmuffs". Tupparna blir tvärrandiga med enkel uppsättning för tvärrandighet. De får gula inslag i krage och sadel. Hönorna blir svarta med kopparinslag i kragen.

Om du sedan parar dessa ihop så får du helsvarta, tvärrandiga och även gultvärrandiga djur eftersom det ligger gult i bakgrunden sedan + det randiga. =) Borde det inte kunna bli helgula djur också? *vi har inte fått fram några ännu, mest svarta och svartrandiga*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 29 jul-10 kl 09:48 »
det stämmer inte.
Det får hönorna också men de kan endast ha en gen eftersom anlaget för randighet sitter på W-kromosomen vilket motsvarar vår X-kromosom.  Så från en höna som man parar sen med en enfärgad tupp blir det bara randig avkomma. Tupparna ger hälften randiga och hälften enfärgade.

Troligen blir avkomman i 2:a generation ej heller gul i vart fall inte ren gul.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 29 jul-10 kl 09:51 »
Jag har i år parat en araucanatupp med stjärt med en rumplös höna. Majoriteten har fått stjärt, men vissa blir rumplösa. Vet inte riktigt på vilket sätt det nedärvs.

Taxbenthet får endast finnas i enkel uppsättning, om avkomman får dubbel så dör de eftersom det är ett letalanlag (de dör i ägget, så de hinner aldrig kläckas). Om du parar taxbent X taxbent så får du 50% taxbenta, 25% långbenta och 25% som aldrig kläcks då de får dubbelt för taxbenthet.

Borde betyda att om du parar taxbent X normalbent så får ni 50% (?) taxbenta och 50% långbenta (?).  ???

Angående äggfärg så är färgen för blå ägg dominant. Så om du parar t.ex. en araucanatupp med en vit leghorn höna så kommer alla avkommor lägga blå ägg. De blir bärare av enkel uppsättning för blå ägg. Om du sedan parar dessa med varandra så kommer 25% få dubbelt anlag för blå ägg, 50% enkelt (som sina föräldrar) och 25% får inget = De kommer inte lägga blå ägg.
Så en höna som inte själv lägger blå/gröna ägg kan inte eller bära på något anlag för att lägga blå/gröna ägg.

Om du parar en araucanahöna med en marantupp (eller tvärtom) så kommer avkommorna lägga gröna ägg. Det blå blandas i det bruna (som är en färg som endast sitter på ytan, du kan skrapa bort den bruna färgen med nageln) så det blir en "mossgrön" eller militärgrön effekt.

Nakenhalsade misstänker jag att vissa kommer att bli nakna, andra inte? Vet inte hur den genen nedärvs. Men det finns en ras kallad "showgirls" de håller på med i USA. Där har de korsat nakenhalsad med silkeshöns och fått fram silkeshöns med nakna halsar.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 29 jul-10 kl 10:41 »
Om du parar en homozygot nakenhals med en fullbefjädrad får du 100% hetrozygota nakenhalsar. Dom har naken hals men en stor fjäderbuske på halsen som en homozygot nakenhals inte har.

Vill du göra egna Showgirls (ska se ut exakt som en Silke men med naken hals) får du para en silke och en nakenhals. F1 generationen kommer bli hetrozygota nakenhalsar med normalbefjädring kamfel och tåfel. Sedan kan man gå två vägar.

-Antingen gör man syskonparningar av F1orna och sparar homozygota nakenhalsar med silkesbefjädring. 1 kyckling på 16 kommer att ha den genuppsättningen av F2orna. För F3 generationen tar man F2or och parar tillbaka på ren silke. Fortsättnigsvis gör syskonparningar var anna generation och återparning på rasrent varannan generation. I de generationer man gör syskonparningar sparar man bara homozygota nakenhalsar. Detta kommer man att behöva göra i många generationer för att få tillbaka bra tår, korrekt kam och bra typ på kroppsform och fjäderstruktur, samt bra hudfärg.

Alternativ 2 är att man tar sina F1or och parar tillbaka på ren silke. I F2 generatonen sparar man bara silkesbefjädrade fåglar med naken hals. 1 av 4 kommer att ha denna gen uppsättning. F2 generationen gör man syskonparningar på och sparar bara homozygota nakenhalsar med silkesbefjädring. Därefter fortsätter man att para som i exemplet ovan varann generation tillbaka till ren silke, varannan generation syskonparning.

För att få fram en Showgirl av bra typ måste du räkna med minst 10 generationer. Fördelen är dock att man kan hålla en mindre population av rena Showgirls då man alltid kan para ut på silke och komma tillbaka till Showgirl på 2 generationer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jul-10 kl 12:28 »
Tack så mycket för infot! vill gärna veta mer  :)

Azoo-lina, problemet är att jag inte är så bra på engelska och den hemsidan är ju omöjlig att översätta i google translate, då blir det ju lite knäppt.. tycker endast det verkar finnas engelska sidor med bra genetik osv :/ men ni som kan dethära kan väl skriva här i tråden.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 16 jan-12 kl 00:07 »
Tänkte puffa upp denna tråden lite då jag är nyfiken :D
Kanske azoo-lina eller någon/några kan ge svar på de som är kvar? =)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #13 skrivet: 16 jan-12 kl 00:37 »

Taxbenthet får endast finnas i enkel uppsättning, om avkomman får dubbel så dör de eftersom det är ett letalanlag (de dör i ägget, så de hinner aldrig kläckas). Om du parar taxbent X taxbent så får du 50% taxbenta, 25% långbenta och 25% som aldrig kläcks då de får dubbelt för taxbenthet.

Borde betyda att om du parar taxbent X normalbent så får ni 50% (?) taxbenta och 50% långbenta (?).  ???

Rätt
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 16 jan-12 kl 08:37 »
Hej! har blivit rätt så insatt i denna nu och tycker det vore jättekul att ta fram min egna färg eller ras men har inte allt klart för mig!
Jag har väldigt mycket frågor! svara på dem du kan.

= dem jag tycker jag fått ordentligt svar på. (men du kan skriva mer om det endå)

▪ Hur ärvs äggfärg? tex färgen på isbar eller maran? om man parar någon av dessa med någon med vita ägg eller ljusbruna, hur kommer dem se ut?
Det finns minst 13 gener som påverkar äggfärg! Vit färg beror på avsaknad av gener som ger grön eller brun färg samt modifierade gener som gör ägget extra vitt. De t finns både recessiva och dominanta samt autosomala och könsbundna gener som styr över äggfärg.

▪ Hur ärvs benbefjädring om man parar med en utan benbefjädring? Det finns två dominanta anlag som ger benbefjädring. Pti1 och Pti2 dessa är förmodligen inte alleler utan sitter på olika loci. Generna är i och för sig dominanta men uppvisar doseffekt. Raser med mycket benbefjädring (Kochin Brahma mfl) är homozygota för båda generna medan raser med lätt befjädring (Breda, Langshan mfl) endast är homozygota för det ena anlaget. Raser som har väldigt lite benbefjädring som ex Maran är ibland heterozygota och det är därför man får kycklingar som helt  saknar benbefjädring.  Resultatet om man parar benbefjädrat med icke benbefjädrat beror således på vilken benbefjädrad ras du använder  ;)

▪ höns utan fjädrar på halsen, vad händer om man parar en sån med en med fjädrar där? hur blir kycklingarna? Nakenhalsanlaget (Na) är autosomalt dominant med doseffekt. Heterozygota fåglar har en rejäl fjäderbuske på halsen medan homozygota fåglar har helt naken hals eller ev ngon enstaka fjäder mitt fram på halsen.

▪ Långa och korta ben, hur ärvs det? tex om man parar en chabo med en höna med normala ben eller en modern engelsk stridshöns med en med normala ben, hur ser avkommorna ut? Det finns flera raser utöver Chabon som har korta ben, Lutte är en variant av Dansk lanthöna och Chibi är i princip en variant av Ko Shamo. Anlaget för korta ben (Cp) är autosomalt dominant men letalt i dubbel uppsättning.

▪ Mörkhyade höns, vad händer om man parar en sån med en "normalfärgad"? Läs mina inlägg i tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89768.0

▪ höns med hätta på huvudet, om man parar det med en utan? Hätta (Cr) är autosomalt och inkomplett dominant. Det finns förmodligen dessutom flera alleler av denna gen som ger lite olika utryck. Modifierande gener påverkar också.

▪ Rumplösa höns, om jag parar en sån med en normal stjärtad, kommer ungarna få utan stjärt? Rumplöshet  (Rp)är autosomalt och dominant. Påverkar kläckbarheten negativt och är den gen som finns hos Araucana. Finns även en recessiv form (rp2) men den är ovanlig.

▪ En till stjärtfråga, om man parar tex fönix med normalstjärtad kommer stjärten bli lång? Det finns olika gener som ger lång stjärt Gm är autosomalt och dominant och låter både stjärt och sadel växa. mt är autosomal reseciv och låter bara vissa sadel och stjärtfjädrar att bli långa.

▪ Pärlhöns, om jag parar en pärlhöna med en tamhöna, kommer kycklingarna då bli sterila? De flesta hybrider blir sterila men undantag finns och är då ett "olycksfall i arbetet" Jämför med attdet ibland förds barn med fel antal kromosomer

▪ Frisserat, hur ärvs det?

▪ Silkesbefjädring, hur ärvs det vid parning av vanlig befjädrad och silkes? Silkesanlaget (h) är autosomalt recessivt och behövs i dubbel uppsättning för att djuret ska bli ulligt. Som regel får du normalbefjädrade djur om du korsar med silke. Får du ulligt i första generationen vet du att det normalbefjädrade djuret bär silkesanlaget.

Kommer jag på mer så skriver jag in det

// kista

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #15 skrivet: 02 aug-12 kl 21:15 »
Det här var intressant :)

Jag orkar inte-har inte plats-har inte tid att dela upp mina djur i avelsgrupper. Nu funderar jag på om jag ändå inte kan hålla koll på vilka som blir rena eller korsningar. Jag har Blommehöns, Aruacuana, Indisk strids och Maran. Enligt listan här så är benbefjädrat oftast dominant vilket verkar stämma då alla mina Marankorsningar har fjädrar på benen, en del mer och en del bara några enstaka fjun. Rumplösheten är också dominant? Verkar stämma då jag har en strids/Arucana och en Blomme/Arucuana och de är båda rumplösa med gröna ben. Stridskorsningarna är också väldigt tydliga med sitt lite arga utseende och kraftiga ben. Alltså borde jag se vilka raser som finns i varje djur. Jag parar bara rena djur och fortsätter inte i andra generationen vilket såklart då skulle bli omöjligt att avgöra vad som är vad.

Marankorsning=fjädrar på benen
Aruacuanakorsning=rumplös, gröna ben, pärlkam
Stridskorsning=argt utseende, kraftiga ben, kraftig näbbrot, pärlkam
Blommekorsning=övrigt utseende

Vad tror ni? Visst går det att se?

Bilderna uppifrån och ner:
unghöna. Maran/Strids
ungtupp. Blomme/Strids
unghöna. Aruacuana/Strids
Kycklingar i olika åldrar. Den stora mörka till höger och den stora ljusa till vänster är Maran/Strids. De har benbefjädring och kraftiga näbbar och ben. Den stora ljusa i mitten är en Blomme/Aruacuana. Rumplös och gröna ben. De små kycklingarna är alla Blomme/Stridskorsningar. I bakgrunden skymtar renrasiga Maraner och en kalkon.
En av kycklingarna. Maran/Strids.
Till sist en svart skönhet som också är Maran/Strids
« Senast ändrad: 03 aug-12 kl 09:46 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 aug-12 kl 21:17 »
Fortsättning...
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 aug-12 kl 21:18 »
fortsättning...

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser