Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kakao mot spanska sniglar  (läst 7692 gånger)

Elisabeth A

• Gästrikland
kakao mot spanska sniglar
« skrivet: 22 jul-10 kl 23:27 »
Såg just en annons om kakaoflis mot spanska sniglar. Någon som provat? Kan man använda kakaopulver istället tror ni?

Mr Olesen

• Gäst
SV: kakao mot spanska sniglar
« Svar #1 skrivet: 01 aug-10 kl 20:34 »
Jag har öppnat upp några ölburkar fullständigt och grävt ner desaa i marken vid trädgårdslandet så att den blir jäms med marken. Sniglaran söker sig till burkarna och drunknar i ölen.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 17:58 »
Vet att jag kanske är blödig, men det är inte så roligt att drunkna. Tänkte att kakaon, om det fungerar, helt enkelt håller dem borta från växterna.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #3 skrivet: 12 aug-10 kl 08:32 »
Vet att jag kanske är blödig, men det är inte så roligt att drunkna. Tänkte att kakaon, om det fungerar, helt enkelt håller dem borta från växterna.
om du är blödig eller ej vet jag inte men att drunkna i alkohol kan nog kännetecknas som tämligen roligt. bättre att ha ihjäl dem än att de går till grannen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 12 aug-10 kl 09:47 »
Tyvärr kan man inte vara blödig mot den spanska skogssnigeln, om man vill få bra resultat på sin odling. Det gäller att hålla antalet på så låg nivå som möjligt, hela tiden.

Jag har skrivit flera inlägg om detta, sök på "mördarsniglar" av "ieenilorac" med sökfunktionen i överkant av den vita rutan, strax under Alternativ.nu-loggan.

Metoder som fungerar, som är mer eller mindre arbetssamma och kostsamma, som man kan välja en eller helst flera av är tex att ha ankor och/eller höns runt odlingarna (inte i dem, då äter de upp odlingarna), att ha fällor med öl, att ha fällor med döda sniglar - varje morgon och kväll dödar man de sniglar som kanibaliserar på sina kusiner genom att tex halvera dem med en spade, strö ut snigelpellets, vattna ut nematoder mm.

Du får försöka härda dig, eller ge upp dina odlingar. Har man många mördarsniglar så har man inga andra val.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 15:00 »
Kakao känns som en dyr lösning. Eftersom få djur äter sniglarna så får trädgårdsodlaren se till att vara den värsta predatorn.

I år  har jag jagat dem med fällor från det att det blev 5grader och kommer så att göra till i höst när temperaturen sjunker. Det är främst små sniglar som övervintrar så om man kan plocka dem på höst och vår så minskar man dem avsevärt och behöver inte heller klippa fullt så många.

Istället förkakao.. En granne berättade att en kollega gjorde en död växtzon med round up runt tomten. Typ 40 cm bred. Detta ska de tydligen inte krypa över. Det ska jag testa nästa vår i kombination med årets arbete..

Annars återstår enbart tyskt pellets eller att göra odlingarna till någon sorts Gazaremsa med murar, stängsel, el och ständiga nematodanfall...

Erik

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #6 skrivet: 13 aug-10 kl 08:37 »
Kakao känns som en dyr lösning. Eftersom få djur äter sniglarna så får trädgårdsodlaren se till att vara den värsta predatorn.

I år  har jag jagat dem med fällor från det att det blev 5grader och kommer så att göra till i höst när temperaturen sjunker. Det är främst små sniglar som övervintrar så om man kan plocka dem på höst och vår så minskar man dem avsevärt och behöver inte heller klippa fullt så många.

Istället förkakao.. En granne berättade att en kollega gjorde en död växtzon med round up runt tomten. Typ 40 cm bred. Detta ska de tydligen inte krypa över. Det ska jag testa nästa vår i kombination med årets arbete..

Annars återstår enbart tyskt pellets eller att göra odlingarna till någon sorts Gazaremsa med murar, stängsel, el och ständiga nematodanfall...

Erik
undra om det funkar att göra en död växtzon med hjälp av en gräsklippare istället? även vända jorden med spade då och då? de räliga krypen gillar inte att slemma sig över torr mark.
jag gör små gömställen för sniglar. har lagt någon takpanna på marken. där trivs de. är bara att gå dit med saxen så är man kvitt dem. på hösten lägger de ägg under samma ställe. då krossar jag äggen. annars funkar snigelfritt bra.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-10 kl 12:42 »
undra om det funkar att göra en död växtzon med hjälp av en gräsklippare istället? även vända jorden med spade då och då? de räliga krypen gillar inte att slemma sig över torr mark.
Har hört att de inte gillar att "slemma sig över" grus heller.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-10 kl 01:21 »
Ännu inga mördarsniglar här, men vet någon som använder Nemaslug i stor skala och är nöjd med det. Googla så får du veta mer. Han häller ut en skvätt i varje fälla, och sedan samlar han ihop döda sniglar och eftersom dom är kannibaler så äter kusinerna av de döda och får i sig nemaslug de också o s v.
I Oslo kryper dom ut på gångvägarna så dom verkar inte akta sig för öppna, matfria ytor. Därför tror jag inte det hjälper så bra med en gång fri från växtlighet runt ikring.

Mata

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-10 kl 07:22 »
Vi har extremt mycket sniglar (på gräsmattan bredvid odlingarna kanske 3 per kvadratmeter synliga om kvällarna) men håller jag en torr jordkant runt så håller det borta de flesta.

Bara om det är mkt regnigt så kan de komma ändå. Men sällan ändå. Jag har i år bara plockat bort på kvällen ett par veckor då zucchini-plantorna var små, sen har jag inte brytt mig om dem alls. De har inte rört sallad, mangold, eller några plantor alls. Bara en sprucken zucchini angrep de.

Man ska inte ha plankor och stenar eller annat mellan bäddarna, för då gömmer de sig där. Hellre hårt stampad (och promenerad på) kal jord mellan planteringarna. Då blir det inte så inbjudande.

Min erfarenhet i alla fall.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-10 kl 13:57 »
Jag ville egentligen bara veta om någon provat just kakao, men när vi nu ändå är inne på ämnet:

Jag har en odlingslott, så ankor funkar inte, roundup är uteslutet (var inte det på väg att förbjudas?), packad jord kände jag inte till, tack för tipset! Däremot har även jag vattnat punktvis denna sommar och det funkar bra. De verkar inte ta sig över större ytor när det är torrt. Speciellt inte om det står ett gott ogräs intill deras sovplats :). Däremot har jag också sett att de kan ta sig långt ut på trottoarer och liknande om det regnar. Grus förresten - de kryper på gångarna mellan våra lotter. Gångarna är grusbelagda. Hmm..

Jag har fått ett annat tips någonstans ifrån - att lägga ogräsrens runt odlingen. Då håller sig sniglarna där och mumsar och låter resten vara ifred. Billigt att täcka gångarna med också:)......

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 20 sep-10 kl 12:42 »
Grus förresten - de kryper på gångarna mellan våra lotter. Gångarna är grusbelagda. Hmm..
Tja, då vet jag det...  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

edithsdotter

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 sep-10 kl 06:51 »
Såg just en annons om kakaoflis mot spanska sniglar. Någon som provat? Kan man använda kakaopulver istället tror ni?

Ingen som testat kakaoflisen? Är också nyfiken på resultatet och inte minst kakaoflis som täckmaterial vs vanlig täckbark.

Maria C S

• Småland
« Svar #13 skrivet: 04 jun-13 kl 10:33 »
Hej jag har ju hittat spansk snigel här hos oss och tittar nu på olika vägar att gå.
Kakao flis kan ju hjälpa helt klart.
Delar med mej av denna länk  http://www.grus.nu/produkter/kakao-flis

Men som mannen i filmen säjer så är koffein giftigt för sniglarna och kaffe sump verkar vara en väg att gå.

Just nu försöker jag finna vägar att rädda potatisen i halmen till rimliga kostnader.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #14 skrivet: 04 jun-13 kl 10:40 »
Hej jag har ju hittat spansk snigel här hos oss och tittar nu på olika vägar att gå.
Kakao flis kan ju hjälpa helt klart.
Delar med mej av denna länk  http://www.grus.nu/produkter/kakao-flis

Men som mannen i filmen säjer så är koffein giftigt för sniglarna och kaffe sump verkar vara en väg att gå.

Just nu försöker jag finna vägar att rädda potatisen i halmen till rimliga kostnader.

ett bra tips där.. Läste en utvärdering av anti snigel medel man kan köpa och i den står det att det är som att strö ut mjöl av exempel vete..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 04 jun-13 kl 17:15 »
ett bra tips där.. Läste en utvärdering av anti snigel medel man kan köpa och i den står det att det är som att strö ut mjöl av exempel vete..

Jag har aldrig använt snigel gift och det du säjer är att det är verkningslöst ?
Nu kom TiB hem med ett prepearat som innehåller järntrisulfat och jag ska använda det där sniglarna finns just nu.

Salt ska användas med och kalk har vi redan lagt ut kaffe sump ska vi få från vandrarhemmet och planen är att hälla kokande vatten på sumpen och vattna ut i halmen. Sumpen ska strös i halmen sen och fortsatt i bäddarna.

Jag har inte sett några sniglar i grönsaks odlingen än, men får nu göra saker i förebyggande.

Andra tips är chilipulver, hästkastanj (nötterna tror jag) ringblommor och pelargoner är giftiga för sniglar så dekokter kanske ?

Jag har mina misstankar om att dom inte tål Libbsticka men det ska undersökas.

Men Koffein e hett tips just nu.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 04 jun-13 kl 18:01 »
...en viktig sak att tänka på om man ska prova den där kakao flisen, kakao är giftigt för hundar... tänkte bara flika in det.....
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

vildkaprifolen

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 04 jun-13 kl 18:35 »
Jag har använt kaffesump med stor framgång, visste inte att koffein var giftigt för dem utan trodde mer att det var obehagligt med alla kaffekornen som fastnade på undersidan. Jag tömmer kaffefiltren i en glasslåda på diskbänken när sumpen fortfarande är fuktig och fördelar den där jag vill ha den när lådan är full. På en tidigare arbetsplats hade vi kaffeautomat, då kunde jag få med mig flera kilo i en plastpåse när den behållaren var full!  :)

Annars är mitt bästa tips att ha höns som äter upp alla småsniglar och ägg i förebyggande syfte! Är hönslös för tillfället efter flytt, men snigelbekämpningen är en stark anledning till att höns är prioriterat när vi kan börja skaffa djur igen!

Maria C S

• Småland
« Svar #18 skrivet: 04 jun-13 kl 19:24 »
Höns är utmärkta senare på säsongen men ingen bra ide när det är nysått.
Men dom har varit där och krafsat runt, fram till för några dar sen (  ::) kanske är det orsaken till att jag inte sett sniglar i landet) Satte den sista biten nät idag så nu får dom vara utanför. Små sniglar och snäckor äter dom gärna framför allt snäckor.
Hönsen vill inte ha dom stora sniglarna som man vill bli av med innan dom lägger ägg.

Ja kakao är giftigt för hundar med, så det är något att beakta, vet inte om skalen är attraktiva för hundar men vill gärna veta om någon har erfarenheter av kakaoflis och hundar.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #19 skrivet: 05 jun-13 kl 00:20 »
Jag har aldrig använt snigel gift och det du säjer är att det är verkningslöst ?
Nu kom TiB hem med ett prepearat som innehåller järntrisulfat och jag ska använda det där sniglarna finns just nu.

Salt ska användas med och kalk har vi redan lagt ut kaffe sump ska vi få från vandrarhemmet och planen är att hälla kokande vatten på sumpen och vattna ut i halmen. Sumpen ska strös i halmen sen och fortsatt i bäddarna.

Jag har inte sett några sniglar i grönsaks odlingen än, men får nu göra saker i förebyggande.

Andra tips är chilipulver, hästkastanj (nötterna tror jag) ringblommor och pelargoner är giftiga för sniglar så dekokter kanske ?

Jag har mina misstankar om att dom inte tål Libbsticka men det ska undersökas.

Men Koffein e hett tips just nu.
-Var sparsam med att salta landet bara efter som att salt kan skada växter..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser