Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  och så var det 23 åsenfår mindre.  (läst 14186 gånger)

kanka

• Västerbotten
SV: och så var det 23 åsenfår mindre.
« Svar #1 skrivet: 18 jul-10 kl 21:04 »
Man får ju bara ont i magen, och det värsta är att det kommer bara att öka med rovdjursattacker.
Rovdjursstammen verkar ju öka i en rasande fart.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 jul-10 kl 21:22 »
Det värsta är inte att rovdjursattackerna ökar utan att det är så svårt att få bidrag till rovdjursstaket.

Jag fick inget bidrag för att jag hade för få "produktionsdjur". Kravet från Länstyrelsen var minst 200 tackor!
Då skulle jag äga 50% av alla Roslagsfår i världen!
Att man har genbank betyder inget!
Utan ses som en hobby och då blir det inga pengar från vår länstyrelse.

Så för mig skulle det vara bättre att köpa en köttras.
Då fick jag mera lamm och på så sätt mera pengar till dom förbannade hörnstolparna som man måste ha.

Så länge som staten inte tar sitt ansvar så har vi också ett problem.
För det är statens problem, då det är dom som äger vargen.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-10 kl 22:59 »
Huva !!  :o 

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jul-10 kl 23:04 »
 Fy, vad trist :'(
   Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 18 jul-10 kl 23:32 »
Fy vad jobbig, man undra ju hur mycket den genetiska mångfalden har minskat hus Åsenfåren nu? Att såna djur inte går att ersätter med pengar och åtgärder i efterhand verka länstyrelsen inte veta!

Även jag bor i Örebro län med mina snart 10 Åsentackor och även jag har fått avslag två gånger fast vi bor exakt vid revir "gränsen". Jag vågar nog inte att utöka för att då kan jag inte har djuren runt huset med tillgång till stall året runt längre.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jul-10 kl 07:05 »
Vi bor i Örebro län och har fått bidrag 2 gånger! Det gäller att vara som min man, ihärdig. Dvs om pengarna varit slut ena året så har vi fått bidrag året efter. Vi bor inte i vargrevir, men mellan flera. Hon som fick sina får rivna är vår veterinär och bor ca 1,5 mil från oss. Så det är konstigt att hon inte fått bidrag.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 19 jul-10 kl 09:50 »
Stadsbarn har säkert rätt, man måste vara ihärdig när det gäller att söka bidrag. Sedan tror jag att det som Andrea skriver om, den genetiska mångfalden är jätteviktig. Ska vi kunna bevara allmogefåren så är det viktigt att varenda individ har möjlighet att finnas kvar. Därför borde man kunna motivera bidrag även med detta. Något att kämpa för.
Ovanstående är den generella vikten av att få behålla sina husdjur. Dessutom tycker jag att den individuella är minst lika viktig. Just när det gäller allmogeraserna är det ovanligt att man har stora besättningar. I varje fall när det gäller mina åsenfår ser jag inte dem som "produktionsenheter" utan snarare som familjemedlemmar. Jag antar att man fäster sig mera vid varje individ när man har en liten besättning och det blir en stor sorg när man förlorar djur.
Åsenfår, hundar och katter

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 19 jul-10 kl 10:35 »
Vi bor i Örebro län och har fått bidrag 2 gånger! Det gäller att vara som min man, ihärdig. Dvs om pengarna varit slut ena året så har vi fått bidrag året efter. Vi bor inte i vargrevir, men mellan flera. Hon som fick sina får rivna är vår veterinär och bor ca 1,5 mil från oss. Så det är konstigt att hon inte fått bidrag.
!!!!!! Hur många tackor har ni och av vilken ras?

Vi bor 6 km fågelvägen från varglyan och fick inte något bidrag.
Då vi inte hade någon produktionsgård med minst 200 tackor.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 19 jul-10 kl 10:47 »
Även om man inte får bidrag (regeln om 200 produktionsdjur måste vara en specifik regel för lst Örebro 8)) så kan man själv faktiskt sätta upp rejäla stängsel. Rejäla fårnät med distanstrådar på utsidan räcker rätt långt.
Naturligtvis är det synd om de som drabbas, men om man bor nära vargrevir, varför förebygger man inte bättre?

Annars skaffar man hundar! Att låta fåren falla offer och få hatet riktat mot vargen är bara så fel. Det är inte vargens fel att bordet står dukat ::)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jul-10 kl 11:03 »
Att bygga ett rovdjursstängsel är ju alldeles förbannat dyrt.. Lite svårt att prioritera att lägga 20 000 - 30 000 spänn på ett tiotal får. Jag har lite svårt att förstå varför det är de med extremt mkt djur som prioriteras, har man så mkt djur och mark har man ju garanterat mer pengar också.
 Jag kommer göra en ansökan nu, och jag kommer att få avslag.. När jag pratade med dem på LST så sa han jag pratade med "Besvära dig inte med att skicka in papprena ens.. Jag kommer att slänga dem direkt ändå".. Men skicka in ska jag, och sedan ska det överklagas och skrivas till chefer tills de ger sig.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jul-10 kl 11:10 »
Även om man inte får bidrag (regeln om 200 produktionsdjur måste vara en specifik regel för lst Örebro 8))
Varje länsstyrelse sätter upp sina egna regelverk omkring detta.. Det gör det hela extra fånigt för oss som bor i Östergötland väldigt nära gränsen till Närke och Sörmland.. D.v.s. att gårdar här omkring (Sörmland, Närke och Östergötland) kan få olika besked ang. stängsel även fast det rör sig om exakt samma rovdjursindivider som man skyddar sina djur från.. Och av dessa 3 länsstyrelser så suger Östergötland hårdast av dem alla, typiskt nog.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 19 jul-10 kl 11:47 »
en fullt "utbyggd "rovdjursstam kommer att i grunden förändra hela betesdriften .Det är inte realistiskt att sätta upp stängsel kring alla beten ,bara dom beten som verkligen behövs kommer att stängslas sedan kommer det att bli tillskåttsutfodring . Betesbaserad köttproduktion kommer att minska sveriges köttproduktion ytterligare men det finns ju att importera till exporterande länders glädje.Det tråkiga med myndigheterna är att dom bara väljer att informera om det som passar vargförespråkarna .Den totala kostnaden för rovdjur skall också redovisas så att alla själv kan bilda sig en uppfattning .

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jul-10 kl 13:50 »
Fösrat gången vi sökte bidrag hade vi 7 värmlandstackor år 2007. Andra gången 18 tackor + 3 vuxna lappgetter år 2010 .

Birgit

« Svar #14 skrivet: 19 jul-10 kl 13:54 »
Först, så är det inte alla vargar som ger sig på tamdjur, sedan har de flesta respekt för el om de fått någon stöt, rejäla fårnät är ju inte dyrare att använda mot oönskade gäster än för att stänga in betesdjuren.
Och igen, på övrig mark skaffar man hund!

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jul-10 kl 14:51 »
Först, så är det inte alla vargar som ger sig på tamdjur, sedan har de flesta respekt för el om de fått någon stöt, rejäla fårnät är ju inte dyrare att använda mot oönskade gäster än för att stänga in betesdjuren.
Och igen, på övrig mark skaffar man hund!
Och skjuter bort anfallande vargar!

anne-lie50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jul-10 kl 14:57 »
men vargar tar ju faktiskt hundar oxå  :'(

nordtravare

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 19 jul-10 kl 16:17 »
§ 28

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 19 jul-10 kl 16:22 »
Jo, vargar kan ta hundar, jag är glad att jag bor långt från där vargen är vanlig. Men jag skulle ändå inte ha något emot att ha varg i närheten, man fick ju anpassa sig.

Vargar anfaller sällan hundar på hundens revir, och de anfaller sällan om det är mer än en hund. Som jag förstått det har de flesta som har fårhund till skydd mot rovdjur mer än en hund, som arbetar tillsammans. Dessutom är dessa hundar rätt tuffa, de kan försvara sig.

Jag tycker personligen att det vore självklart att de som har genbanksdjur borde prioriteras när man delar ut bidrag för stängsling. Och att det är värt lite skattepengar att kunna göra det sannolikt att vargen inte lär sig att äta lantbruksdjur, utan att de snarast lär sig att det är otrevligt att vara i närheten av gårdar, människor, och sådana där hemska tama djur i flockar innanför svårforcerade stängsel som ger elstötar, och som skyddas av stora stabila hundar, som markerar rejält om vargen kommer i närheten av betet, och som anfaller om vargen kommer på insidan av stängslet.

Vargen och småbrukaren kan bara leva i harmoni om vargen lär sig att hålla sig undan. Detta underlättas såklart av att det finns någorlunda gott om annat byte i reviret. Och om småbrukaren har resurser att skydda sina djur på ett vettigt sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jul-10 kl 16:52 »
Varför ska skattepengar gå till att stödja en hobby?

Jag köper inte resonemanget att staten 'äger vargen'  och därför ska skydda folks djur. har man inget som helst ansvar att skydda de djur man faktiskt själv äger?

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser