Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kakao mot spanska sniglar  (läst 7716 gånger)

Elisabeth A

• Gästrikland
SV: kakao mot spanska sniglar
« Svar #20 skrivet: 05 jun-13 kl 18:11 »
...en viktig sak att tänka på om man ska prova den där kakao flisen, kakao är giftigt för hundar... tänkte bara flika in det.....

Vad är det i själva chokladen som hundar inte tål? Flisen är ju gjord av skalen på kakaon, inte själva kakaon (förutom kakaosmör som tydligen sitter kvar till viss del på skalen), kan det vara farligt för en hund, tror du?

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 06 jun-13 kl 09:42 »
 Så vitt jag vet ska ju inte ge hundar choklad... och det är inte så mycket kakao i det heller.... och som sagt flikade bara in det.. kan vara värt att tänka på. För många är ju hunden viktigare än växterna... så att leta reda på fakta innan man provar, gör nog inget.
Såg nån artikel om det, men har inte läst den och hittar den inte igen.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 06 jun-13 kl 09:47 »
http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=32803&pt=107&m=2879

I Danmark har det varit en diskussion gällande om flisen är giftig för hundar. Är materialet giftigt?

– Kakaoflis innehåller koffein och thebromin som verkar uppiggande på människor men som är giftigt för djur och insekter. Så visst, vi rekommenderar ingen att äta materialet.
 Användare av kakaoflisen har upptäckt att materialet håller mördarsniglarna borta. Detta beror enligt Niklas Carlström på att koffein och Thebromin är giftigt för sniglarna och därför kryper de inte in eller lägger ägg i rabatter med kakaoflis. I och med detta vill nu Byggros AB utföra tester och få belägg på om det stämmer eller inte.
– Mördarsniglar är ett sort problem i många parker och det hade ju varit toppen om kakaoflisen håller dessa borta, säger Niklas Carlström.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #23 skrivet: 14 jun-13 kl 21:32 »
http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=32803&pt=107&m=2879

– Kakaoflis innehåller koffein och thebromin som verkar uppiggande på människor men som är giftigt för djur och insekter. Så visst, vi rekommenderar ingen att äta materialet.

Hmm, det får mig att fundera över hur det påverkar andra insekter... hoppas de kolla detta också och inte bara effekten på de spanska sniglarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser