Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röka kanin..  (läst 5885 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
röka kanin..
« skrivet: 14 jul-10 kl 15:16 »
har byggt mig en varmrök... funderar på hur länge en kanin behöver ligga i saltlake samt hur lång röktid som behövs... hittar inte min bok om rökning..
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
SV: röka kanin..
« Svar #1 skrivet: 14 jul-10 kl 16:25 »
Jag har inte lagt i lake utan torrsaltat. Men det kanske blir bättre med lake, eftersom den inte behöver mycket salt alls.
Ett dygn borde faktiskt räcka.

Eller så testar du. Två lår i ett dygn, två lår i två dygn, osv... Och sen berättar du för oss. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lialan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-10 kl 16:52 »
hittade ett recept på rimsaltad kyckling. Eftersom köttet liknar kanin kanske det funkar?

saltlake på 2l vatten och 6msk salt, rosmarin och timjan.
15 timmar läg i hela kycklingen(kaninen) och låt stå i 15 timmar.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

gustos

« Svar #3 skrivet: 16 jul-10 kl 12:17 »
Jag testade en gång att sprutsalta ett par urbenade lår och lät dom sen ligga i saltlake i ett dygn, resultat: efter rökningen var köttet så ettersalt att det endast dög till matlagning om man var försiktig med att salta i maten. Gången efter gjorde jag en saltlag och lät urbenade lår ligga 8-12 timmar, med betydligt behagligare smak som resultat efter rökning. I Alf Anderssons bok "Så röker du kött och fisk", står det att man kan salta kyckling i lake under 4-5 timmar, och det borde räcka även för kanin. Återkom gärna med era resultat.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-10 kl 22:13 »
nu har jag slaktat 2kaniner ,runt 1kilo st slaktade och lagt i saltlake.. ca 2liter vatten 1,5dl salt 0,5dl socker..
ställt i kylen..imon ska jag testa att varmröka dem... återkommer med resultat...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-10 kl 01:07 »
nu har jag slaktat 2kaniner ,runt 1kilo st slaktade och lagt i saltlake.. ca 2liter vatten 1,5dl salt 0,5dl socker..
ställt i kylen..imon ska jag testa att varmröka dem... återkommer med resultat...

Spännande!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 jul-10 kl 22:18 »
20 timmar i saltlaken...täljde grova flisor/spån av al,sälg... några knippen enris och några knippen rosmarin... elda rejält i röken i ca en timme och lät det brinna lite långsammare en timme till... totalt 2 timmars röktid.. en väldigt behaglig röksmak..dock väldigt mjuk i köttet under den rökta ytan..lagom salt.. låter det ligga i kylen över natten och ser om smaken förändrats när köttet kallnat..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser