Hej igen och tack för era svar! Jag har funderat mycket på era frågor.
Jag behöver åka långa sträckor, dvs minst 12 - 15 gånger/år mellan Skåne och Dalarna (130 mil t o r). Det kommer jag att behöva fortsätta med tills jag kan flytta upp om sissodär 5-6 år. Fram till nyår blir det t o m 2 ggr/månaden p g a ett tillfälligt projektjobb. När det gäller projektjobbet hade jag självklart föreställt mig att kunna ta tåget. Men hur tidigt jag än försöker beställa tågbiljetterna, har jag inte råd att ta tåget. Det blir det ganska mycket billigare att ensam köra upp med min gamla 745:a! Buss skulle bli lite billigare och det kommer jag att kunna ta någon enstaka gång när det passar (restiden blir långt mer än dubbelt så lång). (Har t o m funderat på om det finns kvinnliga långtradarchaufförer som man skulle kunna få lift med… fast det känns som om det är något som är mer passande för 20-åringar…kanske

)
Egentligen har jag en ganska bra bil - en Volvo 745, årsmodell 88b (35 000 mil) med katalysator och fönstervevar och i hyfsat skick. Det är bara så frustrerande att den drar så mycket bensin – 0,9/mil eller mer, att man kan komma dubbelt så långt för samma bensinkostnad. Den börjar få rost som måste åtgärdas både undertill och på skärmar och sånt.
P g a att jag ”ekokört” den i ett par år har jag dessutom varje år fått rejäla kostnader för att bromsar hänger sig etc. Så nu har jag återgått till en mer bromsande körstil och hoppas att bromsarna mår bättre då. Jag brukar lämna in den på verkstad för reparation. Det brukar bli reparationer för mellan 3 000 – 8 000 kr/år. Köpte en verkstadshandbok för att själv kunna fixa de enklaste sakerna men det blir aldrig så…

Så när jag står där på bensinstationen och tankar önskar jag mig något lite nyare och väldigt litet, men hur får man in en kompostkvarn i en sådan? Någon gång per år behöver jag frakta gräsklippare, lie och vedklyv. Någon gång händer det att jag behöver bädda och sova. Kör en hel del i terrängen så bilen får inte vara för låg. Även en del uppför på oplogade smala vintervägar. Köper en hel del virke som jag fraktar antingen inne i bilen, på taket eller på släpet. Min livsstil och tankar på säkerhet utesluter nog den allra minsta bilen. Att den ska klara att dra ett släp är nog ett måste.
En bekant menar att det skulle gå att konvertera min gamla volvo till biogas, att det är jättevanligt i södra/östra Europa, att det finns färdiga tankar att köpa som läggs där reservhjulet ligger. Jag vet inte hur säkert det skulle kännas eller vad det skulle kosta eller om det ens är lagligt. Eller sant. Biogas känns för mig som det miljövänligaste alternativet.
Någon menar att det skulle bli billigare att låna pengar för att köpa en nyare bil och som drar mycket mindre bensin. En annan menar dock att lån och nyare bil skulle medföra högre kostnader än dem jag har för volvon idag, typ dyrare reparationskostnader (om det skulle behövas), dyrare däck, regelbunden verkstadsservice för att hålla uppe andrahandsvärdet och möjligen för att försäkring ska gälla, värdeminskning, räntor osv osv.
Mina inkomster är mycket begränsade så jag vill helst inte bestämma mig för något som sedan visar sig bli det dyrare alternativet – även om man naturligtvis aldrig kan veta sådant i förväg.
Så jag har väl att välja mellan att antingen behålla min volvo ett tag till eller köpa en lite mindre bil och lite nyare med drag, som drar mindre bränsle, för högst 30 000 kr m färre reparationer men som ändå inte är så dyr att reparera om det skulle behövas. Eller något ännu dyrare och ta lån.
Flera av de bilmärken ni föreslagit verkar mycket vettiga. Kan jag få en bättre bil än den jag har för 30 000 kr? Vad tror ni om resonemanget att handla kontant eller låna till en bil då?