Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser lämpar sig för följande hage?  (läst 2450 gånger)

maania

• Södermanland
Vilka raser lämpar sig för följande hage?
« skrivet: 26 jul-10 kl 08:54 »
Hej!
Vi har anlagt en hage i en slänt här på tomten. I slänten växer många stora lövträd och under dessa börjar en del sly växa upp. Pga träden är växtligheten på marken lite tunn men där växer långt segt gräs blandat med slyn.

Från början hade vi tänkt ha getter i hagen men efter att ha läst och hört så många skräckhistorier om rymningar så har vi svängt om till att vilja ha får istället.

Jag har hört att det finns vissa raser av får som är mer benägna att vilja beta sly än andra. Är det någon som har tips på en fårras som lämpar sig för vår hage?

Tord_Lj

• Gäst
SV: Vilka raser lämpar sig för följande hage?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-10 kl 09:18 »
Jag tycker Gutefår är underbara om man inte skall ha dem till produktion.

Studera info på hemsidan Föreningen Gutefåret, se särskilt deras Goda råd & Gutefårägarens handbok under "Gutefåren".

Tänk på särskilt på terrängen, betet & miljön (inkl ev. faror) för fåren.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-10 kl 09:20 »
Hur stor är hagen? Har du möjlighet att ge fåren vinterskydd i en ladugård eller något äldre skjul/vedbod? Du kommer säkert få massvis med rekommendationer, men jag slår ett slag för den ras jag har: Roslagsfår. En utrotningshotad gammal allmogeras som är känd för att vara lättfödd, lätthägnad och tystlåten. Mina rosor är jätteduktiga på att beta sly, men till andra fårrasers försvar får jag säga att de allra flesta får äter sly. Om du bara ska ha några få får tycker jag du skall satsa på en allmogeras, de behöver fler som bevarar dem och de trivs utmärkt i hagar som din! Läs mer på www.allmogefar.se
Ps, satsa på genbanksdjur och MV-friförklarade djur!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 26 jul-10 kl 20:44 »
Allmogefår (skogsfår) är duktiga att beta sly. De är också små och smidiga och klarar att beta på svår terräng. Jag instämmer med föregående, välj får med genbank och m3-status. Annars är även gotlandsfår duktiga att beta sly, de är ju också något större och kanske mera lämpliga för produktion. Deras skinn är ju just nu mycket populära.
Åsenfår, hundar och katter

maania

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-10 kl 23:38 »
Det är roligt att ni pratar om allmogefår, för det har vi varit lite inne på.  Viktigt för oss, förutom att de kan tänkas trivas i den hage jag beskriver, är att de är trevliga att ha att göra med. Är de det? Är de rymningsbenägna? Vi har satt 90 cm fårstängsel och ingen el. Ni skrev att roslagsfår är tysta av sig, för oss är det nästan positivt att de låter. Finns det några raser som låter mer än andra? Hagen är ungefär 40 x 20 meter men vi kommer att göra fler hagar när man märker att det behövs. Vi har möjlighet att ha dem i liten ladugård på vintern. Vilken temperatur behöver de ha för att inte bli för kalla?
Vi känner en farbror som har gotlandsfår att sälja till oss om vi vill ha och först tänkte vi köpa det, men nu känns det som man bör fundera noggrannt vilken ras man ska ha.
Hur många får tror ni är lagom att skaffa?
Ursäkta alla dumma frågor men som ni märker är vi okunniga men törstiga efter kunskap.  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 jul-10 kl 23:44 »
Får ska ha det kallt och torrt på vintern. Ingen värme, då stiger luftfuktigheten när mer avdunstar från ströbädden. Så en gammal ladugård kan vara utmärkt, om den är ventilerad utan att bli dragig.

På 20*40 m kan ni inte ha ett enda får. Typ 3-4 får per hektar tror jag man räknar med, om man köper in vinterfoder. Någon som har kunskaperna om detta mer aktuella kan säkert komplettera här.

Kanske är det bättre att låna 2-3 får av farbrorn med gotlandsfåren, och ha dem i någon månad, tills det är nedbetat?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 27 jul-10 kl 07:00 »
Gotlandsfår är bra på många sätt, men jag tror de är lite som gutefår, de gillar inte för små ytor och är duktiga på att forcera stängsel i dessa lägen.
När JBF skriver tysta, så menar han inte att fåren inte låter. De kommunicerar  naturligtvis med varandra, MEN vissa raser är ganska högljudda (skrikiga) och det är inte roligt i längden.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jul-10 kl 07:08 »
Håller med ieenilorac. Det är alldeles för litet för får. Det tar inte många dagar förrän betet är slut. Får ska vara i en liten flock 4-5 st. Så du skulle behöva minst 10 gånger så stor yta. Jag har hört 6-8 får per ha, men vet av egna erfarenheter att det antalet är lite i överkant. Inte ens för getter är det tillräckligt även om du kan ha fler getter än får på samma yta. Har du möjlighet att utöka hagen så tycker jag att det låter som en gethage. Får är inte i närheten av så goda slyätare (har 21 värmlandstackor) som getter är. Vi har i dagsläget 7 getter. Ingen har rymt eller försökt rymma. Oavsett hur du gör så föreslår jag ändå eltråd i nederkant och överkant. Eltråd har en avskräckande effekt på de flesta djur. Då slipper de att frestas när de väl känt en stöt. För övrigt är värmlandsfår jättettrevliga. Låter lagom mycket. Helt enkelt pratar med mig  :)

maania

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jul-10 kl 07:51 »
Jaha ok hahaha vi som trodde vi hade gjort en jääääääättestoooor hage hihi, då är det bara att fortsätta dra stängsel och göra hagen större då.
Jasså getter som inte rymmer, det lät ju intressant! Skulle ju helst vilja ha getter.
Vi har så många småbarn, hundar, katter och höns så vi skulle så långt det är möjligt undvika el i stängslet. Men ni tror det är nödvändigt att ha el?

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-10 kl 10:30 »
Ja, nog låter roslagsfåren lite åtminstone. Speciellt när de har lamm och har råkat komma mer än 15 meter ifrån dem... Då är det konsert i hagen tills de hittat varann igen. Roslagsfåren verkar ganska lätta att ha i mindre hagar än vad jag tror att gotlandsfår och gutefår är. De två senaste raserna har ju vandrat "fritt" i hundratals år.. De har alltså nog inte samma respekt för stängsel som rosorna har (Mina rosor kan gå i 3-4 dagar utan el i stängslet, med dåligt bete t o m....

Hur mycket har ni möjlighet att stängsla då? Skall du köpa in vinterfoder är det ju skönt om man slipper köpa MAASSVIS med balar.. Roslagsfåren är ju små i maten även på vintern.  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

maania

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-10 kl 14:15 »
Ja då kanske roslagsfår kunde vara nåt för oss då. Vi har nog möjlighet att göra ungefär 4 gånger så stor hage som vi har nu, men vi trodde inte det skulle behövas  ::)  Vi har inte tänkt ha speciellt många får. 2-3 stycken tänkte vi, men de kanske föredrar att vara i större grupper än så??
Intressant angående fodring på vintern, vad ger ni då? Hö eller ensilage?
Måste man ha el i stängslet för att få fåren att stanna i hagen?

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 14:49 »
Antalet tvistar de lärde om.. Men de är ju flockdjur, och jag har hört "minst 3 och helst 5" sägas. Andra säger minst 4 så att de kan "hålla utkik mot alla vädersträck samtidigt". Men säg tre som minsta antal i alla fall.

Jag har bara elstängsel, men jag har större marker än vad du har och hade ALDRIG orkat slå ner trästolpar till nätet, samt spänna nät. Du har ju mindre hagar så nät blir nog bra, om du har barn och hundar som du inte vill ha i elstängslet.
Betet blir kanske lite i minsta laget ändå för dig, man måste byta hagar för betestillväxten och parasitbekämpning mellan varven också. Kanske finns det någon granne el dyl som har lite mark de vill ha betat också?

Kolla i fodertrådarna så får du se hur många olika ideologier det finns gällande utfodring. Klart är ju att allmogefår (oftast) är mindre än "vanliga" får, och därför kräver mindre foder. Ett bra hö klarar du dig långt med. Skall du betäcka tackorna kan de i vissa fall behöva lite kraftfoder, med betoning på lite. Jag och andra med mig, ger inget kraftfoder alls, då en del av bevarandet är att hålla djuren så som de av hävd har hållits (Obs att djuren självklart skall ha det foder de måste ha för att växa och må bra ändå- det är ju inte så att jag har mina får i en mörk kätte i kornas ladugård på vintern bara för att man hade fåren så förr)

Har du kikat på allmogefårets hemsida www.allmogefar.se än? Där finns lite matnyttigt. Här finns också många som kan mycket om får!!

maania

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 17:06 »
Tack så jättemycket för tipset om hemsidan. Där fanns en hel del intressant att läsa!!!
Vi får banka vidare på vårt stängsel här och under tiden fundera vidare.

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-10 kl 10:46 »
Då jag pratade högt om din fråga, sa min sambo: Ni bör ha kaniner.
Till exempel Angora kaniner är lugna, barnvänliga! Din hage är så pass liten, men ett par kaniner hade haft det bra där. Dom behöver ingen ström i staket, bara staketet är starkt nog att dom inte gnager sig ut därifrån, och högt nog att dom inte hoppar ut från hagen. Dom måste vara inomhus när det regnar, eller är blött, i alla fall när dom har lång ull! Den ullen klippas ca. 4 gångar om året och kan lätt spinnas till härlig garn!!!
Vi har båda Angora kaniner och Finullsfår.... Både äter mest hö på vintern, dom älskar också hamlade blad, och torkade örter, brännässla på vintern mm.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 04 aug-10 kl 15:33 »
Min erfarenhet av angora kaniner är inte särskilt god. Surare kaniner har jag inte haft, trots att de var väl hanterade när de införskaffades. Dessutom känsliga för väta, ullen ska klippas och INTE barnvänliga.

Ett par av våra grävde något enormt också.

Nej, en större hage och en liten flock av snälla lantrasfår går säkert bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser