Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bil ska man välja?  (läst 8479 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Vilken bil ska man välja?
« Svar #20 skrivet: 29 jul-10 kl 16:17 »
De 740/940 jag har haft har alla gått fint med hälften etanol i tanken utan minsta modifiering. Vissa har gått att ha mer procent E85 i tanken. Bara att pröva sig fram ;D
Jag hade en pontiac firebird som jag provade att köra på 50% etanol. Jag kom inte ut från bensinstationen ens  :P Men nu för tiden lönar det sig ju knappt att testa, etanolen är ju nästan lika dyr som bensinen.

stjärnfors230

« Svar #21 skrivet: 29 jul-10 kl 18:39 »
Misse!!!
Missade Du min fråga eller är Peugoten så dålig att den inte är värd att kommentera?

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 29 jul-10 kl 20:07 »
Jag hade en pontiac firebird som jag provade att köra på 50% etanol. Jag kom inte ut från bensinstationen ens  :P Men nu för tiden lönar det sig ju knappt att testa, etanolen är ju nästan lika dyr som bensinen.

Halaj!

En bil får gärna ha closed loopreglering av bränslet för man inte skall behöva göra modifieringar när man kör E85.
Jag har provat med en förgasar740 och det gick inte att köra alls utan att ha chokereglaget halft ute.
Jag har också provat med min egen bil, med fyra kattar och två lambdasonder. Ingen skillnad alls jämfört bensin, förutom att den blev törstigare.

//T

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 29 jul-10 kl 20:37 »
Misse!!!
Missade Du min fråga eller är Peugoten så dålig att den inte är värd att kommentera?

1: den dök inte upp i min skalle alls öht :P
2: jag vet inte mycket om dom o:)
3: Har för mig att jag hört nåt om dom att de har lite högre andrahandsvärde och därmed dyrare än de andra i inköp. Men jag kan ha fel, det har hänt förr ::)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 29 jul-10 kl 22:04 »
Om en Volvo 740 '88b drar mer bränsle än den borde så finns det ett antal vanliga orsaker till detta.

Absolut vanligast är att termostaten börjar bli dålig så att motorn inte kommer upp i full temperatur. Tyvärr är tempmätaren på de där bilarna gjord så att föraren aldrig märker detta. Nålen går nämligen upp till mittläge redan vid 40-50 °C och rör sig inte vidare förrän uppåt 100 °C.

Om lambdasonden börjar bli dålig och reagerar för långsamt så kan det också öka bränsleförbrukningen. Insprutningssystemet borde sätta en felkod och tända motorelektronikvarningslampan vid fel på lambdasonden, men den diagnosfunktionen fungerar inte vid alla slags lambdasondsfel.

Fel på motortempgivare (inte den stora med D-formad rundstiftskontakt som används för tempmätaren utan den lilla med fyrkantig flatstiftskontakt som används för insprutnings- och tändsystem) kan leda till att insprutningssystemet tror att motorn inte har blivit varm, och därför fortsätter gå i varmkörningsläge med för fet bränsleblandning. Det blir felkod och tänd motorelektronikvarningslampa om givaren är "heltrasig", alltså avbrott eller kortslutning, men vid "smygande" fel får man ingen varning. Säkraste sättet att kolla både tempgivaren och termostaten är att mäta spänningen på insprutningsstyrdonets ingång för tempgivare under körning och förvissa sig om att den ligger på ett rimligt värde (knappt 0,5 V då motorn är varm, har jag för mig) och håller sig stabil.

Om luftförvärmningen inte fungerar - trasiga förvärmningsslangar, förvärmningstermostat/spjäll som kärvar etc - så ökar bränsleförbrukningen, i synnerhet på vintern. Enklaste sättet att kolla detta är att köra några mil på landsväg vintertid och sedan känna efter att slangen mellan luftrenare och gasspjällhus är tydligt varm.

På bilar som har gått mycket långt kan det bli underliga problem som följd av överledning/kortslutning i kabelstammen på vänster sida av motorn. Isoleringen på de elkablar som Volvo använde på 80-talet och större delen av 90-talet tål inte kombinationen av värme, olja och bensinångor hur länge som helst. Om man misstänker sådana saker tar man lämpligen ut motorkabelstammen ur bilen - den är skarvad med kontaktdon till de fasta kabelstammarna - och skär upp plasthöljet för att undersöka hur kablarna ser ut därinne. Kablar med styv och sprucken isolering bör man helst byta (klipp av på bägge sidor av det skadade partiet, löd in ny kabel med ungefär samma area, isolera skarvarna med krympslang). Om det är en gammal bil som inte ska gå så länge till så kanske man kan nöja sig med att isolera med eltejp på de värsta ställena.

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 jul-10 kl 22:19 »
Halaj!

En bil får gärna ha closed loopreglering av bränslet för man inte skall behöva göra modifieringar när man kör E85.
Jag har provat med en förgasar740 och det gick inte att köra alls utan att ha chokereglaget halft ute.
Jag har också provat med min egen bil, med fyra kattar och två lambdasonder. Ingen skillnad alls jämfört bensin, förutom att den blev törstigare.

//T
Den här hade TBI, och katalysator trots att det var en -88. Den borde ha haft lambdasond också, men jag vet inte. Amerikanska bilar är inte riktigt som riktiga bilar  :P

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 29 jul-10 kl 22:24 »
Den här hade TBI, och katalysator trots att det var en -88. Den borde ha haft lambdasond också, men jag vet inte. Amerikanska bilar är inte riktigt som riktiga bilar  :P

Den hade säkerligen lambdasond, monterad i ena grenröret. Det TBI-system som användes på amerikanska GM-bilar under 80-talet (kallas t ex Multec, C3 eller P4) återfinns också i t ex Opel Kadett och Corsa från åren runt 1990 samt Lada från mitten av 90-talet, även de är mycket E85-vänliga pga stort svängrum för lambdaregleringen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 jul-10 kl 22:35 »
Den hade säkerligen lambdasond, monterad i ena grenröret. Det TBI-system som användes på amerikanska GM-bilar under 80-talet (kallas t ex Multec, C3 eller P4) återfinns också i t ex Opel Kadett och Corsa från åren runt 1990 samt Lada från mitten av 90-talet, även de är mycket E85-vänliga pga stort svängrum för lambdaregleringen.
Men den här vägrade alltså att gå på 50% E85, jag kom 20m till den hade pumpat fram nytt bränsle och då dog den

torbjorn

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 29 jul-10 kl 23:41 »
Men den här vägrade alltså att gå på 50% E85, jag kom 20m till den hade pumpat fram nytt bränsle och då dog den

Undrar om den ens försökte gå i closed loop då. En del Cheva van från slutet av 80-talet (V6 eller V8-motor, TBI och C3 styrsystem) är ökända för att avgastemperaturen blir så låg vid lätt belastning att lambdasonden (som inte är elektriskt förvärmd) slutar fungera vid t ex tomgång eller kökörning, om den inte är i så gott som nyskick. Och något som de där GM-styrsystemen är bra på, är att känna av om lambdasonden är driftvarm och fungerande eller inte.

Sizzela

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 30 jul-10 kl 01:00 »
....min Renault Kangoo kostade 25000 och hade gått 8000 mil....Haft två Pontiac Transport innan, den bensinsnåla varianten med en 4:a. Båda gick närmare 30000 mil innan de gav upp. Underbar bil där jag aldrig behövde dragkrok eller takräcke...all last rymdes. Tog ut alla säten bak och fick ett slätt golv där jag la in en madrass 1.20 ggr 2.0 och hade en semesterbil. Den drog max 0.8 l /mil...genomsnittet för mig var 0.65 l/mil för en så stor och tung bil. Men reservdelarna var dyra. Istället för motorbyte blev det nu en ny bil...fast lite mindre.
Behåll din bil tills den gjort sitt....

Jorlan

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 30 jul-10 kl 20:55 »
Misse!!!

Peugeoter är rent generellt bra bilar om man tänker små bilar och sparsam utrustning.
Är dom bara från senare åttiotalet, eller nittio, så rostar dom inte heller nämnvärt.
1,4-liters motorerna på runt 75hk som bland annat sitter i 205, 106 och 206 är mycket trevliga och snåla. Pigga i så små lätta bilar och väldigt bränslasnåla. Jag hade en 106 från -96 som jag brukade snitta runt 0,6-0,7. Stadskörning ofta med tung högerfot då jag hellre sover in till sista minuten än är allt för tidig till jobbet.
Min far, som är precis tvärt emot, köpte den av mig senare. Han snittade den runt 0,5 och 0,48 var en ganska ofta förekommande siffra. Fast numera klarar han att snitta en 406 2.0 på 0,6.
För övrigt är originaldelar till de enklare Peugeoterna föredömligt billiga. Kan spara många pengar att kolla original först innan man köper pirat!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 01 aug-10 kl 21:57 »
För övrigt är originaldelar till de enklare Peugeoterna föredömligt billiga. Kan spara många pengar att kolla original först innan man köper pirat!

Ja, det stämmer bra (och även för Citroën som ju ingår i samma koncern), att originaldelar som tillverkas i egna fabriker ofta är billigare än piratdelar. T ex avgassystem, plåt  och vissa motordelar. Men allt som härstammar från underleverantörer har en tendens att bli alldeles för dyrt som originaldel. Det gäller t ex el- och bromsdelar.

Acleja

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 04 aug-10 kl 10:54 »
Jag får nog olja in min 745:a undertill och ta hand om rosten... Just nu hänger två av husets väggar i luften, något uppallade, p g a att syllarna är uppätna och resterna bortplockade. Det kommer nog att kosta en del.

Apropå Peugeut - kommer ihåg att min mamma hade en liten röd sådan för typ 15-20 år sedan som knappt drog någon bensin alls. Jag tror de åkte till Jämtland fram och tillbaka på en tank (90 mil). Kommer också ihåg att reservdäcket var sinnrikt gömt någonstans under bilen och någon annan del, vad det nur var, som behövdes för däckbytet satt lika dolt under motorhuven. Och att det spöregnade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser