Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt honungshanterings- och bifixarhus  (läst 7255 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Mitt honungshanterings- och bifixarhus
« skrivet: 28 jul-10 kl 20:03 »
Jag har köpt en manskapsbod på hjul, som jag ska ha till slungrum, omlarvning, förvaring osv.

Tänkte försöka få tips och råd här, plus att jag kan behöva bli sporras att sätta fart. Fast jag har inte ambitionen att bli klar till i höst, med alla permanenta lösningar, och jag kommer inte att hålla Sten-Åkes takt, inte heller har jag hans budget...

Första problemet är dörren. Det är en vanlig dörr, 80 cm tror jag, ska kontrollmäta. För liten för att få in slungar i alla fall, det fattas 5 cm. Så karmen ska monteras ut, och slungan lyftas in. Frågan är om det är mycket andra saker som är för stora, så att jag kanske ska byta till en bredare dörr när jag ändå är igång?

Den andra saken är att golvnivån är ganska hög, det är en ganska brant trappa av metallnät upp. Jag hade tänkt göra en flyttbar ramp, så att jag kan rulla upp med säckakärran när det är tunga saker, men annars använda trappan. Ramper blir ju lätt hala i regn. Jag tänkte mig två parallella reglar, fästa i varandra på lämpliga ställen. Trappan har en avsats, så det får rampen också. Sen är tröskeln rätt hög, så rampen får nog gå upp på tröskeln, och sedan vinkla ner på golvet. Det funkar ju om rampen ska plockas bort när den inte används. Dörren går ju annars inte att stänga, rampen är i vägen. Tankar och tips kring detta?

Jag hade tänkt använda begagnad köksinredning för att få förvaringsutrymmen, och arbetsytan blir då en vanlig köksbänk. Jag har inte så mycket pengar till detta, så om jag inte hittar begagnad köksbänk blir det antagligen IKEAs billigaste laminatskiva. Rostfritt vore ju roligare, men svårt att hitta rätt mått begagnat, och ny måttanpassad har jag inte råd med.

Jag har surfat runt lite, det är svårt att få grepp om hur man ska bygga upp sitt slungrum för att göra det ergonomiskt, lättjobbat och effektivt. Tips mottages tacksamt.

Vilka är de stora sakerna, både ekonomiskt och utrymmesmässigt, som man ska tänka på från början?

Jag hade tänkt börja litet, men vill inte betala för mycket för sådant som inte funkar när jag expanderar. Så helst vill jag ha tänkt ut hur det ska vara när jag är i full gång, och anpassa utrymmet efter det, även om viss plats då får gapa tom i avvaktan på att jag ska ha råd att skaffa det som ska vara där.

Om några år tänker jag mig att jag ska ha 50-100 samhällen, eventuellt ännu fler. I år och till våren har jag förhoppningsvis två samhällen, nästa vår ska jag försöka köpa ett samhälle, och göra avläggare på dem, så att jag har 10-15 stycken nästa höst. Om allt går bra vill säga.

Jag har en 4-ramars elektrisk slunga, med korgar som man får vända manuellt. Den får duga en god stund, det känns inte prioriterat att köpa en med vändning. Säckakärra hjälper till med mycket, men jag funderar på att i framtiden skaffa någon form av motordriven lift på vridbar arm, vad nu sådan heter, har sett den hos andra. För att flytta på honungsspannar och sådant.

För nu nöjer jag mig med att sila för hand ner i vanliga livsmedelsgodkända spannar med lock, olika storlekar beroende på vad jag får tag på. I framtiden behöver jag någon form av anläggning för att kunna grov- och finsila större mängder.

Kanske borde man ha olika trådar om dessa saker, när man väl kommer så långt, men jag vill gärna ha någon form av överblick över hur man kan planera utrymmet och arbetsgången för att optimera båda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
SV: Mitt honungshanterings- och bifixarhus
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 20:10 »
Om du inte tänker flytta boden hela tiden, så sänk den.
Plocka ner den  så långt det går. Sparar många steg upp och ner.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 jul-10 kl 20:19 »
Hur då? Jag kan ju inte montera av hjulen? Har varken utrustning eller pengar att göra om underredet. Dessutom hade jag tänkt bygga in underredet för att få extra förvaring. Höjden är väl ca 70 cm i den änden där dörren är. Tyvärr är marken lägre i den änden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-10 kl 21:34 »
Hej!
Mitt slungrum är i en manskapsvagn, byggde nytt på en gammal stålstomme (rev bort den ruttna vagnen).
Har två dörrar en i gaveln 130 cm, och en vanlig gångdörr på sidan.

Har en veranda/ramp till gångdörren med en lutande plank-gång på tre  meter, som jag byggde upp på engångspallar.
Stämmer det blir halt, så en galler/durkplåt vore nog bättre.

Rostfri diskbänk kan du nog hitta på Blocket.

Åk till närmsta bageri och köp sirapshinkar 20 liters/ 28 kg, kostar 5-10 kr/st

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 28 jul-10 kl 21:52 »
Rostfri diskbänk kan du nog hitta på Blocket.
Ja, om jag vill ha en kort med ho. Det vill jag inte. Jag skulle vilja ha typ 2 m lång arbetsbänk (har inte mätt och planerat klart) som är slät, eller allra helst med fals i fram och bakkant. Diskho kan få finnas i ena änden. Men jag tar ofta upp stora ytor när jag gör något, så 60 cm rostfri yta vid sidan av en ho förslår dåligt.

Sen har jag inget avlopp till vagnen i nuläget. Ska kanske ordna det, i sådana fall troligen något fusk, det blir ju bara gråvatten, som går direkt till tredje brunnen i trekammarbrunnen, som råkar ligga intill vagnen.

Det blir i alla fall inget varmvatten dit, som planen ser ut. Diska får jag göra i köket. Tror ni att det blir väldigt opraktiskt?

Iofs kan man nöja sig med sommarvatten, men det är typ 30 m från hydroforen till vagnen, och marken är mycket stenig. Att gräva ner vattnet lär kosta en rejäl slant. Å andra sidan kommer jag att anlägga odlingar längs den sträckningen i framtiden, så ska jag ha dit vatten så måste det grävas ner innan dess.

Egentligen borde väl elen grävas ner också, men till att börja med tänkte jag nöja mig med att använda förlängningssladd. Permanent sladd i luften känns inte bra, det är en rejäl asp framför vagnen, så det finns risk för att det trillar ner rätt stora grenar.

Hej!
Mitt slungrum är i en manskapsvagn, byggde nytt på en gammal stålstomme (rev bort den ruttna vagnen).
Har två dörrar en i gaveln 130 cm, och en vanlig gångdörr på sidan.

Hur kommer du upp till den breda dörren? Används den bara för att få in maskiner/utrustning?
Bra tips om spannarna förresten.

Det är många beslut man måste ta. Vad blir bäst på lång sikt? Vad blir billigast på lång sikt? Kan jag få loss pengarna till att göra den lösningen nu?

beekeepern

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-10 kl 22:10 »
Gaveldörren används bara när vi lyfte in en 400 l mjölktank, är ju möjligt att lyfta in en självvändande slunga någon gång i framtiden. Vi använde traktor och pallgaflar till lyftet.

Beekeepern.
« Senast ändrad: 29 jul-10 kl 22:40 av beekeepern »
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 23:04 »
Hur då? Jag kan ju inte montera av hjulen? Har varken utrustning eller pengar att göra om underredet. Dessutom hade jag tänkt bygga in underredet för att få extra förvaring. Höjden är väl ca 70 cm i den änden där dörren är. Tyvärr är marken lägre i den änden.
Gräv en grop eller ställ den i en sluttning   mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 28 jul-10 kl 23:45 »
Som jag skrev så har jag väldigt stenig jord. Jättetraktorgrävaren som grävde ner vattenledningen från min borrade brunn kunde knappt få upp stenarna den träffade på. På en volym på 18m *1,20m*1m fick han upp typ 6-7 stenar på ca 1 ton, plus otaliga på några hundra kilo, och miljarder, kändes det som som var mindre. Synd att stenar inte är värdefulla, då vore jag stenrik  ;).

Dessutom är tomten inte så stor, när man betänker allt jag vill få plats med, så boden får stå där det är praktiskt och platseffektivt, längs med ena gränsen.

En 18 kvadratmeter stor grop är inte gratis att gräva, så jag tror att jag lever med att behöva en ramp. Med säckakärra tror jag inte att det blir alltför jobbigt, annars får jag väl bygga en transportbana på något sätt, om jag börjar ha flera hundra samhällen. Eller så får jag bygga ett bättre anpassat hus då, om det någonsin händer långt in i framtiden.

ptakaplay

« Svar #8 skrivet: 29 jul-10 kl 10:09 »
använd en ordentlig kabel till vagnen med en jordfelsbrytare i början på kabeln

Abigail

« Svar #9 skrivet: 29 jul-10 kl 10:48 »
Lite angående diskbänk och inredning. För längesedan köpte jag diskho, massa ljusrörsarmaturer mm på en skrotfirma. Där fanns väldigt mycket saker och för mig har inte det varit det naturliga inköpsstället innan. Jag har tittat i annonser utan att tänka på att leta hos skrothandlare. Ett litet tips bara ifall du inte har tänkt på det.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-10 kl 13:29 »
Lite angående diskbänk och inredning. För längesedan köpte jag diskho, massa ljusrörsarmaturer mm på en skrotfirma.

Kul att du åter vinner,

Tänk på att i rum där man håller på med honung så finns det en å annan bi .

Bierna dras till lysrörsarmaturer , som kan resultera i att de korsluts och i värsta fall gå sönder med glassplitter överallt och i honungen.
Det är därför krav på att ljus rörs al maturen är in kapslade för att undvika olyckor ;)
               lycka till                   mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 29 jul-10 kl 15:36 »
Lite angående diskbänk och inredning. För längesedan köpte jag diskho, massa ljusrörsarmaturer mm på en skrotfirma. Där fanns väldigt mycket saker och för mig har inte det varit det naturliga inköpsstället innan. Jag har tittat i annonser utan att tänka på att leta hos skrothandlare. Ett litet tips bara ifall du inte har tänkt på det.
Jag har inte ens tänkt på att sådana fanns. Trodde att det bara var för bilar och liknande. Däremot handlar jag ofta på loppis och välgörenhetsbutiker, där kan vissa saker vara billiga, samtidigt som andra är dyra, så man måste ha koll på vad som är rätt prisläge. Jag brukar ofta hålla utkik efter när det byggs nytt eller byggs om, där kan man ofta tigga restbitar av olika slag. Men man får ju leta ett tag innan man hittar det man behöver...

Ska leta upp vilka skrothandlare som finns i närheten och kolla deras sortiment. Man kan ju säkert be dem hålla utkik efter vissa saker också, de gillar nog att inte behöva förvara saker för länge...

Synd att de sidor på nätet för förmedling av begagnade saker, som blocket tex, blivit så dyra att annonsera på. Många bryr sig inte om att annonsera ut billiga saker. Och de sidor som är gratis, de hittar folk inte till, så de används inte.

AK Corall

• Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-10 kl 16:13 »
Biodling kan jag inget om men som fd Skåning kan jag varmt rekommendera återbyggdepån i Malmö när det gäller att hitta begagnat byggmaterial.
http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=214
Lycka till med bygget!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 29 jul-10 kl 16:28 »
Biodling kan jag inget om men som fd Skåning kan jag varmt rekommendera återbyggdepån i Malmö när det gäller att hitta begagnat byggmaterial.
http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=214
Lycka till med bygget!

Hmm, Skåne är ganska stort alltså... När jag bodde i Lund handlade jag på återbyggdepån ibland, nu är det typ 1,5 h körtid dit, så jag letar nog efter närmre alternativ. I Skåne är vi ju bortskämda med att inte behöva köra i flera timmar för att kunna handla...

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jul-10 kl 18:02 »
Köpte en sprillans ny diskbänk som fått sig ett slag under transport. Den var "osäljbar" och eftersom felet uppdagats efter den tagits emot så kunde inte firman returnera den. En knappt märkbar buckla resulterade i en kostnadssänkning från 5500 kr till 500 kr.

Tänk på att det är livsmedelshantering så det känns inte fel tycker jag att lägga en liten slant på att få nya eller iallafall fräscha saker. Men som sagt - nytt behöver inte kosta så mycket heller.  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 29 jul-10 kl 18:08 »
Jo, men rostfritt blir ju rent när man rengör med lämpligt rengöringsmedel. Kan ju vara 50 år, och fortfarande hygieniskt. Däremot är det ju bra att ha så få skarvar som möjligt, det är ju där det är svårt att göra helt rent. Det är mest därför jag är tveksam till begagnat - det är svårt att få rätt mått.

Och oavsett vilket så kan jag max lägga några få tusenlappar, kanske 3 på att få slungrummet att fungera för i år. Inklusive körkostnad, annonskostnad osv. Slut på pengar på den budgetposten. Så det blir temporära lösningar för i år, men helst sådana som är till nytta även kommande år.

Bullen79

• Småland
« Svar #16 skrivet: 29 jul-10 kl 22:13 »
Jag har också en vagn att slunga i. Det vore intressant att höra hur Beekeepern har gjort med vatten och avlopp, en sak som jag inte har fixat än. Jag tänkte hitta på något till nästa år.

beekeepern

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 29 jul-10 kl 22:46 »
Hej!
Diskbänken har avloppsröret ut genom golvet, finns indraget en plastslang till vattenanslutning.
Hade tänkt att skaffa en liten varmvatten-beredare, men löser vattenfrågan för stunden med en rostfri hink med ljummet vatten när vi slungar.

Beekeepern.
Sökare...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #18 skrivet: 30 jul-10 kl 09:15 »
Angående trappan så kanske det är en idé att göra ett plan framför (kanske engångspallar under en skiva med påspikat hönsnät?). Åt ena sidan har du en trappa, åt andra sidan en ramp och rakt fram en lastkaj som precis passar till höjden på flaket en personbilssläp. Så fort du går över 10 samhällen behöver du ha resten av dem någonannanstans än hemma och då blir det mycket transporter.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #19 skrivet: 30 jul-10 kl 09:37 »
Angående den inre planeringen:

Efter att ha lånat plats och slungat hos ett antal personer så skulle jag säga att det absolut viktigaste är att du inte behöver lyfta avtäckta oslungade ramar över golvet!

Alltså du får inte inte ha avtäckningsbord på ena sida och sedan tro att det är smidigt att bara vända dig om till slungan på andra sidan, det blir ett halkigt och klistrigt inferno.

Det ska vara en linje på samma sida med avtäckningsplats, ställ för förvaring av några avtäckta ramar och slunga.

Däremot kan du ha lådorna med ramar "bakom" dig när du jobbar, både de som du inte avtäckt och de som är slungade, det droppar inget från dem och att vända sig och ta dem är inte så jobbigt. Bredden på ett honungshanteringsutrymme behöver inte vara mer än att du kan komma förbi med säckakärra mellan slunga och en stapel med lådor.

En väldigt smidig sak är en ramkarusell. Dvs ett snurrbart bord där man ställer avtäcka ramar. Det droppar honung från dem, den rinner ner i mitten undertill där du sätter en hink. Hett tips är att försöka få tag i en sådan på några års sikt!

Tänk också på att det händer att man får "hjälp", det är bra om man kan ordna två avtäckningsplatser.

Trädgårdsbord i plast kan man såga till så de passar bra ifall man inte hittar något rostfritt som passar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1098 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser