Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta och driva mjölkgård idag  (läst 8705 gånger)

Pe4r

• Gäst
Starta och driva mjölkgård idag
« skrivet: 15 jul-10 kl 00:17 »
Hoppas jag inte skrivit om detta förut här......

Om man hade haft arbete och haft pengar för att köpa sig en gård som känns rätt, tror ni man skulle lyckas bygga upp en mjölkgård idag då? Nu tänker jag mig som ensamstående med äldre hus av mindre storlek o.s.v.

Vad har man att välja på då det gäller produktionsanläggningar?

Om jag vill ha 75 kor men kanske kunna få utrymme för 100 st max, inköpet skulle nog kosta men jag kanske skulle kunna leva på verksamheten även om man börjar lite lätt med halv besättning, eller ska man satsa på det gamla hederliga och ha uppbundet?

Man kanske skulle kunna ha köttdjur och sen gå över till mjölk efter en tid då man fått ihop en stor besättning?

det hade varit lite av en dröm för mig, vi säger man hade fått sig ett jobb inom kyrkan eller vad som helst, haft ett bra jobb, gjort en del övertidsarbete och fått utdelning på det, sen en dag kanske kunna komma över en gård av äldre karaktär där man kan börja med lite djurhållning och kanske kunna gå från anställd till egenföretagare, en gammal ladugård med uppbundet som  renoveras och byggs ut kanske vore nått?

Man skulle varit född och uppvuxen på en redan existernade gård, då hade man nog haft framtiden utstakad redan från början, satsa på en alternativ utbildning så man kan något annat också sen satsat på att jobba hemma för att sedan kunna ta över och driva gården vidare.

Pe4r

• Gäst
SV: Starta och driva mjölkgård idag
« Svar #1 skrivet: 04 aug-10 kl 00:45 »
Tråkigt man inte fått svar på sin gamla tråd - som bara är 19 dagar gammal iförsig........

Börjat kolla lite utbildningar, 3 år jordbruk Linköping så lägger man till ett extraår och läser 4 år jordbruk, innan dess kanske man har hunnit haft ett arbete och fått in en liten buffert.

Efter dessa 4 år kanske man kommer hem igen, bättre chans att få nått jobb, vad som helst för att kunna bygga upp en ekonomi och kanske hitta en långivare som tror på min affärsidé.

En gård av mindre värde med ett något eftersatt hus där man kan bygga en
robotanläggning och kunna sköta den i huvudsak själv.

75 djur kanske är nått att satsa på, om man kan kanske detta kan vara ett ungefärligt antal, vill man varva ner och ta det lugnt ett år kanske man bara har 50 mjölkande, för att sedan gå upp till 100 och köra för fullt.

Någon som har bra ideér? Kanske fler affärsideér på sidan om, spika lite utemöbler och annat?
Lite bärodling och försäljning via egen torgförsäljning eller liknande?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 aug-10 kl 08:47 »
Det är svårt att få en nystartad gård att bära sig, den typen av anläggning som du tänker dig är vansinnigt dyr att bygga, och om man inte har ganska mycket pengar att lägga in själv blir lånen dyra. Dessutom är lönsamheten sjunkande på mjölkproduktion.

Att sälja direkt till större mejeri är enkelt, men inte särskilt lönande.

Har man inte mycket pengar att investera eller har ärvt en gård, så är det säker bättre att sats på mindre verksamheter, som inte kräver så stora investeringar, och istället vidareförädla sina produkter, så att man kan sälja direkt till slutkund.

Ha några mjölkdjur - ganska många blir det ju i alla fall, men inte jättemånga - och ha eget gårdsmejeri. Sälja på att man ha någon lantras, eller på att man är ekologisk, närproducerat eller liknande som ger mervärde. Ha liten gårdsbutik, eller samarbeta med någon i närheten som har det. Ha bo-på-lantgård-gäster, aktiviteter, kurser. Odla och sälja till restauranger eller privatpersoner, safta, sylta, baka, göra inläggningar. Sälja plantor, sälja kött (regler, regler), ha genbanksdjur som man kan sälja till liv, plus att de producerar mjölk, ägg, kött som man kan ta lite högre pris för osv.

Sådana verksamheter går att starta i mindre skala och bygga ut efterhand som man har råd. Du kan man komma undan med lite mindre lån, och kanske jobba deltid med något annat i början för att få det att gå ihop.

Det finns konsulter, på tex LRF, som räknar på lönsamheten i olika verksamheter, du kan ju kontakta en sådan. Troligen kommer de tyvärr att säga att du inte kan starta en mjölkgård så som du tänkt, och få den att bära sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gård t salu

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-10 kl 10:07 »
blir nog svårt med lönsamheten.
vi räknade på detta förra hösten, vintern och våren. vi skulle ha köpt en fastighet för 1/5 av bankens värdeberäkning. Byggt ett nytt stall för 50 mjölkande. Gödselbrunn. Bra djur. Plats för rekrytering finns. Bygget skulle stå klart på ca 3-4 månader. Tack vare betessäsong kunde vi vart igång till sommaren.
Kostnaderna vart överstigliga enligt oss, vi håller inte nån hög levnadsstandard eller vad det heter.
Men banken tänker inte så.. Hua det vart ju bara en halvtidslön över efter kostnader! Hur i all världen skulle vi klara det???
Så vi fick inget lån.
Men lycka till iaf! tror du lyckas bättre som föregående talare skrev, tänk smått, låga investeringar, om du sen vill öka på sikt. Så tänker iaf vi nu.
ps. glöm inte att banken vill att du har utbildning inom jordbruk, annars blir det inget lån.
mvh   

Lönnhult

• Halland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-10 kl 11:44 »
Jag har dålig koll på ekonomin men har jobbat många år som avbytare och har erfarenhet av både uppbundna lösdrift med mjölkgrop och nu med VMS/mjölkrobot.

Ville bara säga det att om man har tänkt att ha 60 eller fler kor så kan jag inte förstå att man bygger utan VMS.
För bonden måste det vara milsvid skillnad mellan att hela tiden hålla mjölkningstiderna 2-3 gånger om dagen mot att ta några larm om dygnet. Visst måste man lägga tiden i lagården ändå men man är ju inte kedjad lika hårt.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 04 aug-10 kl 11:51 »
 Fast nystartarna runt omkring där jag bor är inga "arvebönder", dom har börjat helt från början och investerat så man nästan blir rädd...
 Dom äger nästan inga egna maskiner utan lejer in maskintjänster.
 Men det fungerar antagligen inte att tänka sig att köra på "halvfart" nåt år osv, ladugården måste nog vara full hela tiden.
                                                             Mvh
                                                         Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 12:05 »
vi har byggt ny laggård och blev klara v10 2010.
de är 75 liggbås i lösdrift med robot, ny gödselbrunn, ny mjölktank, mm.
totalsumman ligger på ca 7milj. så ja de är svindyrt.
Nu har gården i sej funnits i generationer på min sambos sida.
så de är inget helnygård, då gamla lösdriften blir för rekrytering/ungdjur.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Pe4r

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 12:14 »
Tack för goda svar.

Visst, finns andra inriktningar att satsa på, bo p lantgård känns som en bra idé men då sk aman bilda en verksamhet som är hyvsat lönande. dock har jag ersättning från FK som jag kanske kan få bära med mig första åren så jag får tid att investera, det gör 5000 kr i månaden iallafall.

Skulle man kunna göra camping av det hela kanske man kan hyra ut stugor för studenter och annat om man inte hamnar allt för långt från stan.

7 miljoner för en ny anläggning låter vettigt, jag vet en ladugård i mina hemtrakter, har nog kostat nån miljon i bara att gjuta golv och sådant förstås.

SÅ en camping med djurinriktad verksamhet sen kan man vidareutveckla detta hela tiden.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-10 kl 12:15 »
Ville bara säga det att om man har tänkt att ha 60 eller fler kor så kan jag inte förstå att man bygger utan VMS.

För oss är det dels en kostnads fråga men oxå en fråga om tekniksårbarhet/intresse.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Pe4r

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 aug-10 kl 12:17 »
Anna, du satsade på mjölkgrop och sparade en del pengar på det?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 aug-10 kl 12:58 »
Vi har inte byggt än, men ska börja gräva nu i dagarna, vi kommer att förbereda plats för en robot men kommer att välja en enklare lösning till att börja med.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Pe4r

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 aug-10 kl 13:00 »
Då min tråd bytte inriktning hamnade den under en annan kategori, gå gärna in och ge kritik.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94512.0

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 04 aug-10 kl 17:42 »
anna: enklare lösning??? finns inget enklare än robot, kan jag säga. som sagt vi har haft våran igång nu i sedan v 10 och vi har nästan halverat tiden i laggården, vi har idisslingsindikator så om något är fel med en ko ser jag de på en gång, från att ha mjölkat 3timmar morgon och 3 timmar kväll tar det nu ca 2 timmar att göra hela laggården morgon och kväll, på helften så många man.
Jag kan inte mer än rekomendera att sätta in en på en gång ;D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Pe4r

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 aug-10 kl 19:18 »
Hon kanske prioriterade ekonomin och valde en billigare lösning istället, men visst, robot sägs vara toppen, dom jag känner gick från 30 uppbunda till 130 i robot.

Men smakar det så kostar det.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 04 aug-10 kl 20:15 »
Idag finns inget alternativ till mjölkrobot. Enligt min åsikt tillhör det den gamla onda tiden att ens fundera på uppbundna djur. Det är sämre för djuren och dåligt för bonden. När systemet fungerade fanns det folk vilket det inte har funnits sen de sista 30 åren. Om man inte har turen att ha tillgång till illegala invandrare eller nåt. Gudskelov försvinner de gamla små besättningarna med uppbundna djur snabbt nu. Det är inget att sörja över.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Pe4r

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 aug-10 kl 20:17 »
Uppbundet behvös det itne vara men man kan ju ha en mjölkanläggning som sköts manuellt, och om jag fattar det rätt kan det vara lösdrift ändå.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-10 kl 20:24 »
självklart kan de vara lösdrift ändå, så hade vi lösdrift och vi tog in dem 7 och 7 i gamla lagården som va ihopbyggd med den då nya lösdriften.

Pe4r

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 aug-10 kl 20:50 »
Men som sagt, mjölk blri det nog inte för mig, blir nått annat, flera små inriktningar kanske kunde ge nått....mer om det har jag skrivit i en länkad tråd här.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 aug-10 kl 09:49 »
Idag finns inget alternativ till mjölkrobot.

Självklart finns det alternativ till robot, här är vi egentänkande företagare som inte blint tror/litar på tex rådgivare utan kommer satsa på ett system som passar oss och inte på det som är mest "inne".

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 aug-10 kl 09:52 »
anna: enklare lösning??? finns inget enklare än robot, kan jag säga. som sagt vi har haft våran igång nu i sedan v 10 och vi har nästan halverat tiden i laggården, vi har idisslingsindikator så om något är fel med en ko ser jag de på en gång, från att ha mjölkat 3timmar morgon och 3 timmar kväll tar det nu ca 2 timmar att göra hela laggården morgon och kväll, på helften så många man.
Jag kan inte mer än rekomendera att sätta in en på en gång ;D

Varför all denna arbetstidsbesparingshets ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser