Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fliseldning för dummies  (läst 13805 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Fliseldning för dummies
« Svar #20 skrivet: 22 nov-10 kl 15:37 »
Hur hög är panntemperaturen då du inte får tillräckligt varmt i huset? Är framledningstemperaturen ungefär lika panntemperaturen eller är den mycket lägre?
Finns det nån slags automatik för shunten eller får du ställa in den för hand?
Har du någon ackumulatortank?

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #21 skrivet: 30 nov-10 kl 08:49 »
Oj.. många frågor och jag som kan minst om pannan sitter själv i huset idag :-[

Det enda jag vet och själv kan se är att vattentemperaturen pendlar mellan 26° och drygt 80°. Rätt stor skillnad. En annan sak jag vet är att om jag eldar vedklabbar direkt i pannan, stänger av flismatningen och endast lämnar blåsten på så blir det genast varmt i elementen.

Maken har pratat med generalagenten för flisbehållaren men de kunde inte hjälpa till. Själva pannan är av märket Kima och eftersom jag bor i Ö-vikstrakten (där de tillverkas) får jag nog söka hjälp i grannskapet.

Nu ska jag ut i -20° kyla och fixa ved. Det verkar ju funka bättre än flis

PS Sotaren var här igår, så rören är det inget fel på. Han kunde dock ingenting om pannor men tyckte jag gjorde gott kaffe :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 nov-10 kl 09:39 »
Pratade med min kompis just igår och han beklagade sig över att flisen inte gav mer än 30 grader i elementen. Han har samma anläggning som du ungefär. Både han och jag tror på att flisen är för blöt, vatten brinner ju dåligt, och allt prat om att man kan elda blöt flis tor jag man ska ta med en rejäl nypa salt.
Du skulle ju kunna se om du kan få tag på garanterat torrt flis, och testa om det blir skillnad.

Teknikern

« Svar #23 skrivet: 02 dec-10 kl 11:24 »
Elda flis i små stokeranläggningar som ju det här är fråga om fungerar generellt inget bra alls vet jag av egen erfarenhet. Det krävs relativt fin flis, och framförallt TORR flis annars,,,,,,,,ingen värme utan bara problem.

Jag experimenterade med just samma princip tills den dagen jag fick nog och skar ner brännaren och slängde den i skrotcontainern och byggde en råflisförugn istället. Där är enda begränsningen matningen som kan kinka pga. för långa kvistar som följer med genom huggen och kan bilda "skatbo" i mataren. Just nu skissar jag på ny matare av annan typ som fyngerar som en skraputgödsling eller hö-elevator och som inga pinnar i världen kan fastna i, och eftersom ugnen är stupmatad så brinner allt som hamnar i stupet upp också. Jag eldar mot acctankar så brännaren går med full effekt 6 timmar och sen släcks den. Automatiserad rosterskrapa ska den också få, för där sitter nästa akilleshäl eftersom den tar luften under rostret och blir ask och glödbädden för tjock så minskar effekten drastiskt.

Det finns hur mycket som helst att göra för att förenkla flishanteringen och min filosofi är att sen röjningsvirket gått igenom huggen ska ingen efterbehandling behövas. Flisugnen eldas mot en Veda metervedspanna som just nu käkar rötved med varierande fukthalt och flisugnen går bäst på råflis och ger då mest värme trots fukthalt på runt 50 %.

bo_i_dala

« Svar #24 skrivet: 14 dec-10 kl 08:28 »
Hej!
Har en granne som eldat flis i många år...... han slutade flisa helträd, han tar bara stammarna för kvistarna flisas för dåligt och sätter igen matningen!
mvh

larson

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 18 dec-10 kl 14:15 »
Hej
Jag har en 60kw anläggning av samma tillverkare som du.Eldar med egenflisad flis från alla träslag,ibland väldigt blöt(50%).Håller alltid 80 graders panntemperatur och pannan har aldrig självslocknat på dom 5 år jag haft den.Har du en flisbehållare med lock?Har du kollat att lufthålen i brännaren är öppna?

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #26 skrivet: 13 jan-11 kl 18:45 »
Vi gav upp flisen och köpte pellets vilket funkar utan problem och vi i familjen slipper vissa allergiska problem. Det är väl skitflis vi haft alltså. Fördelen med pellets är att det håller jämn kvalitet vilket flisen inte gjorde.

Vi stödeldar också med ved rätt in i pannan om det är fasligt kallt ute eller om vi ska bada storpudlarna eller vill bada oss själva.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser