Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt honungshanterings- och bifixarhus  (läst 7257 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Mitt honungshanterings- och bifixarhus
« Svar #20 skrivet: 30 jul-10 kl 09:59 »
Silningen är nog det tyngsta momentet som kräver mest av dig. Tänk noga igenom det och besök andra biodlare. Att låta vaxet flytseparera och sila (även grovsilning) när honungen vilat ett dygn underlättar mycket eftersom du slipper diska silen och du slipper hålla hinkar upplyfta. Problemet är att du behöver ha upp honungen då för att få självfall genom flytsepareringskärlet och sedan genom sil till nästa kärl.

Att lyfta en hink för att hälla igenom en sil är ju den enkla lösningen man ser framför sig, men tänk redan från början att aldrig göra så. Ska du lyfta så ska du hälla direkt i annat kärl med en hinkhållare att ställa den i.

Jag saknar själv några bitar i silningspusslet, inte bara i verkligheten utan även i min tanke.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 30 jul-10 kl 10:04 »
...
Det blir i alla fall inget varmvatten dit, som planen ser ut. Diska får jag göra i köket. Tror ni att det blir väldigt opraktiskt?...
All utrustning går bra att diska i kallt vatten, men det beror på hur mycket vatten du har i brunnen. Diskar man honungsklet i kallt vatten går det åt kopiösa mängder vatten, 20-30ºC vatten är mycket bättre. Varmare än så är inte heller bra, då mjuknar vaxresterna och går inte att få loss. Sommarvatten och en begagnad varmvattenberedare med stickkontakt låter som en prisvärd enkel lösning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 30 jul-10 kl 10:47 »
Angående trappan så kanske det är en idé att göra ett plan framför (kanske engångspallar under en skiva med påspikat hönsnät?). Åt ena sidan har du en trappa, åt andra sidan en ramp och rakt fram en lastkaj som precis passar till höjden på flaket en personbilssläp. Så fort du går över 10 samhällen behöver du ha resten av dem någonannanstans än hemma och då blir det mycket transporter.
Attans, jag visste att min placering av vagnen inte blev helt optimal, men med träd längs med gränsen kunde vi inte vända vagnen 180o. Grannen och jag är överens om att ta bort 4 lönnar i tomtgränsen, en ek blir kvar. Det blir dyrt att ta hit typ kranbil, men kanske får göra det ändå.

Dörren är alltså åt "fel" håll. Grinden och möjligheten att komma in med bil och släp är i andra kortänden, där också draget är. Dörren är i kortänden mot jordkällare, en slänt osv. Omöjligt att köra dit med större saker än skottkärra och säckakärra.

Och pga träd, odlingar osv går det inte att köra in med vagnen åt det hållet, och sedan köra vidare med traktorn/lastaren som kan dra vagnen. Enda möjligheten är att styra in vagnen från grannens infartsväg, över staketet som är 180 cm högt, och mellan ett antal träd som står på typ 2,5 m avstånd från varandra, och ca 50 cm från där jag ställt vagnen. Träden är typ 20 m höga...

När träden, utom ett, är borta, så borde det gå att lösa, problemet är att det inte är förrän till våren, och att jag inte har pengar till en kranbil. Och när man redan har fullt med saker i vagnen så är det svårt att flytta på den, utan att saker välter och går sönder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 jul-10 kl 10:52 »
Kul att du åter vinner,

Tänk på att i rum där man håller på med honung så finns det en å annan bi .

Bierna dras till lysrörsarmaturer , som kan resultera i att de korsluts och i värsta fall gå sönder med glassplitter överallt och i honungen.
Det är därför krav på att ljus rörs al maturen är in kapslade för att undvika olyckor ;)
               lycka till                   mvh edward  :P

IP65 löser allt!

Ang. Ergonomi. Jag har ritat, flyttat, ritat, flyttat och till sist satt en del på hjul för att kunna flyttas enklare.

Jag tror det blir svårt att på förhand hitta en optimal lösning, har numera ställt om till lite flexibilitet och flyttmöjligheter.
Till slut hittar man rytmen och utrymmet i slungrummet och då får det stå så tills vidare.
Gardera med förändringar.
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 10:56 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 jul-10 kl 11:15 »
En formplywood skiva kan användas till massor i utsågade delar.

1) att ha som top/botten för tätning/förvaring/ättiksångning av lådor med utbyggda ramar under vintern.
2) samma format som 1) dvs befintligt lådformat med 4 st billiga hjul så får man en enhet som går att flytta lätt med staplar av lådor.
3) Golvunderlag för tunga enheter typ 1/2 skiva.

1 skiva räcker till allt.

Bullen79

• Småland
« Svar #25 skrivet: 30 jul-10 kl 12:43 »
Hej!
Diskbänken har avloppsröret ut genom golvet, finns indraget en plastslang till vattenanslutning.
Hade tänkt att skaffa en liten varmvatten-beredare, men löser vattenfrågan för stunden med en rostfri hink med ljummet vatten när vi slungar.

Beekeepern.

Är det godkänt att ha avloppet ut på backen bara, jag hade tänkt ha det så också... Vad gäller vatten, har du bara en vanlig trädgårdsslang då? Är det OK? /PH

Bullen79

• Småland
« Svar #26 skrivet: 30 jul-10 kl 12:45 »
Är det  ingen som har grävt ner vattenslang till nån vagn och har tips på hur man ska isolera sista biten från backen och in i vagnen? /PH

Cyklisten

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 jul-10 kl 13:06 »
Om du vill vara helt säker på att det inte ska frysa så måste du ha en vattenledning med elektrisk värmekabel eller också isolera riktigt bra och sedan låta vattnet rinna hela vintern. Om vattnet står stilla så fryser det även om du har massor av isolering.

Bullen79

• Småland
« Svar #28 skrivet: 30 jul-10 kl 17:35 »
det är sant

hermi

« Svar #29 skrivet: 30 jul-10 kl 17:49 »
det är sant

eller stäng av vatten på vinter
morgen ist wieder ein tag

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #30 skrivet: 30 jul-10 kl 20:21 »
Du kan sätta två dunkar under bänken.
I dessa har du slask vattnet från diskhon.
 Du sticker ner slangen från diskhon i en av dunkarna, när den ena är ful byter du till den andra och efter som du ska dra en kära fram och åter så kan väll detta fungera.
Samma sak kan du sätta en hylla över och ha rent vatten i dunk.
Du kan säkert få tag på större dunkar från någon gård.

Curt

« Svar #31 skrivet: 30 jul-10 kl 20:41 »
Jag har förvisso rinnande vatten i slungningsrummet, men jag använder en trädgårdsspruta för att tvätta slungan. Ljummet vatten och vänta en stund. Honung är lättlösligt. Normalt räcker 5 liter vatten för slungan. Silar är lättare att spola med trädgårdsslang utomhus. Samma sak med tappkärl, använd varmt vatten till att börja med, skölj med kallt vatten.
Ett handfat för att tvätta händerna behövs under alla omständigheter.
Viktigast av allt är att man skyddar öppen honung från förorening. Använd alltid mössa och luddfria kläder. Tänk på att blåsa ur koldamm ur borrmaskinen innan den används över ett honungskärl.

Bullen79

• Småland
« Svar #32 skrivet: 30 jul-10 kl 21:39 »
Tar du ut slungan och diskar då eller kör du med trädgårdsslangen inne. Har du tips på hur man rengör en Sjölies?

Curt

« Svar #33 skrivet: 31 jul-10 kl 10:53 »
Tar du ut slungan och diskar då eller kör du med trädgårdsslangen inne. Har du tips på hur man rengör en Sjölies?
Nej, slungan får allt stå där den står. Trädgårdsslang i slungningsrummet vill jag inte ha. Så här ser mitt vapen ut.

Rune H

« Svar #34 skrivet: 01 aug-10 kl 09:08 »
En rostfri diskbänk är bra för avtäckning och mellanlagring av ramar före slungan. Ta bort vattenås mm och sätt en spann under som honungen får rinna ner i. Sedan enkelt att grovstäda diskbänken från honungsdropp med en slickepott. Vaxrensen kan rinna av i diskhoarna, ev med lite värme underifrån. INGET vatten till den bänken ( Armaturen är i vägen )
« Senast ändrad: 01 aug-10 kl 22:55 av Rune H »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 01 aug-10 kl 18:03 »
Är det godkänt att ha avloppet ut på backen bara, jag hade tänkt ha det så också... Vad gäller vatten, har du bara en vanlig trädgårdsslang då? Är det OK? /PH

Inkommande vattenslangen är en svart 15 mm pvc (tror jag det heter)
Det ska ju vara tryck på ledningen.
Du får fråga din kommun vad de säger om avloppet.
Jag har ju dragit mitt avloppsrör o vattenrör ut genom golvet, det blev snyggast så.
Sedan är det bara att koppla vidare till tre-kammar brunnen om det krävs.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser