Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på honungen?  (läst 23574 gånger)

Luff

• Västergötland
Pris på honungen?
« skrivet: 20 jul-10 kl 01:15 »
Vad ska honungen kosta? Vi har nu tappat på 700 gr burkar. Stört omöjligt tycker jag att få koll på och maken vill sälja alldeles för billigt enligt mig.
//Luff

Lemmon

• Bohuslän
SV: Pris på honungen?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-10 kl 06:57 »
Bra fråga!

Jag skall slunga för första gången nu till helgen.
Först tänkte jag ge bort honungen till vänner och bekanta, men med facit i hand så har jag lagt ner åtskilliga tusenlappar under första året som biodlare.
Jag har köpt 500gr burkar, och tänkte ta 50Kr/st för dem.
Vet ej om det är billigt eller dyrt, men det kommer säkert massor med svar från de som sålt honung i flera år.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jul-10 kl 07:21 »
Det finns ett stort spann i prissättningen beroende på var man bor och vilken mängd honung man har samt hur kundkretsarna ser ut.
Det finns dom som tar upp till 100:- för en 700g burk.  Men det kan man inte göra om man har häcken full av burkar och vill ha avsättning tidigt.
Mängden honung i år samt att honungspriset höjts generellt till bulk leverantörer gör att honungens värde ökat något men kanske inte i konsumentled.
Det vet man först efteråt.

Jag har som alla andra en pristabell för 2010. Jag har bara 250g sexkant, 350g och 500g rund. Mycket är baserat på en 350g burk (allt i glas).

Abigail

« Svar #3 skrivet: 20 jul-10 kl 10:12 »
Den första honungen jag fick fram (det var inte så många burkar) där sålde jag 700 gram för 55 kr. De tog slut fortare än jag hann blinka så jag borde ha tagit mer.

Vi gör oss alla en otjänst om vi säljer för billigt. Jag antar att det handlar om vilka lagringsmöjligheter vi har hemma. Det är brist på svensk honung och det är ju bättre om man tar bra betalt nu även om det dröjer lite längre innan den blir såld. I slutet av vintern och till våren finns ingen svensk honung kvar. Då hjälper det ju inte om det går att få bra betalt om man inte har någon kvar att sälja.

Jag fick en tanke i etikettråden när det skrevs om att man inte ska ta med sådant som honungen inte innehåller på etiketten. Och det låter ju vettigt men jag tror ändå att allmänheten behöver upplysas om att honung är ren honung och inget annat. I affärerna så säljs det ju konstiga saker typ sirap smaksatt med honung för att folk ska tro att det är honung. Det finns faktiskt en hel del människor som inte känner till att honung ska vara bara honung och inget annat. Jag har ett par gånger träffat på invandrare (från mellanöstern tror jag) som knappt trodde det var sant att honungen faktiskt var ren honung. "Den brukar ju vara uppblandad med mycket socker, ren honung har ju bara de allra rikaste råd att äta"

Argumenten för att ta ett högre pris finns och man ska nog upplysa kunder och allmänhet även när man inte säljer för att sprida kunskap.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-10 kl 10:18 »
Men hade du tagit 100:- för en 700g så kanske en del kunder köpt av andra och fortsatt med det. Så priset måste vara flexibelt beroende på var man är.

Abigail

« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 10:43 »
Stämmer. Jag hade aldrig kunnat ta 100 kr för 700 gram här men absolut 60 och troligen 65 kr utan problem.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 20 jul-10 kl 11:39 »
Jag har tänkt ta 40 kr för 350 g, 50 kr för 500 gr och 60 kr för 700 gr.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 11:58 »
Varför inte göra en lokal pris undersökning kolla vad de stora butiker tar för svensk honung. Man kan glömma de som har låg pris karaktär och titta även på den lokala affärer .
Sen kan man ligga lite över det för man säljer en lokal producerade produkt som är förmodligen inte mass producerade  8)

Under 100 kr/kg är att nervardera den finna produkten du och dina tjejer har presterade under sommarens månader
                    mvh edward  :P
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 12:00 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 13:12 »
Edward, jag har personer som kallt får hosta upp en hundring för mitt. Men på jobbet går det inte!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 20 jul-10 kl 13:16 »
Om det var min honung då skulle de bli utan  ;D                mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jul-10 kl 13:24 »
Det jag säljer mest är 350g burkar och då hamnar ju kg priset ändå på ca 142:- precis samma kg pris som du har för din 700g á 100 sek.!!!
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 13:26 av Sten-Åke Lindell »

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 jul-10 kl 15:08 »
Då var jag inte helt ute o seglade då. Maken ville ta 50 kr för 700 gr burkarna och jag ville ha åtminstone 60:-.
//Luff

mistel

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jul-10 kl 15:10 »
Om honungen är av samma kvalité som min morfars skulle jag kunna tänka mig att betala uppåt 200kr/kg för då har man lagt ner arbete i produkten. Den var välrörd och efter 10år har jag lite honung i en burk som ännu inte stelnat. Värma upp honungen för att den inte ska stelna gör alltför många, enligt min morfar var det fusk och förstörelse av fin honung att hetta upp den och jag håller med, honungen som upphettats blir inte lika god som den man bearbetat mekaniskt. Tyvärr dog min morfar för många år sedan men han var envis och rörde i sina stora hinkar även när han nästan var 90år.

Jag köpte en burk rinnande hyfsat nyslungad Drottningholmshonung för någon vecka sedan utanför Jakobsbergs centrum 500g för 50kr helt OK pris för mig och honungen var hyfsat smakrik.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 20 jul-10 kl 21:30 »
100 kr för en burk honung är på tok för högt tycker jag. Sälj mindre burkar och ta ett högre kilopris. Säljer nyslungad på 250 gram för 40 kr. Samma pris tar jag för ympad 350 gram - men insåg just nu att 50 kr borde man ju ta...  :)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-10 kl 01:26 »
250gr = 35kr = 140kr/kg
335gr = 50kr = 149kr/kg
350gr = 40kr = 129kr/kg
500gr = 60kr = 120kr/kg
700gr = 80kr = 114kr/kg

Man ligger efter  ;D
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 01:30 av Edward. »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jul-10 kl 09:07 »
Jag har sett sådana produkter på City Gross, de står alltid kvar och säljer väldigt lite. Är inte ens säker på att det är Svenska produkter ens.
Märkningen mera än suspekt, den honungen är inte KRAV märkt men ändå står det "Ekologisk" på butikshyllan.
"Äkta Honung" märkningen tyder på att man säljer vad som helst på sitt sk "varumärke".
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 09:13 av Sten-Åke Lindell »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jul-10 kl 10:52 »
Enligt hemsidan kommer honungen från Valinge gård.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #17 skrivet: 21 jul-10 kl 11:57 »

Märkningen mera än suspekt, den honungen är inte KRAV märkt men ändå står det "Ekologisk" på butikshyllan.

Det är inte ovanligt med ekologiska produkter som inte är KRAV-märkta. KRAV-märkningen är dyrbar och innehåller en del andra kriterier än att bara vara ekologisk.
Förstår inte varför det är suspekt?

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 21 jul-10 kl 12:26 »
Det finns regler om ekologiska livsmedel. Bland annat ska den vara kontrollerad av godkänt "organ".

Saxat från Livsmedelsverket*:
För att få märka livsmedel som ekologiska krävs att de innehåller minst 95 procent ekologiska ingredienser och att alla steg i produktionen har varit kontrollerade av ekologiska kontrollorgan. För övriga 5 % kan man ansöka hos Livsmedelsverket att få använda en konventionell ingrediens när det inte finns ekologisk ingrediens av jordbruksursprung i rätt mängd eller av rätt kvalitet. Läs mer under Fördjupad information under länken "konventionella ingredienser" för mer information om hur man ansöker om att få använda en sådan.

Ekologisk mat ska vara märkt med kodnumret för det kontrollorgan som har övervakat det sista steget i produktionen av maten. I Sverige ska det vara ett av de fyra godkända kontrollorganen:

•Aranea Certifiering AB: SE-EKO-01
•SMAK AB: SE-EKO-03
•HS Certifiering AB: SE-EKO-04
•Valiguard AB: SE-EKO-05

*http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/#mar

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #19 skrivet: 21 jul-10 kl 20:31 »
Enligt hemsidan kommer honungen från Valinge gård.
och köper man den online så kostar den MER!  ::) 79:- 350g. Snacka om businesswoman  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser