Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel spillojeinsats.  (läst 897 gånger)

liddde

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Enkel spillojeinsats.
« skrivet: 14 jul-10 kl 22:59 »
Byggde på 70-talet en tillsats till min vedpanna som gjorde att jag kunde elda bl.a. frityrolja. Bockade en 4 mm plåt så att tvärsnittet såg ut som 3 st W som satt ihop. Djupet på vecken var c:a 20 mm. Totala bredden på plåten var anpassad efter luckan på pannan och  djupet var lika med panndjupet - 5 cm. Jag borrade sedan 5 mm hål med c:a 8  cm delning i botten på varje veck. Kortsidorna på plåten försågs med 20 x 4 mm plattjärn för att hålla oljan på plats. Under plåten, vid varje hål svetsade jag kraftig kätting c:a 30 cm långa. Totalt 18 st. Det var en smidd panna så jag kunde punkta fast 2 st skenor av 20 mm vinkeljärn som fungerade som konsoller för plåten. Kopplade sedan en modifierad motorcykelförgasare till dragregulatorn. Körde med detta i c:a 5 år utan några krångligheter. Lätt att bara dra ut om jag ville elda med något annat, vilket jag aldrig ville. Förvärmde med en burk olja med sågspån i   en stund när pannan var kall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser