Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fliseldning för dummies  (läst 13806 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Fliseldning för dummies
« skrivet: 13 jul-10 kl 20:01 »
Hej :)
Ny på forumet och flyttar i dagarna till en gård som vi hyr.

I källaren finns en flispanna, i ett ladugårdsförråd finns det flis. På gården finns en hög med sly/timmer som jag får flisa upp, flismaskin får jag låna. Men jag har ingen aning om hur detta funkar..

Ska flisen torka där i boden eller kör man bara in den där för vidaretransportering ner i källaren se'n? I flisen som redan ligger i boden går ett avgrävt plaströr som jag inte vet vad det är till.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig kasta lite ljus på detta? Vintern känns långt bort men det är väl dags att förbereda sig. Är som sagt helt novis på fliseldning.

//Mánadis
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Mr Beard

• Skåne
SV: Fliseldning för dummies
« Svar #1 skrivet: 11 aug-10 kl 21:42 »
Hej,

Har du fått ordning på flispannan och eldningen? Håller på med värmeverk inom jobbet, dock inte så mycket med själva pannorna. Men en del har man snappat upp  :)

Säg till om du vill bolla lite idéer eller undrar något. Försöker gärna hjälpa dig eller om jag kan så tar jag reda på information.

/Martin
7 ha gård på Brösarps backar med fru, barn, 2 fjällnära kor, en bunt får, 2 Nordsvenskar, 1 Ardenner, samt en hund och två katter.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 aug-10 kl 22:54 »
Brukar man inte elda flis ganska färskt, det kan bli varmt i en gammal flishög, så att det tom kan ta fyr.

http://www.svebio.se/attachments/33/824.pdf
« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 22:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mr Beard

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 aug-10 kl 23:07 »
Beror en del på vad pannan klarar för fukthalt. Standard flisen som jag stött på ligger på en fukthalt på 50-60%. Är den högre blir rökgasvolymen större och risken finns att pannan inte klarar av att hantera undertrycket samt pannan lätt blir för "sval". Risk för låg rökgastemperatur och kondensering.
Med låg fukthalt på ner till 30% kan man få problem med höga temperaturer i pannan och sintrning av aska och skador på pannkroppen.

Att det kan börja brinna i en gammal flishög är väl på samma sätt som i en halm eller hö hög. Materialet torkar och avger fukt och när förrutnelse processen börjar så bildas värme som kan antända flis/halm/hö. Har för mig att det är ungefär så.
7 ha gård på Brösarps backar med fru, barn, 2 fjällnära kor, en bunt får, 2 Nordsvenskar, 1 Ardenner, samt en hund och två katter.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #4 skrivet: 19 aug-10 kl 09:08 »
Hej,

Har du fått ordning på flispannan och eldningen? Håller på med värmeverk inom jobbet, dock inte så mycket med själva pannorna. Men en del har man snappat upp  :)

Säg till om du vill bolla lite idéer eller undrar något. Försöker gärna hjälpa dig eller om jag kan så tar jag reda på information.

/Martin

Mjaa..

Vi ska få låna en flismaskin av bonden vi hyr gården av och det finns en stor hög att flisa upp, han trodde vi själva skulle klara det på två dagar. Tror jag köper hem öl och bjuder in några grannar att hjälpa till :P

Det är en liten by vi flyttat till och grannar och tidigare hyresgäster har varit hit och hälsat oss välkomna, så då har vi passat på att fråga. Idag ska jag flytta det gamla fliset som ligger kvar i flisboden så det finns plats för nytt.

Det har funnits något slags torksystem där, det är den avgrävda slangen som ligger i fliset, men vi har fått höra att fliset inte behöver vara torrt. Vi har haft jättefuktigt väder under rötmånaden så vi har inte kunnat börja flisa; Det har varit för blött, men nu har det varit soligt, torrt och blåsigt i flera dagar så nu hoppas vi att vi kan köra igång. Högen vi ska flisa är ett par år gammal.

Vi får försöka.. går det åt skogen får vi väl köpa pellets och leva på spisbrö och vatten i vinter

Jag hade faktiskt glömt bort den här tråden, haha :-[
Tar gärna emot tips och idéer och jag berättar väl här hur det går med fliset.

/Mánadis

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #5 skrivet: 19 aug-10 kl 16:11 »
Har jobbat med mindre flisanläggningar (100-350Kw) och vi eldade flis med 25-35% fuktighet.
Gick fuktigheten över 35% då blev det kritisk med för mycket ång i rökgasen och därmed avkylning av pannan.
Eldade vi med flis mellan 20-25% fukt då gick det kanonbra, men då måste man ha bra koll på temperaturarna.
Fläkten på brännaren eller rökgasfläkten ska justeras efter fukthalten för att ha en optimal förbränning och temperatur i pannan. Skriv ner temperaturarna, fukthalten och ytterligare justeringar i en enkel logbok.

Fukthalten i flisen kan mätas genom att väga en viss volym och sen torka det på pannan. Efter torkningen väger man igen och då vet man hur mycket fukt man hade i flisen.

Sly/timmer ska torka innan man flisar. Man ska helst inte flisa för mycket, ungefär för 3 månader. Då håller man flisen fräsch och mögel fri. Vid större anläggningar brukar dem blanda flis med olika fukthalt. Vi brukade ha sly och timmer från röjning liggande i skogen för nästan ett år innan flisningen.

Lycka till!

Mr Beard

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 22:21 »
Vad är det för typ av panna? Tillverkare, storlek...
Om du förklarar vilka inställningsmöjligheter du har så kan vi lämna tips och glada tillrop.

Lycka till,

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #7 skrivet: 26 aug-10 kl 08:59 »
Vad är det för typ av panna? Tillverkare, storlek...
Om du förklarar vilka inställningsmöjligheter du har så kan vi lämna tips och glada tillrop.

Lycka till,

Jag har hittat en bruksanvisning ;D

Den heter Veto-Talkkari, har massor av reglage tex för vatten.
Jag fattar ingenting.. Vart man fyller och vart/hur man tänder ska vi försöka luska ut nu. Hemförsäkringen är betald. Håll tummarna!

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #8 skrivet: 26 aug-10 kl 09:05 »
Nu har jag mer info:
Den rymmer 450 liter och brännhuvudet är på 20kW

Den verkar rätt så ny faktiskt

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #9 skrivet: 26 aug-10 kl 15:22 »
Just ja, vi körde med Veto pannor och Veto flisbrännare.

Du justerar luftmängden på fläkten som sitter på brännaren. Så det är bara justera efter fukten i flisen och ser till att du har en bra eld. Sen tror jag inte att du kan justera mycket mer än bara någar pulser till matningen av flis. Det blir viktig om du har tor flis som brinner snabbt.

Jag antar att du kan mäta rökgastemperaturen. Den ska ligga någonstans kring 150 grader. Har du för fuktig flis då ser du att rökgastemperaturen drar ner. Blir den för het då ska du minska luftmängden. Kolla om det finns en secundair luftspjäll.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-10 kl 19:57 »
Tack Holländaren :)

Du förklarar bättre än den felstavade och mycket tekniska
användnings-monteringsanvisningen. Vi fortsätter forska här.

Jag är faktiskt glad över att jag kan vara hemma och övervaka
pannan. Förre hyresgästen var åkare, han tände pannan, var
borta några dagar och kom hem till ett kallt hus, tände igen etc.

Tror det är betydligt lättare att få in "rätta knycken" när jag jobbar
 hemma och kan prova mig fram.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #11 skrivet: 26 aug-10 kl 20:39 »
Ska man verkligen dra ut hela, stora behållaren för att kunna tända :o

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #12 skrivet: 26 aug-10 kl 22:15 »
Vet ej. Den står väl på hjul eller? Antar att man måste köra ut den. Öppningen ser lite trångt ut.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #13 skrivet: 28 aug-10 kl 16:06 »
Tänt var det här ;D

Nu brinner det, bad en vänlig granne om hjälp med själva tändningen och förklaring av reglage och de olika mätarna, så nu brinner det nere i "monstret" (som för övrigt för tankarna tillbaka till Terror på Elm Street).

På morgnarna har det varit 12 grader kl sex på morgonen när jag kommit ner. Nu ska det väl bli lite varmare?

Har inga fritidsproblem framöver; Det är en hel del flis som ska ner i källaren se'n flisar vi upp mer.

Jag berättar om ev. avvikelser eller annat som händer här

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #14 skrivet: 14 sep-10 kl 18:47 »
Nu går pannan baklänges verkar det som

Det har funnits en slags "nödstopp" ifall det skulle dra åt fel håll; en vattenbehållare tror jag med en slang försedd med bivaxpropp som då ska smälta. Slangen är veckad på flera ställen så jag antar vi måste byta hela slangen och kanske behållaren då?

Den drar alltså in rök i behållaren där flisen är och det verkar ju minst sagt obra. Nu har pannan inte brunnit på några dagar vilket har varit OK när det varit varmt, men nu är det höstruggigt och åter kallt i kåken.

Återkommer med rapport, tar gärna emot tips och uppmuntrande tillrop

Mr Beard

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 sep-10 kl 00:13 »
Hej,

Hur är undertrycket i pannan? Om det är för dåligt drag i skorstenen så är ju risken att det går rök baklänges.
Du kan ju även titta så att frammatningen inte är förlångsam. Om den är det så kommer ju glödbädden längre bak och tillslut så kan även det göra så att det röker baklänges.

Slangen du nämnde låter som skyddet för bakåtbrand. Om glödbädden kommer för långt bak och riskerar att antända förrådet skall vaxproppen smälta och släppa fram vattnet.

Är där ingen mer säkertsanordning? Typ en temperaturvakt som stoppar pannan innan glödbädden kommer förlångt bak.

Har tyvärr ingen direkt erfarenhet av just din panna men hoppas förslagen hjälper dig lite på vägen.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #16 skrivet: 16 sep-10 kl 14:49 »
Hej,

Hur är undertrycket i pannan? Om det är för dåligt drag i skorstenen så är ju risken att det går rök baklänges.
Du kan ju även titta så att frammatningen inte är förlångsam. Om den är det så kommer ju glödbädden längre bak och tillslut så kan även det göra så att det röker baklänges.

Slangen du nämnde låter som skyddet för bakåtbrand. Om glödbädden kommer för långt bak och riskerar att antända förrådet skall vaxproppen smälta och släppa fram vattnet.

Är där ingen mer säkertsanordning? Typ en temperaturvakt som stoppar pannan innan glödbädden kommer förlångt bak.

Har tyvärr ingen direkt erfarenhet av just din panna men hoppas förslagen hjälper dig lite på vägen.

Jag pratade tidigare med sotaren och han sa det var OK här. Kanske frammatningen då? Bakåtbrands-slangen skall ersättas men det finns nog en temperaturvakt eller liknande eftersom pannan slocknar.

Jag finurlar på och uppdaterar här inom kort (hoppas jag, för nu är det kallt i kåken) Frammatning och undertryck var det, ska kolla.

Tack :)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #17 skrivet: 22 okt-10 kl 00:08 »
Uppdatering

Vi mixtrar med puls och röktemp, det blir rök när behållaren är från halvfylld och mindre har vi sett, men det är inte hela problemet.. det blir sot o skit som måste avlägsnas tre ggr/veckan ungefär.

Nåja, vi försöker bäst vi kan. Kåken är varm och då är jag nöjd iaf

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 22 okt-10 kl 00:14 »
Hur grov är flisen ?

Olika pannor/förugnar trivs med olika grov flis .

Så om röken går bakvägen kan det vara så enkelt att flisen är för grov och då kan det hjälpa att blanda i lite råspån i flisen.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #19 skrivet: 22 nov-10 kl 14:16 »
Jag begriper mig inte på denna panna!!

När det är -17 ute vill jag ha varmare i kåken än 14 grader >:(
Det brinner som det ska, den matar in utan att ryka, elementen luftade, etc. men det är skitkallt! Och ibland fungerar den toppenbra och hela huset är varmt.

Det finns varmvatten, men elementen är ljumma*surar*

Jo, vi har märkt att den drar in grov flis sämre, men då brukar vi låta den brinna ut och rengöra den ordentligt och starta den igen.

Jag begriper inte hur denna mullrande tingest fungerar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser