Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimala materialet till sängkläder?  (läst 11853 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Optimala materialet till sängkläder?
« skrivet: 22 jul-10 kl 19:21 »
Dun: Skönt att sova i, men dyrt och svårt att få tag på sånt som är plockat på ett försvarligt sätt. Svårt att tvätta och dammar när det blir gammalt.

Syntet:
Nog ok att sova i, finns så många varianter, och ska visst inte avge några obehagliga ämnen under sin livstid, men hur tillverkas de, vad händer med dem när de kastas och hur trevlig blir röken om de skulle börja brinna?

Ull: Bra egenskaper både när det gäller fukt och att hålla en varm, men dyrt, och hur tvättar man ett ulltäcke eller bäddmadrass?

Bomull: Har aldrig sett ren bomull användas som stoppning. Är nog inte så bra på att hantera fukt. Ekologiska/second hand bomullslakan är väl ok.

Lin: Känner till ett enda ställe där man kan köpa ett tunnt lin-bomullstäcke och det är svindyrt. Har annars aldrig hört talas om lin som stoppning. Inte hittat några linlakan att köpa heller trots det låter mer självklart än bomull.

Bambu/hampa/viscose/???

Latex: ska visst vara ett "naturligare" alternativ till skumgummi, men är allergiframkallande och hur utvinns gummit? Och vad är det som gör att "naturligt" är så bra?

Resårbottensäng/madrass: Stora, klumpiga, obekväma, svåra att hålla rena. Uteslutet.

Dinkel/bovete: Kan odlas ekologiskt och är praktiskt att kunna slänga på komposten när det ska kastas, men blir det inte hårt att sova på en kudde av dinkel? Hur tvättar man det? Ta ut ur kudde, skölja i vatten och låta torka, eller?

Kommentarer?
Andra alternativ?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

koko

• Gäst
SV: Optimala materialet till sängkläder?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-10 kl 13:36 »
Vad med såna här gammeldagsa och numera lyxiga hästhårsmadrasser? Eller vad det heter? Alltså stoppade med tagel tror jag de är. Då menar jag bäddmadrasser. Tagelmadrasser?

Nackdelen med naturmaterial (speciellt djurhår/ull) kan ju vara att det kan komma mal och annat äckel.

Dun tycker jag inte är svårt att tvätta i maskin. Bara att köra på och torktumla med
 tennisboll om man har såna maskiner.

Secondhandlakan är ju bra... Speciellt såna där gamla, fina (blekta...) som man hittar i bland. Slitstarka och i bland inte speciellt använda.

Ett ulltäcke kan man väl antingen maskintvätta på ullprogram och sen centrifugera och hänga upp, eller handtvätta utan att gnugga.

Ullfilt med påslakan, kanske? Bara spånar...

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-10 kl 13:37 »
http://www.sangtex.se/htm/tagel_1.htm

Bara googlade och hittade det här.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 aug-10 kl 17:02 »
Shyst länk, ska kolla mer på den.

Men om man tvättar täcken och kuddar med ullstoppning i maskin, tovar den inte ihop sig till hårda klumpar då? Tvätta för hand låter jobbigt.

Ullfiltar i påslakan låter vettigt. (var det inte det man hade förr?) Ingenting för den som gillar fluffigt, men funkar nog bra. Annars kanske man kan ha ett tunnt lin/bomullstäcke underst: http://retail.sonjas-textilatelje.se/index.php?main_page=product_info&products_id=181. Problemet med det är att det är så satans dyrt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 13:08 »
Jo, det kanske den gör till och med i ullprogrammet.... Beror kanske på hur täcket är stoppat?
Annars ska man ju mest vädra ull i allmänhet, inte tvätta.
Jag kan föreställa mig att ulltäcket kommer dofta lite när man ligger o svettas i det. Alltså, en animalisk doft.
Försäljaren borde ju veta!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 15 aug-10 kl 16:09 »
Fast å andra sidan kan man ju vara på tur i ullunderställ ganska länge utan att det börjar lukta, medan underställ i syntetiska material börjar lukta skunk ganska fort.

Men ull luktar ju, rent generellt. Hur ska man tolka det? Ull luktar ull, oavsett vad, och särskilt när det är blött. Syntet luktar kemikalier när det är nytt, tvättmedel när det är gammalt men nytvättat, och äckelsvett när det är skitigt?

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 aug-10 kl 17:30 »
Ylle kan hänga ut på vädring så luktar det gott. Vill du ha ihjäl kvalster kan du lägga det i frysen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 18:07 »
Gammaldags "tunga" skumgummimadrasser var gjorda av latex. De hade en egenartad lukt och begränsad livslängd, latexskumgummit blev sprött och pulveriserades efter något eller några tiotal år. Den där nedbrytningsprocessen påverkas tydligen av värme, madrasserna höll bättre i  sommarstugor som står kalla på vintern än i bostäder som hålls varma året om. Jag kan tänka mig att det var på 1960-talet som "modern" skumplast slog igenom i madrassvärlden.

Beträffande tagelmadrasser har jag ett häfte med anvisningar för beredning av tagel och hemtillverkning/renovering av sådana madrasser. Utgiven av någon slags hushållningsinstitut, gissningsvis på 50-talet. Det kanske vore intressant att scanna och lägga upp någonstans?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 19:07 »
Beträffande tagelmadrasser har jag ett häfte med anvisningar för beredning av tagel och hemtillverkning/renovering av sådana madrasser. Utgiven av någon slags hushållningsinstitut, gissningsvis på 50-talet. Det kanske vore intressant att scanna och lägga upp någonstans?
Ja tack, gärna. Tycker att vi skulle ha en särskild avdelning till sådant här på alternativ. När jag fixat min scanner ska jag lägga upp ett häfte om lieslåtter på något lämpligt ställe, gärna här på alternativ. Det finns många intressanta små skrifter som inte går att få tag på längre, och det vore kul att kunna sprida den kunskapen som finns i dem.

Har dock inte koll på vad som gäller angående copyright, gäller den i oändlig tid? man kan ju iofs fråga dem som har rättigheterna, kanske är de schysta. Eller så kan man ha en avdelning som kräver lösenord, och så låter man bli att berätta för fel instanser om det... (OT, men intressant och viktigt tycker jag)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 aug-10 kl 22:41 »
Nu är häftet/boken framletad. "Bädda rätt och sova gott", utgiven 1952 av Aktiv hushållning / Statens Priskontrollnämnd. Troligen är Aktiv hushållning en föregångare till dagens Konsumentverket. Det står inte en bokstav om copyright någonstans, men namnen på författare och fotograf finns angivna.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 18 aug-10 kl 16:28 »
Uhm, kudde kanske får plats i frysen, men inte täcke och madrass väl? Men det är väl inte kvalstrena som är problemet, utan deras avföring. Om man ska tro på vad man hör iaf. Den dör väl inte mer av att frysas in?

Är tagel nå skönt att ligga på? Har ingen erfarenhet alls av det. Inbillar mig att det trycks ihop och blir som en japansk futon modell sämre. (iofs ok, men iaf mina breda kantiga höfter vill ha något tjockare)

Ang. copyright så finns det en åldergräns, tror det är 50 år. Är ett verk äldre än så är det fritt fram. Men så blev det ett jädrans rabalder för några stora, onda, multintationella mediaföretag ville öka gränsen till 70 år. Tror jag. Nu vet jag inte vad som gäller.

Skulle jag bara tänka bekvämlighet skulle jag nog välja latex- eller skummadrass av hög kvalitet + ergonomisk latex/skumkudde +duntäcke.
Skulle jag bara tänka på hygien, allergier och lätt att hålla rent skulle jag välja skummadrass+syntet material eller bomull som är lätt att tvätta.
Bara tänka miljö: ekologisk madrass av material som kräver minst möjligt resurser att tillverka + täcke och kudde i ull eller dinkel + ekologisk bambu/ull/lin
Bara pris: billig skumgummimadrass+billigaste kudde och täcke på jysk eller ikea (antagligen syntet)

Men hur kombinera allt? Ett alternativ här: http://www.groninterior.se/. Problemet är priserna och att madrasserna har zoner, det verkar extremt obekvämt.

Går det att tvätta kan man ju köpa begagnat, men köpte en gång en madrass på myrorna och sättet den luktade på fick mig att aldrig mer vilja köpa sängkläder second hand.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 18 aug-10 kl 17:04 »
På tal om att dela in madrasser i zoner så rekommenderas i den här boken från 1952 att om man inte har tagel så det räcker till hela madrassen utan måste dryga ut med sämre stoppning, t ex någon slags växtfiber, så ska man inte blanda stoppningarna med varandra utan placera dem var för sig. Det sämre materialet i kortändarna och tagel i mitten. Uppenbarligen ansågs tagel på den tiden som bästa möjliga fyllning i en madrass.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 18 aug-10 kl 17:26 »
det går jag med på, men såna där super extra super duper high tech "comfortsoner" ger jag inte mycket för. man ligger ju inte på exakt samma ställe på madrassen hela tiden ju. Tänk om sonen för höft hamnar under sonen för midja, uh!

Är skeptisk till tagel, men vill veta mer innan jag ratar det!

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 18 aug-10 kl 19:22 »
Jag sover numera enbart på linnelakan, gamla som gatan men fantastiskt sköna. Likaså använder jag bara linnelakan till överlakan och på några som jag har finns knapphål för att knäppa fast lakanet på filten eller bolstret, vilket då hade knappar runt kanten. Annars syr man lätt ihop två lakan till ett påslakan. Skönast så här års är några urgamla handvävda tjocka linnelakan med mittsöm, perfekt både när natten är varm och, som nu, när vi går mot svalare nätter. lakanen och tillhörande örngott är inköpta på loppisar och jämfört med nya linnelakan så är priset lågt.

En yllefilt är nästan lika lättskött som ett syntettäcke, bara man har en bra varm plats att torka filten på även under höst/vinter/vår (jag har stänger i taket i köket där jag hänger all min tvätt på tork när det inte är sommar). Bästa är om man kan få tag i en lite äldre filt som tvättats ett par ggr, men inte från Arme´ns överskottslager, de filtarna är oftast behandlade med insektsgifter som är svåra att tvätta ur, inget man vill ligga och andas in natt efter natt :P
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 18 aug-10 kl 19:48 »
Min mamma sa att linnelakan är dyra och med dagens sätt att tvätta på inte alls lika hållbara som bomullslakan?

Ska hålla utkik, men begagnat marknaden här i stan är ansträngd. Så svårt att få tag på grejer att folk håller på sina prylar tills dom är färdiga, och bra saker som dyker upp blir sålda på en gång.

Bra du sa det där med ylle, har en sån miltärfilt som jag tänkte använda. :-)

Beroende på vad sorts ull det är borde det väl gå att få tag på filtar som är lite lätta och fluffiga och behagliga att ligga under också eller? Inte som min tunga armefilt?

Birgit

« Svar #16 skrivet: 18 aug-10 kl 20:15 »
Finns det något skönare än att sova mellan skinnfällar? Det ska jag fixa till vintern ;) Har testat och kan inte släppa det.
Vanligt i Norge.

Ragnar L

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 aug-10 kl 20:38 »
Tycker att vi skulle ha en särskild avdelning till sådant här på alternativ. När jag fixat min scanner ska jag lägga upp ett häfte om lieslåtter på något lämpligt ställe, gärna här på alternativ. Det finns många intressanta små skrifter som inte går att få tag på längre, och det vore kul att kunna sprida den kunskapen som finns i dem.

Låter väldigt intressant, likaså en sådan avdelning.

Finns det något skönare än att sova mellan skinnfällar? Det ska jag fixa till vintern ;) Har testat och kan inte släppa det.
Vanligt i Norge.

Håller fullständigt med! Och vilka fälltäcken sedan dessutom som dessa kära norrmän gör, helt underbara!

tinna.m

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 aug-10 kl 20:49 »
Skrivet av: Ragnar Lundström
Citera
Håller fullständigt med! Och vilka fälltäcken sedan dessutom som dessa kära norrmän gör, helt underbara!
Finns i Skåne med. Blått ylle på baksidan ;) Stor som över en dubbelsäng. Välsytt o fint.
 3500:-
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 18 aug-10 kl 21:50 »
Min mamma sa att linnelakan är dyra och med dagens sätt att tvätta på inte alls lika hållbara som bomullslakan?

Det kan kanske stämma, men hittar man gamla linnelakan så håller de oftast i ytterligare en mansålder. Viktigt är förstås att tvätta dem på rätt sätt och ALDRIG använda tex klorin mot fläckar.
Jag har haft lyckan att hitta gamla linnelakan breda nog för en dubbelsäng, annars kan man sy ihop två lakan på bredden och skarva ytterligare ett i nederkant (riktigt gamla lakan är oftast kortare än dagens, sängarna förr i världen, liksom människorna, var kortare än idag).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser