Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öka vikten på studsaren?  (läst 1249 gånger)

lepus

Öka vikten på studsaren?
« skrivet: 28 jul-10 kl 18:52 »
Jag undrar om man kan få upp vikten på en 30.06 och därigenom minska rekylen på den?
Finns det nå slags knep?
Denna Husqvarna 30.06 är en liten hundförarbössa...kort och passar mig bra bara det att den stöter så in i bängen.
Det skulle inte göra mig nåt om den vägde mera om den då inte skulle stöta lika kraftigt.
Annars passar den mig jättebra känns det som.
Ny stock och sånt är inte att tänka på.

Rak

SV: Öka vikten på studsaren?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 21:39 »
Det som är absolut viktigaste för att reducera rekyl är att kolven är rak, dvs kolvkammen skall understiga pipans linje så lite som möjligt. Gammla Husqvarnors kolvar brukar vara ganska krokig och doppa i förhållande till piplinjen, därav den jobbiga rekylen. Jag tror att även om du sätter på en sladdrig svamp som bakkappa (som gör bössan svår att skjuta med) så kommer den fortfarande att kännas lite otrevlig. Byt kolv till en rakare, det finns färdiga att beställa. Eller byt vapen. Ofta ser man rekylrädsla i form av sämre resultat på skjutbanan. Själv skjuter jag med en raktstockad 9,3x62 som knappt känns att skjuta med.

Lycka till
Mvh Rak(stock)  ;D

regnpipan

• Gäst
SV: Öka vikten på studsaren?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-10 kl 19:15 »
Själv skjuter jag med en raktstockad 9,3x62 som knappt känns att skjuta med.

Dito, och min är en HVA 1640. Vågar inte tänka på hur originalkolven kändes för den tidigare ägaren....

Annars är väl rekylbroms ett alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
LimJans, KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser