Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på honungen?  (läst 23575 gånger)

Gep

• Blekinge
SV: Pris på honungen?
« Svar #40 skrivet: 23 jul-10 kl 20:44 »
Det var på Willys i Karlskrona jag hittade svensk och
importerad honung. Jag behöver väl inte plåta burkarna ?
Blev själv förvånad eftersom COOP strax bredvid säljer
importerad för 49,nåt kr och sålde svensk (slut) för ca 60kr,
alla 700 grams.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #41 skrivet: 24 jul-10 kl 01:11 »
Man kan tilläga och informera kunderna om att man leverera ett hantverksmässig produkt som framställs för hand.
Inte hälls ihop i en stor gryta på en mega fabrik som slätar över allt och producera en produkt utan variation och själ.
Fast om man gillar det , köp den andra.          mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 27 jul-10 kl 14:06 »
Har precis försökt att sälja 500 Grams burkar för 35 kr plus moms till ett gatustånd, vad jag inte visste innan var att gatuståndet redan hade honung och dess inköps pris var 29 kr plus moms för en 500 grams burk.

ersam

• -
« Svar #43 skrivet: 27 jul-10 kl 14:15 »
Tror att det är ganska vanligt med 100% pålägg vid försäljning i gatustånd och typ gårdsbutiker. Såg du vad utpris till kund var?

Tycker inte det låter som orimliga villkor om du får direktbetalning och kan sälja många burkar samtidigt.

klarre

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 27 jul-10 kl 14:49 »
60 kronor till kund.

Rimligt och rimligt, det är 51,60 kronor per kilo om man räknar bort burk kostnad. På biodlarföretagarnas köp och sälj så är det en som erbjuder 36 kronor kilo. Då kan man fråga sig, är det värt allt extra jobb, köpa burkarna, tappa upp burkarna, leta upp köpare, leverera till alla köpare, fakturera alla olika köpare, för 15,60 kronor mer per kg.

Om man har alla lokaler och tapp maskin, billiga kanaler att köpa burkar ifrån, och man har biodling som ett heltids jobb så att man har 8 h om dagen då förstår jag att man säljer för 29 kronor plus moms, annars nja då är jag skeptisk.

ersam

• -
« Svar #45 skrivet: 27 jul-10 kl 15:27 »
Var det inte 500 grams burk? 120 kr/kg till kund är väl rimligt. Sen att du får hälften men slipper leta upp (slut-)kund och enbart har en att fakturera är ju värt en del.

Eller missuppfattar jag dig?  ???

klarre

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 27 jul-10 kl 15:39 »
Det var inte priset till kund som jag tycker är orimligt utan vad jag får för min honung. Att få 51,60 kronor kilo när man kan om man har tur få 36 kronor kilo när man säljer i bulk. I mitt pris måste jag räkna bort priset för burken, det är en kostnad som jag inte har när jag säljer i bulk.  Jag tror inte att hon kan sälja all min honung till skillnad från en som köper honung i bulk som gärna köper så mycket han kan.

Luff

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 27 jul-10 kl 17:23 »
Vi tog med oss några burkar till en liten lokal loppis till förmån för församlingshemmet. Satte upp en skylt m 60 kr för 700 gr. Inte NÅGON tittade åt honungen?!?
Sen sa någon att det fanns honung vid ett annat bord - och jag hade ju tittat runt? Nä men se - på trappen in i församlingshemmet stod en burk - utan etikett osv. När jag väl hade luskat ut vem som tog betalt för dom så var den burken också borta så jag hann inte se storleken men det var "den vanliga storleken" - kostade 40 kr....
Tant G som tog betalt berättade att X som är traktens ursprungliga biodlare OCH tillsynsman OCH landsbygdsutvecklare till yrket varit snäll och ställt av några burkar då han inte kunde vara där.
- Han har alltid tagit 40 kr för burken enligt tant G, och hon tyckte att våra burkar såg lika stora ut...
Humm - det blir inte lätt att sälja vår honung här på byn konstaterade vi.
//Luff

klarre

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 27 jul-10 kl 17:56 »
Det vore intressant att höra vad folk lyckas få ut när dom säljer till affärer.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #49 skrivet: 27 jul-10 kl 18:52 »
Om man säljer till butik / gatustånd så är det klart att även de vill tjäna en slant för besväret .
Mot krav från bi odlarens sida borde bli att de köpper en större mängd vid varje leverans.            mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #50 skrivet: 27 jul-10 kl 23:11 »
Det viktigaste med honungen är  Priset, Plats, Produkt och Prestanda

Vi biodlare är ett tjurigt släkte vi skall alltid bräcka varandra med nån som ligger under i pris

Bestäm i stället att min Honung Skall kosta 100:-/kg därefter letar du efter den kundkretsen som är i stånd att betala det priset, sen argumenterar du om produkten och sen beskriver du vad det är för unika närproducerade värden i burken.
Kom ihåg att vi säljer inte pris när vi möter kunderna vi säljer varan och innehållet och storyn bakom den

Kan du inte åstadkomma detta så kommer andra att sätta priset åt dig.

Lars i skogen

« Svar #51 skrivet: 28 jul-10 kl 20:19 »
Det vore intressant att höra vad folk lyckas få ut när dom säljer till affärer.

Ja, visst vore det, men sånt är tyvärr hemligheter...  ;D

Men man kan luska en del på olika sätt, du har ju själv fått uppgifter från en köpare. 29 för 500g är nog ett ganska normalt pris, om än något lågt i min mening. Om du kollar priser på ICA brukar de ha marginaler på kring 30-35%, det kan vara nått att utgå från om man vill räkna lite.

Jag säljer det mesta till butiker, 70-80% uppskattningsvis, och får ut betydligt mer än 58kr/kg iaf. Men jag säljer knappt "vanliga" burkar med honung, och inte till ICA och Konsum.
Men det är inte så lätt att sälja honung som det påstås ibland! några burkar kan man ju kränga till bekantskapskretsen, säkert flera hundra om man hoppar på alla man träffar. Men vill man få riktig ekonomi på försäljningen måste man upp rejält i volym, och då får man problem med att hitta kunder (butiker), prissättning, marknadsföring, distribution etc. Man måste gilla den typen av arbete oxå för att lyckas!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #52 skrivet: 28 jul-10 kl 20:37 »
hej,

jag skickar ut min son med skottkärran lastat med nyslungad honung och färska ägg...

60:- för en 500gm burk utan etikett men alla i byn vet vem jag är..

sonen få en tia per burk han säljer.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lars i skogen

« Svar #53 skrivet: 28 jul-10 kl 23:27 »
hej,

jag skickar ut min son med skottkärran lastat med nyslungad honung och färska ägg...

60:- för en 500gm burk utan etikett men alla i byn vet vem jag är..

sonen få en tia per burk han säljer.....

mvh

Jonathan

Distribution är ett problem att komma runt som sagt, du har hitta en bra lösning där !  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser