Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oönskade "husdjur"; Flugor  (läst 7391 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Oönskade "husdjur"; Flugor
« skrivet: 20 jul-10 kl 11:12 »
.. till f*rb*nn*ls* >:(

Vi hyr en gård på landet med nötkreatur runt knuten och hästar på gården. Självklart så blir det flugor. Jag är uppvuxen på ett lantbruk och jag har aldrig någonsin varit med om såhär mycket flugor inomhus! Tack och lov endast på nedervåningen.

Eftersom de minskar något i antal när vi öppnar dörrarna (annars har vi bastu inne) så tror jag att de kommer från källaren, upp genom avloppet i badrummet kanske? Det drar kallt där ifrån källaren i alla fall.

Vi ska köpa klisterremsor idag (sådan man har i ladugården) och pynta köket med, men jag skulle vilja ha några gamla husmorsknep; Finns det något jag kan ställa fram/spreja med eller dylikt som håller kräken borta?

Vänligen
Mánadis
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Oönskade "husdjur"; Flugor
« Svar #1 skrivet: 20 jul-10 kl 15:21 »
Testa att sätta fram en liten skål med ren ättika.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 17:04 »
Tack, ska prova det :)

mitzy123

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jul-10 kl 10:50 »
 o:) Var försiktig bara och tänk på att katter som stryker sig mot allt kan fastna med pälsen i klisterremsan . Sätt dem därför högt upp .

Sol-hälsning Anita

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 jul-10 kl 11:05 »
Jodå, det går att fastna i klisterremsan med sitt eget hårsvall också!  Men det bästa är ju om man kan lista ut var eländena kläcks, och exponera dessa ställen för torka, fåglar och annat som är dödligt för fluglarver.  "Flugan ska helst dödas innan den blir en fluga!"

Om det går.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 16:11 »
Ja om man visste vart de har sitt BB..

Tejpremsorna är fulla med läbbiga flugor.
Hade vi nu haft katter hade de inte fått vara i närheten av remsorna (som sitter i fönstren och hänger i taket). Däremot lyckades maken fastna med en stor bit folie i en remsa när han ställde fram middagen igår, haha. Vet inte hur han lyckades.

Fick tips om sockervatten med lite diskmedel i, det funkar inte

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 16:42 »
Jag har sedan några dagar RENFANA hängande i köket, i lampan ovanför matbordet tex, och det märks en enorm skillnad på förekomsten av flugor i köket. Från att ha varit en plåga så är det numera bara ett par stycken som surrar runt härinne, oberoende om jag har öppet eller stängt fönstret.
Renfanan har en repellerande effekt och är mycket mer effektiv än både remsor och ättiksvatten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jul-10 kl 22:25 »
Att fastna med folie var nog inte svårt alls.  Det svåra brukar vara att få loss den ...

Renfana?  Det ska jag genast prova!!!  Ska den vara färsk och blommande, eller går det med torkad, smulad, fryst, överblommad ... :P

Vet nån här nån som gör bra billiga fågelholkar?  För duktiga flugätare !!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-10 kl 22:29 »
hur många holkar vill trollmor ha? håller på att snickra ett hundratal... 50kr st...
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 25 jul-10 kl 23:15 »
Jag har så attans ont om pengar, så jag måste nöja mig med en eller två till det priset.  Vill ha, såklart jag vill ha dussintals!

PM om leveransdetaljer?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jul-10 kl 23:32 »
Renfana?  Det ska jag genast prova!!!  Ska den vara färsk och blommande, eller går det med torkad, smulad, fryst, överblommad
Färsk blommande som sedan får hänga och torka är det bästa. Fast den funkar även sedan den torkat men den är ju förstås inte lika effektiv då så man får ha massor (det har jag ;D). I o f sig gör det inget om man har mängder av dem, blommorna är vackra även som torkade.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 25 jul-10 kl 23:46 »
Och luktar gott.  Men det finns såna som är allergiska mot den.

Även om den luktade  >:D skulle jag ta den, hellre än dessa myriarder av bitska små svarta flygande jävlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 25 jul-10 kl 23:59 »
Färsk blommande som sedan får hänga och torka är det bästa. Fast den funkar även sedan den torkat men den är ju förstås inte lika effektiv då så man får ha massor (det har jag ;D). I o f sig gör det inget om man har mängder av dem, blommorna är vackra även som torkade.

Tack Anette,

du räddade våran sömn - massor med flyggor tom i sovrummet!!!

Och renfana i trädgården så det räcker för halva byn  ;D

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

nordtravare

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 26 jul-10 kl 00:20 »
när jag hade kor köpte jag en sån där lysrörsapparat med ström och hade i köket ,det var utmärkt

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-10 kl 05:52 »
ja vi har massor av flugor också trota avsaknad av kor.
Synd att jag inte gillar lukten av renfana som växer utanför.
grannen tipsade om flugpenna.
Hedemorahöns

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #15 skrivet: 26 jul-10 kl 08:49 »
Jag har sedan några dagar RENFANA hängande i köket, i lampan ovanför matbordet tex, och det märks en enorm skillnad på förekomsten av flugor i köket. Från att ha varit en plåga så är det numera bara ett par stycken som surrar runt härinne, oberoende om jag har öppet eller stängt fönstret.
Renfanan har en repellerande effekt och är mycket mer effektiv än både remsor och ättiksvatten.

TACK!
Har själv funderat på det faktiskt. De har precis börjat blomma här. Doften är riktigt somrig :) Den är ju rätt giftig och kan förlama andningscentra vid överdosering, så jag brukar aldrig ta reda på den till mina örtblandningar då jag är rädd att det ska bli fel, men nu fick jag ju en anledning ::)

Ska ändå ut och samla växter idag (det är Hömåne) så då plockar jag med renfana också.

Vildrosen.

« Svar #16 skrivet: 27 jul-10 kl 11:23 »
En skål med mjölk och skivad flugsvamp är ganska effektivt. Se bara till att det enbart är flugorna som äter/dricker mjölken.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jul-10 kl 11:30 »
Vi brukar hänga upp såna här trattar med vatten och gojs i som lockar till sig flugor. Utomhus alltså..riktigt effektivt.

Finns på granngården och järnaffärer.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 27 jul-10 kl 20:18 »
Synd att trattarna är så dyra.  Och nån flugvamp har jag inte, den kanske kommer.  Ska den vara färsk?  Jag vill minnas att jag frågade om dosering förra året.  Det här är ju ett återkommande problem.

För närvarande doftar det ganska gott här av en bukett renfana, och jag har lagt en blomma på tangentbordet, ett par i knät och flera runtomkring.  Gnuggar blad mot armarna då och då, men kan inte märka någon större beteendeförändring hos de bitska  >:D -arna.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #19 skrivet: 28 jul-10 kl 17:35 »
Här har flugsvampen inte kommit än.

Renfanan funkar hyfsat tycker jag. Men jag funderar på att gnida in hela
laptopen med renfana för det verkar vara värsta raggningsstället för dem :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare
Bokohammare, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser