Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nandu  (läst 4950 gånger)

Helle-Mari

• -
Nandu
« skrivet: 23 jul-10 kl 13:39 »
Skulle vilja veta mera om dessa små strutsar. Nån som har nå erfarenhet av dessa djur?
Allt är av intresse!! ;D

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Nandu
« Svar #1 skrivet: 23 jul-10 kl 13:42 »
Jag vill med veta.....!!!! ;D De står väääääldigt högt upp på min lista!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Helle-Mari

• -
« Svar #2 skrivet: 23 jul-10 kl 13:49 »
Bra!! Då är vi två ;D ;D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 26 jul-10 kl 20:02 »
Nandun lever i stora flockar som håller ihop hela vintern. När det blir vår, lämnar hanarna flocken och honorna delar upp sig i mindre flockar. När honorna sedan träffar en hane de tycker om, följer de med honom.

Hanen bygger en enkel grop där alla honorna i flocken lägger sina ägg. Det kan bli ända upp till 60 stycken i ett enda bo. Det är också hanen som ruvar äggen. Han ligger kvar där hela tidenoch flyttar sig inte ens när en hona ska värpa ett nytt ägg. Hon får lägga ägget utanför boet och sedan rullar han försiktigt in det nya ägget bland de andra.

När ungarna kläcks tar pappan ensam hand om dem. Han ser till att de hittar mat. Till att börja med äter de mycket insekter. Men ganska snart blir de vegetarianer och lever pågräs och örter precis som de vuxna.

Pappan är väldigt rädd om sina ungar och gör allt för att skydda dem. Om människor kommer för nära, kan han till och med angripa dem. Det har gjort att människor som föder upp får och annan boskap har förföljt och jagat bort nandun. Dessutom tycker de inte om att de betar på samma marker som boskapen. Förr fanns det gott om nandu på Sydamerikas grässlätter. Nu finns fågeln bara i trakter där inga människor bor och i reservat där de får leva i fred.

Höjd: 170 cm 
Vikt: 25 kilo
Ruvningstid: 35-40 dygn
Livslängd: 20-40 år
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 08:09 »
Måste skriva att jag känner mig förvånad över att de väger så pass lite i förhållande till storlek.  :o
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 08:26 »
Det tycker jag också. Kan det vara slaktad vikt som avses? De måste ju ha jättelika ben, som man ju inte kan äta...

Häftigt med sådana djur, stora, uråldriga på något sätt. Och så gillar jag den omvända könsfördelningen på arbetsuppgifterna...

Hur är det med vinterhärdigheten för Nandu och andra strutssläktingar? Är det isolerat uppvärmt stall som gäller, eller funkar det med enklare ouppvärmda utrymmen? Kan de gå ute dagtid på vintern?

Stallbyggnaden måste ju ha rätt bra takhöjd i alla fall...

Vad äter de på vintern? Ensilage? Och är de aggressiva även utanför avelssäsongen? Lär de sig att känna igen sin skötare, och vara lugna när bara den är i närheten?

Hur stor yta behöver de?

Vad kostar de i inköp, och finns det någon som helst chans att man kan få en sådan grupp att bära sig ekonomiskt?

Hur många djur bör man ha för att de ska bilda en stabil grupp?

Finns det slakterier som tar in sådana, och hur är det med hemslakt, är de svåra att avfjädra?

Finns det en marknad för ägg, kött, avelsdjur, fjädrar...?

Det finns mycket att tänka på angående sådana fåglar, och jag antar att kunskapen inte är så stor i Sverige? Finns det större besättningar?

Känner till att det finns större besättningar med Emu, men inte Nandu, har å andra sidan inte varit så intresserad av detta, så jag har inte läst på. Kanske finns det någon större uppfödare, som har svaren på alla frågor som uppkommit i tråden?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 27 jul-10 kl 10:10 »
Jag hade en kompis som hade ett Nandupar. Dom upplevs inte så stora. 25kg låter helt rimligt i mina öron. Mest ben och hals  ;) Ni tänker inte på Emu?? Kompisen hade både Struts, Emu och Nandu och kallade Nandun trädgårdsmodellen ;)

Nanduna gick in i ett stall på natten men var annars ute dagligen året runt (Skåne)

Hans fåglar var aldrig aggressiva och höll sig nyfiket i närheten men kom aldrig ända fram när jag var där. Nu blev det aldrig äggläggning och ruvning så det bidrog förmodligen till deras lugna sätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 27 jul-10 kl 11:47 »
Måste skriva att jag känner mig förvånad över att de väger så pass lite i förhållande till storlek.  :o
Nanduer är inte alls så stora så jag tycker faktiskt 25kg verkar helt rimligt :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 27 jul-10 kl 11:54 »
Men 170cm är ju 15 centimeter längre än vad jag är! XD Och jag väger betydligt mer än 25kg. ::) Och om man kollar på andra djur som är mkt mindre så kan bara de väga 25kg. Men det måste vara så att det kanske mest är själva kroppen som väger, sedan ett par tunna styltben och halsen som gör höjden på dem och inte väger så mkt! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 27 jul-10 kl 12:11 »
Men 170cm är ju 15 centimeter längre än vad jag är! XD Och jag väger betydligt mer än 25kg. ::) Och om man kollar på andra djur som är mkt mindre så kan bara de väga 25kg. Men det måste vara så att det kanske mest är själva kroppen som väger, sedan ett par tunna styltben och halsen som gör höjden på dem och inte väger så mkt! ;D
Får verkligen inte hoppas att du har hals och ben som en Nandu :o Då hade du sett kul ut ;D Att din hjärna är större har du ju visat prov på så det behöver vi inte ifrågasätta ;)

När man står bredvid en Nandu känns det helt rimligt att man skulle kunna lyfta den om kroppen och gå iväg med den. Förmodligen skulle dom inte uppskatta det så man skulle kanske skriva rimligt i tanken  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 27 jul-10 kl 13:10 »
Det finns en hel del bra information om nandu i denna gamla tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82617.msg711877#msg711877

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 18:58 »
Hej!
Caroline, du är välkommen till Denningarum och studera nandun. Just nu har de ungar.
Jag har svårt att tro att det går att få lönsamhet i uppfödningen. När vi skaffade nandu så trodde vi att vi skulle kunna skicka dem till kalkonslakteriet men överheten ändrade reglerna så det blev förbjudet. Jag tycker om smaken på köttet.
Det skulle kunna finnas en marknad för fettet men jag känner inte till någon småskalig teknik för att rena det.
 Det är ganska svårt att föda upp ungarna utan pappan. Alltför stor dödlighet. När vi köpte våra första daggamla så dog 40%. Utomhus ihop med pappan överlever de men växer för långsamt.
Hannarna är aggresiva under parningstiden men fattar inte att de har kraftiga ben så de bara bits. Ett snabbt grepp runt halsen och du kan hålla hannen borta. Så fort du släpper angriper han igen.
Nandun är mycket stresskänslig och kan dö om den stressas för mycket. Eftersom den är så korkad så tycks den inte lära sig vart den ska gå när den drivs vilket gör att man måste kunna "läsa" djuret väl annars kan det gå helt fel.

Vill du köpa ungar så kontakta Ulf på  www.denningarumsgard.nu  men tänk på att de är inte lättskötta som ungar.
MVH
Jan

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 19:46 »
Hej!
Caroline, du är välkommen till Denningarum och studera nandun. Just nu har de ungar.
Jag har svårt att tro att det går att få lönsamhet i uppfödningen. När vi skaffade nandu så trodde vi att vi skulle kunna skicka dem till kalkonslakteriet men överheten ändrade reglerna så det blev förbjudet. Jag tycker om smaken på köttet.
Det skulle kunna finnas en marknad för fettet men jag känner inte till någon småskalig teknik för att rena det.
 Det är ganska svårt att föda upp ungarna utan pappan. Alltför stor dödlighet. När vi köpte våra första daggamla så dog 40%. Utomhus ihop med pappan överlever de men växer för långsamt.
Hannarna är aggresiva under parningstiden men fattar inte att de har kraftiga ben så de bara bits. Ett snabbt grepp runt halsen och du kan hålla hannen borta. Så fort du släpper angriper han igen.
Nandun är mycket stresskänslig och kan dö om den stressas för mycket. Eftersom den är så korkad så tycks den inte lära sig vart den ska gå när den drivs vilket gör att man måste kunna "läsa" djuret väl annars kan det gå helt fel.

Vill du köpa ungar så kontakta Ulf på  www.denningarumsgard.nu  men tänk på att de är inte lättskötta som ungar.
MVH
Jan

OHHHH!!!
Har denningarums gård till salu!!!? Har inte äns vatt där o kollat på ungarna! MÅSTE DIT!!! :D

Vad är det för mat dem får? Kan dem leva helt på gräs o annat under sommaren eller äter de mängder då med?  :-\ ???

Jan lindgren

« Svar #13 skrivet: 27 jul-10 kl 20:36 »
Hej!
Nandun kan förmodligen leva av gräs men de får allfoder för höns som tilllägg. Favoritgrönsaken är maskrosblad. Det finns inte en enda maskros i hagen. Jag vet andra uppfödare som använder Galant som foder men nykläckta ungar tycker att det är lite för grovt.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser