Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är djur endast över sommaren lönsamt?  (läst 11143 gånger)

blom

• Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Är djur endast över sommaren lönsamt?
« skrivet: 13 jul-10 kl 14:49 »
En vacker dag vill jag ha kor av köttras på min gård och kanske kunna gå ner i tid på mitt vanliga jobb.
När man läser om allt man behöver tänka på avseende föda, vinterhållning och utrustning så blir ju en föredetta stadsbo lite lätt matt. Så mycket krävs att det nästan känns övermäktigt. Jag skulle vilja börja lite försiktigt för att sedan öka. Då slog mig tanken att jag kanske skulle köpa djur på våren för att sedan sälja dem på hösten. Bara ha dem på bete till en början. Då undrar jag:
1) Hur pass svårt är det att få djuren sålda till liv på hösten?
2) Är det troligt att man får tillbaka minst lika mycket som man köpte dem för?
3) Om man inte kan sälja dem, hur ligger slaktpriset i jämförelse med inköpspriset?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Är djur endast över sommaren lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-10 kl 15:03 »
En vacker dag vill jag ha kor av köttras på min gård och kanske kunna gå ner i tid på mitt vanliga jobb.
När man läser om allt man behöver tänka på avseende föda, vinterhållning och utrustning så blir ju en föredetta stadsbo lite lätt matt. Så mycket krävs att det nästan känns övermäktigt. Jag skulle vilja börja lite försiktigt för att sedan öka. Då slog mig tanken att jag kanske skulle köpa djur på våren för att sedan sälja dem på hösten. Bara ha dem på bete till en början. Då undrar jag:
3) Om man inte kan sälja dem, hur ligger slaktpriset i jämförelse med inköpspriset?

Det beror lite på hur man definierar "lönsamt".. :)
Jag köpte in några mjölkraskalvar (tjurkalvar) och de kostar ju i princip ingenting i inköp om man köer dem direkt från gårdarna.. Betalade typ 80 kronor styck för mina, 2 veckor gamla.. Men sedan går det ju åt en säck mjölkersättning per kalv också ungefär.. D.v.s. någonstans runt 400-700 kronor. Under sommaren ger jag dem även 1 kilo kornkross om dagen (per kalv), d.v.s runt 2 kronor per dag och kalv i kostnad.. Kostnaden för en kalv landar då ungefär på 700-1000 kronor fram tills slakt efter betessäsongen.. Jag vet inte än vad slaktvikten kommer att bli på dem, detta är mitt första år men blir det runt 50 kilo (förhoppningsvis blir det mer) så blir ju kilokostnaden c:a 15-20 kronor om jag slaktar själv.. Säljer jag sedan till familj/vänner så borde man ju kunna göra sig någon tusenlapp eller två per kalv.

Kör man iväg djuren till slakt på återtag blir ju kostnaden lite högre men man borde å andra sidan kunna ta ut ett högre pris då i och med att man kan sälja till vem som helst,,

Så om jag inte räknar med någon timpenning till mig själv så går de ju helt klart med plus, även om det inte är så mkt just nu med bara 4 kalvar

blom

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-10 kl 15:17 »
80 kr styck?? Skojar du?! Ok så då får du nappmata dem då? Låter som att det inte går att kombinera med heltidsjobb för man måste väl nappmata dem mest hela tiden eller är jag fel ute? Annars tycker jag det verkar kanonbra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 jul-10 kl 15:21 »
Kalvar lär sig att dricka ur spann. Tre gånger om dagen tror jag att morfar brukade ge dem, men jag kan ha fel. Så det borde gå att kombinera med ett arbete, om man inte är borta alltför mycket. Men djur är tidskrävande, och man blir bunden. Det går inte att göra oplanerade saker hur som helst, eller att vara borta över natten, om man har djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-10 kl 15:22 »
80 kr styck?? Skojar du?! Ok så då får du nappmata dem då? Låter som att det inte går att kombinera med heltidsjobb för man måste väl nappmata dem mest hela tiden eller är jag fel ute? Annars tycker jag det verkar kanonbra.
Nej nej.. De dricker ur hink, 2 ggr per dag.. 1 gång på morgonen och 1 gång på eftermiddagen/kvällen.. D.v.s. att man bara blandar mjölkersättningen med vatten (ljummet) och ställer in hinken åt dem, resten fixar de själva.. Så något jättejobb är det ju inte direkt.

Anledningen till att tjurkalvar från mjölkgårdar är så billiga är ju att de inte vill ha dem på gården för länge då de kostar att ge mat.. Och slakteriet betalar knappt något för så små kalvar

blom

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-10 kl 15:33 »
Ok, men då kanske detta är modellen för mig. 2-3 gånger per dag kan jag fixa. Hur länge är det mjölkersättning som gäller? När kan man släppa dem i hagen? När öronmärks sådana små varelser? Kul att fler än jag sitter och låtsasjobbar...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-10 kl 15:43 »
Ok, men då kanske detta är modellen för mig. 2-3 gånger per dag kan jag fixa. Hur länge är det mjölkersättning som gäller? När kan man släppa dem i hagen? När öronmärks sådana små varelser? Kul att fler än jag sitter och låtsasjobbar...
De måsta vara öronmärkta när de lämnar gården som du köper ifrån.. Mjölkersättningen ger jag i 2.5 månad men man kan ju ge dem längre om man vill.. Jag har låtit dem kunna gå ut i hagen så fort jag har fått dem till gården.. I.a.f de två senaste då betessäsongen redan var igång då jag köpte dem. De två som jag köpte i våras släppte jag ut (med möjlighet att gå in i boxen igen) så fort gräset kommit upp lite. När de var 3.5 månad och temperaturerna var lite behagligare så har de fått gått ute dygnet runt.

Nästa år ska jag köpa in dem lite tidigare så att de är runt 3 månader vid betessläppet i maj.. Då maximerar man ju utnyttjandet av gratismaten.

blom

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-10 kl 15:57 »
Ja det är ju smart. Hur mycket bete använder du till dina 4 kalvar? Betar de på åker eller naturbete? Tänkte avsätta 2 hektar skaplig betesmark ungefär.  Undrar hur många kalvar man kan ha där?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-10 kl 17:06 »
Ja du.. Det är svårare att svara på.. Just nu har jag två kalvar på 1.7 hektar gammal åkermark (mkt gammal så det är mera naturbete än åkerbete) och de två har bara ätit upp en bråkdel av betet trots den torra väderleken. Jag gissar att jag skulle kunna ha 5-10 kalvar där över sommaren om vädret är skapligt.
De andra två är inte ute på bete än, men de ska väl ut här om några veckor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 13 jul-10 kl 17:36 »
Jag köpte in några mjölkraskalvar (tjurkalvar) och de kostar ju i princip ingenting i inköp om man köer dem direkt från gårdarna.. Betalade typ 80 kronor styck för mina, 2 veckor gamla..

Med det var väl Jersey kalvar du köpte?   ;D

Normalpris på kalvar SRB/SLB är ju 1680kr +moms
(Köttraskorsningar ännu dyrare naturligtvis)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-10 kl 17:39 »
Med det var väl Jersey kalvar du köpte?   ;D

Normalpris på kalvar SRB/SLB är ju 1680kr +moms
(Köttraskorsningar ännu dyrare naturligtvis)
Det stämmer bra, att det var Jersey alltså.. fast jag fick ett liknande pris på SLB-kalvar.. fast det kan ha varit ett kompis-pris, kollade inte upp det närmare.

Men jag är säker på att jag har hört priser på tjurkalvar (mjölkras) på c:a 20-30kr/kilot.. Och är de 1-2 veckor väger de ju inte så mkt.. Fast det kanske är olika hur det funkar runt om i landet
« Senast ändrad: 13 jul-10 kl 17:43 av Gångtrött. »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 13 jul-10 kl 17:42 »
fast jag fick ett liknande pris på SLB-kalvar.. fast det kan ha varit ett kompis-pris, kollade inte upp det närmare.

Eller var det så att dessa djur inte klarade av kraven för att få livdjursförmedlas...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jul-10 kl 17:45 »
Eller var det så att dessa djur inte klarade av kraven för att få livdjursförmedlas...
Mkt möjligt.. Hann inte ändra mitt inlägg innan du svarade.. Men som sagt, jag tror jag tidigare fått priser på 20-30 kronor/kilot för SLB-kalvar, och är de 1-2 veckor väger de ju inte så mkt

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 15 jul-10 kl 02:05 »
Hur hittar man dessa gårdar? Jag vill oxå köpa billiga kalvar i framtiden.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jul-10 kl 02:17 »
Ja det är ju smart. Hur mycket bete använder du till dina 4 kalvar? Betar de på åker eller naturbete? Tänkte avsätta 2 hektar skaplig betesmark ungefär.  Undrar hur många kalvar man kan ha där?
Jag har det mest excellenta graeset man kan faa,,
4 kalvar, 8.000 kvm hage.
Strip grazing som det heter,
mobilt elstaket, flyttar o ger dom en meter morgon och en meter var kvaell.
har ett bakre mobilt staket som jag flyttar med saa dom har yta men det dom varit paa faar vila.
Naer jag kommer ner till ena aenden av hagen sa borjar jag om faraan andra aenden.
Ideen med at ge dom en meters fram flyttat staket aer at dom aeter och inte bar gaar runt i det.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jul-10 kl 07:17 »
Mkt möjligt.. Hann inte ändra mitt inlägg innan du svarade.. Men som sagt, jag tror jag tidigare fått priser på 20-30 kronor/kilot för SLB-kalvar, och är de 1-2 veckor väger de ju inte så mkt

Men mer än 3 kg väger dom väl? :) ;)

Det var nog helt klart ett kompispris du fick.  Häromkring är det sånt riv efter kalvar så att få dom för nån hundralapp kan man nog glömma.

http://www.skovdeslakteri.se/hemsida.asp?information=sida-10

Noteringen för tjurkalvar är ju runt 20 kr, plus olika tillägg.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jul-10 kl 07:33 »
Det som är mest lönsamt i nuläget, är helt klart att köpa in smågrisar på våren och föda upp dem ute under sommaren och slakta på hösten. Inköpspriset för en smågris är 400-500 kr och om man har bra kvalitet och god tillväxt, så har man 2000 kr eller lite däröver kommande höst

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jul-10 kl 07:54 »
Men mer än 3 kg väger dom väl? :) ;)

Det var nog helt klart ett kompispris du fick.  Häromkring är det sånt riv efter kalvar så att få dom för nån hundralapp kan man nog glömma.

http://www.skovdeslakteri.se/hemsida.asp?information=sida-10

Noteringen för tjurkalvar är ju runt 20 kr, plus olika tillägg.

3 kilo prick vägde de.. :)
Nej vars.. 20-30 kronor kilot var ju alltså för SLB-kalvarna, de jag köpte är ju Jersey och jag vet inte om det är svårare att få betalt för dem från slakteriet för det priset jag fick ge för dem har jag svårt att tro är ett kompispris.. Förvisso var det från en kompis jag köpte dem men han är affärsman ut i fingerspetsarna så där brukar jag aldrig få någon rabatt. Men om man nu får ge exempelvis 25 kronor/kilot för en SLB-kalv på 1-2 veckor så blir det ju inte sååå fasligt dyrt ändå, de är ju inga tungviktare i den åldern direkt.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jul-10 kl 07:55 »
Det som är mest lönsamt i nuläget, är helt klart att köpa in smågrisar på våren och föda upp dem ute under sommaren och slakta på hösten. Inköpspriset för en smågris är 400-500 kr och om man har bra kvalitet och god tillväxt, så har man 2000 kr eller lite däröver kommande höst

Hur kan du få ihop nån lönsamhet på det??

Förklara gärna för mig, som kämpar för att leva på grisar, hur jag ska få 2000 kr över per gris?
Smågris 500-600 kr.
Foder, 350 kg x2 kr = 700 kr.
Slakt+ styck = 700 kr.

Summa kostnader 2000 kr.

Intäkter med den lilla foderåtgången och utedrift, 55 kg kött a´50 kr. = 2750 kr.

Vinst 750 kr per gris som ska täcka kostnader för emballage, frakter till slakteriet, hämta köttet, göra reklam och sälja.
I bästa fall går det plus-minus-noll.

Och då har jag ändå räknat på 50 kr per kg som utpris. Mänder av dårar säljer kött för 35 kr/kg, styckat och klart. Jag har aldrig fattat varför man skänker bort kött.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jul-10 kl 07:55 »
Hur hittar man dessa gårdar? Jag vill oxå köpa billiga kalvar i framtiden.
Knallar/ringer runt till mjölkgårdar i närheten och frågar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
stromback, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser