Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "hönsmamman"  (läst 995 gånger)

hundliv

• Gästrikland
"hönsmamman"
« skrivet: 27 jul-10 kl 08:36 »
Ja idag vart inte kycklingarna eller de stora glada på mig! Jag går ut till dem varje morgon o har med mig lite matsom: Majs eller ärtor pasta, ris eller potatis, lite skinka eller korv. Idag fick dem kokta skal av olika slags rotfrukter och så slog jag på lite fil. De brukar kasta sig över maten nu gick dem inte ens i närheten av faten! Jaja de får väl gå ut o dra upp lite mask och äta brännässlor så får jag väl bättra mig till i morgon! Nu vet jag vad de inte vill ha i alla fall!
« Senast ändrad: 27 jul-10 kl 09:16 av hundliv »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "hönsmamman"
« Svar #1 skrivet: 27 jul-10 kl 08:46 »
Har de gott om mat kan de ju vara kinkiga. Det innebär inte att maten inte är bra hönsmat. Man väljer ju lite själv hur kräsna ens djur får lov att vara.

Själv hade jag undvikit filmjölk och andra mjölkprodukter när det är såhär varmt. Det blir snabbt dåligt, och drar flugor och skadeinsekter.

(Du bör heller inte skylta med att du ger dem köttprodukter, då det faktiskt inte är tillåtet, utom under vissa givna förutsättningar, med uppvärmning osv, och inte vilket kött som helst, reglerna finns nog på lantbruksverkets hemsida, plus att det står om det i diverse trådar här på forumet. Man väljer såklart själv i vilken omfattning man följer reglerna, har man dem till husbehov kan man ju tycka att myndigheterna inte ska lägga sig i.)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hundliv

• Gästrikland
SV: "hönsmamman"
« Svar #2 skrivet: 27 jul-10 kl 09:15 »
Jasså! Hade ingen aning att man inte fick ge dem vad som helst! Ja herregud det är frågan om ca 5 skivor korv! Det är 9 kycklingar o 4 hönor o 1 tupp! Sedan äter de upp det de får på ca 10 minuter. Jag läste att ngn gav de fil så det var första gången men de verkar inte gilla det så det blir inget mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
kedd

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser