Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimala materialet till sängkläder?  (läst 11848 gånger)

Midvinter

• Dalarna
SV: Optimala materialet till sängkläder?
« Svar #20 skrivet: 19 aug-10 kl 07:54 »
Men se där! Man lär sig fotfarande nya saker om det här landet!

Har bott i Norge i flera år, aldrig hört talas om skinnfällar.

Vart får man ta på såna?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #21 skrivet: 24 aug-10 kl 18:10 »
När det gäller lakan har jag helt övergått till att köpa Engelska gardinstuvbitar.  Superkvalitet Arthur Sanderson mfl.  Bredden är 150cm -upp till 5cm ibland men kval uppväger.  Det är ju gardintyg med elegant färgat mönster men mjukare när jag vänder mönstersidan inåt.  Ohlsson Tyger får in dessa stuvar ibland och säljer på vikt.  Sedan sätter jag knytband i varje hörn på påslakanen och på innerfilter så ligger allt på plats längre.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

koko

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 aug-10 kl 00:07 »
Låter väldigt intressant, likaså en sådan avdelning.

Håller fullständigt med! Och vilka fälltäcken sedan dessutom som dessa kära norrmän gör, helt underbara!

Fälltäcken? Menar du då såna där från förr i tiden som är vävda som en ryamatta? De lär i alla fall vara superbra i fuktiga o kalla stugor....

Ragnar L

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 aug-10 kl 21:00 »
Fälltäcken? Menar du då såna där från förr i tiden som är vävda som en ryamatta? De lär i alla fall vara superbra i fuktiga o kalla stugor....

Hm, finns ju med påsydd "gubbväv", vet inte om det är samma som ryamatta?  Men det finns ju sk tryckta fällar, oftast (som jag förstått det), med norska mönster. Har sett sådana i verkligheten, tyvärr aldrig sovit under dem, men de är helt fantastiskt vackra!

koko

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 aug-10 kl 09:38 »
Hittade det under namnet ryatäcke!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rya

Ragnar L

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 sep-10 kl 19:17 »
Man har alltså vävt in ullen till en matta/täcke?
Jag menade nog mer hopsydda fårfällar med påsydd väv på köttsidan. Men ryan lär ju värma lika fint, fast känns mer som en matta, eller?? :)

koko

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 sep-10 kl 22:53 »
Ja, det är vävt som rya. Vävt med ullgarn alltså.
Funkar ju som en fäll. Känns säkert som matta mera men funkade nog bra "förr i världen" ; )

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 15:38 »
Lite OT:
Jag jobbar mycket med skinnfällar, så jag ska förklara lite.

Fälltäcken är fårskinn hopsydda 6-8 st till en stor "pläd", på baksidan är ett tyg fastsytt.
Traditionella svenska fälltäcken har tyg i olika vävar ( ex dräll, rosengång, plattväv ) beroende på var i landet man befinner sig.
Korthåriga fällar var "sommarsängkläder", långhåriga var för vinterbruk samt användes i släden. De långhåriga kunde också  vara s k "skrytfällar" med extra vackert tyg på baksidan. Ofta mättes bondens rikedom bl a i antalet fällar som fanns på gården.

I mellansverige finns en annan variant av fälltäcke. I stället för fårskinnet vävdes en Glesrya ( en, ibland, mönstrad ripsväv av yllegarn) med invävda ränder av ryaknutar med några cm`s mellanrum.

Norska varianten av fälltäcken är dels fällarna med tryckt mönster som har månghundraårig historia.
De olika mönsterbilderna har alla sin egen betydelse, och skulle bl a skydda fällens ägare mot oknytt, bringa lycka  eller främja kärleken beroende på de olika mönstren. Även tryckta fällar täcktes ibland  med väv på baksidan. Mönstret skulle finnas men ej synas.
Det var ju lite av hemlighetsmakeri.
Tryckta fällar har bara gjorts i Norge. De fällar som hittats i Sverige har med all sannolikhet köpts eller bytts från Norge.
I Norge finns även samma tradition som i Sverige med fällar som har baksida av vävt tyg.

« Senast ändrad: 03 dec-10 kl 07:11 av fjällfäll »

pyromanen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 jan-11 kl 21:16 »
Linnellakan är lätt att få tag i . Finns till o med ekologiska på HM för några hundra.

Tagelmadrasser hade vi i sommarstugan när ja var mindre. Som någon sa så var konsistensen mer som futon, jag gillade dom jättemycket men generationen över mig insisterade på att de var gamla ock äckliga så de kastade och det köptes in skumgummimadrasser istället (som luktade mögel efter några år:-(  Jag tror inte det var tegel hela vägen igenom, det var nog halm eller träull eller liknande i kärnan och tagel bara ett lager ca 1 cm tjockt.

Ylle kan vädras, visst, men till barn som får vinterkräksjukan ibland o sånt är det allt trevligt med nåt som kan köras i tvättmaskin.

Bamboo, viscos mm är jag väldigt skeptisk till. Det är ganska mycket kemi vid tillverkningen.  Och sker den tillverkning i t.ex. Kina eller Indien tror jag det är stor risk att det inte är så trevligt i fabrikens omgivning.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 02 jan-11 kl 21:46 »
Citera
Ylle kan vädras, visst, men till barn som får vinterkräksjukan ibland o sånt är det allt trevligt med nåt som kan köras i tvättmaskin.
Har inga barn, men vill ändå kunna köra sängkläder i maskin. Enda alternativen jag kommer på då är bomull och syntet, inget av dem känns särskilt lockande. Kanske tunnt bomullstäcke underst och yllefilt/täcke ovanpå?

Citera
Bamboo, viscos mm är jag väldigt skeptisk till. Det är ganska mycket kemi vid tillverkningen.  Och sker den tillverkning i t.ex. Kina eller Indien tror jag det är stor risk att det inte är så trevligt i fabrikens omgivning.
Men om de är ekologiska då? Fast det beror väl på hur mycket man kan lita på ekomärkningen antar jag.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 12 feb-11 kl 22:18 »
Har inga barn, men vill ändå kunna köra sängkläder i maskin. Enda alternativen jag kommer på då är bomull och syntet, inget av dem känns särskilt lockande. Kanske tunnt bomullstäcke underst och yllefilt/täcke ovanpå?
Eller yllefilt i påslakan. Har man dem bara ovanpå varandra så flyttar de gärna på sig relativt varandra, i alla fall för mig...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser