Elda flis i små stokeranläggningar som ju det här är fråga om fungerar generellt inget bra alls vet jag av egen erfarenhet. Det krävs relativt fin flis, och framförallt TORR flis annars,,,,,,,,ingen värme utan bara problem.
Jag experimenterade med just samma princip tills den dagen jag fick nog och skar ner brännaren och slängde den i skrotcontainern och byggde en råflisförugn istället. Där är enda begränsningen matningen som kan kinka pga. för långa kvistar som följer med genom huggen och kan bilda "skatbo" i mataren. Just nu skissar jag på ny matare av annan typ som fyngerar som en skraputgödsling eller hö-elevator och som inga pinnar i världen kan fastna i, och eftersom ugnen är stupmatad så brinner allt som hamnar i stupet upp också. Jag eldar mot acctankar så brännaren går med full effekt 6 timmar och sen släcks den. Automatiserad rosterskrapa ska den också få, för där sitter nästa akilleshäl eftersom den tar luften under rostret och blir ask och glödbädden för tjock så minskar effekten drastiskt.
Det finns hur mycket som helst att göra för att förenkla flishanteringen och min filosofi är att sen röjningsvirket gått igenom huggen ska ingen efterbehandling behövas. Flisugnen eldas mot en Veda metervedspanna som just nu käkar rötved med varierande fukthalt och flisugnen går bäst på råflis och ger då mest värme trots fukthalt på runt 50 %.