Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frakta hem kött från slakteriet?  (läst 3985 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Frakta hem kött från slakteriet?
« skrivet: 22 jul-10 kl 13:36 »
Ni som hämtar hem kött på återtag från slakteri/styckeri, hur fraktar ni köttet hem så inte kylkedjan bryts?
Vi funderar på att bygga en kylbox till flakbilen - någon som gjort det och i så fall i vilket material?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

louise

• Gäst
SV: Frakta hem kött från slakteriet?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-10 kl 14:32 »
Hittills har jag bara kört de årstider där vädret håller temperaturen. Men den dag det blir en sommartransport så.. lyssnar jag här i tråden efter tips:-)

Man kan nog frysa nån sorts plattor och lägga i botten på bilen, och så lådorna ovanpå. Fick det tipset om smörgåstårteberedning, men jag minns inte vad man frös in...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-10 kl 14:38 »
Funkar det inte med såna där frigolit-frys-lådor och en massa is?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 16:29 »
Is är inte så enkelt att få tag på i större mängder.

I och för sig tycker jag inte om is och kött, isen smälter och blir vatten.

Kylklampar fungerar, likaså PET-flaskor 3/4fulla med vatten som frysts till is.

Jag fraktar kött o d i frigolitlådor som egentligen är avsedda för förvaring av rotsaker på balkongen (Bauhaus säljer).

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jul-10 kl 20:40 »
Om man ska använda is, så ska man ha torris (kolsyresnö). Den blir gas när den smälter och blöter inte ner köttet.
Generellt så är det körsträckan och temperaturen som avgör hur mycket man måste tänka på kylan. Om man slaktar på ett större slakteri, så kan man be dem blåsa i lite torris ovanpå plasten i kartongen, så håller det kylan ett bra tag.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-10 kl 01:14 »
Jag tänkte ju att man separerar is och kött med ett lager plast... ;)

Men kan man få tag på torr-is är det ju mycket bättre.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 23 jul-10 kl 12:08 »
Är det en större back kött, säg 10-20 kilo, så lär den inte värmas upp mätbart på en 15 minuters bilkörning. På den transporten som är vanligast för oss så värms köttet nu på sommaren från 2 till 3 grader ibland, men oftast inte mätbart när det är som allra värst och det anser vi är att inte bryta kylkedjan.

Edit: På en del slakterier kan man få med köttet tjälad, dvs kring -2 grader. Är det då en större mängd så tar det ett tag innan man är över +4grader.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 23 jul-10 kl 12:23 »
Femlitersdunkar med vatten är lätta att ta upp ur frysen.  Nån sorts ytterlåda eller annat som håller allt på plats under färden.  Dunkarna huvudsakligen ovanpå och på sidorna; värme stiger uppåt, så kylan försvinner inte lika mycket neråt.

Ett eller ett par duntäcken ovanpå och runt om det hela.  Eller andra vinterplagg.  Vi har ju kläder för att isolera mot kylan, de funkar lika bra åt andra hållet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser