Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sy en egen vinterjacka  (läst 5054 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
sy en egen vinterjacka
« skrivet: 10 jul-10 kl 18:52 »
Jag behöver en ny vinterjacka. Jag tänkte sy mig en egen efter mina mått (och klimat).

Jag hade tänkt använda ett paviljongtyg (tätvävd bomull som är vind tät och vattenavisande) som yttertyg. foder till bålen blir gammal yllefilt, och i armarna fleecefilt. Eventuellt fodrar jag även med sånt där glansigt fodertyg, så att jackan glider på bättre.

Modellen hade jag tänkt skulle vara lite mongolisk omlottjacka/kappa, men inte så lång, till höften ungefär.

Några råd på vägen?

Har någon av er någonsin sytt en jacka?
Live simply......so that others may simply live.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: sy en egen vinterjacka
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 18:59 »
Tänk på att det där "glansiga" tyget ofta kyler mer än värmer. Så fundera på om du verkligen behöver det eller kan byta ut mot varmare alternativ.

Kabo

« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 20:42 »
Jag har sytt "massor" av jackor.
Det kan vara bra att ha något lite halkigare tyg i ärmarna för att det inte ska haka sig så mycket men det är inte nödvändigt om dom är vida nog.
Ett vanligt mjukt, slätt bommulstyg fungerar om ärmarna inte är alldeles slimmade; då slipper man det där kalla plastiga.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 21:48 »
då slipper man det där kalla plastiga.
Eller så unnar man sig lyxen att sy i foder i siden.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 22:12 »
jag tycker lika. Det kyler mer än värmer, så jag hoppades kunna undvika det.........fast å andra sidan så vill jag ju inte få känslan av att jag tar en oskuld varje gång jag klär på mig :-[ ::)

jag håller på att inventera mitt tygförråd.......ska rita upp mönstret i morgon. jag kommer att lägga upp bild och en ungefärlig beskrivning på "återbruksjackan" när den är klar........förutsatt att den blir någorlunda bra.

Lejongården

• Ekologiska småbrukare
    • Skåne
    • Lilla Mys
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 18:42 »
Jag har en omlotta jacka som jag köpte när jag var i Tibet vill du jag ska fotografera hur de löst knäppning mm?

Jag syr mkt av återbruk och i vintras hade min dotter fodrat regntäll som jag sytt i beg vaxduk och fleece (som foder). Den fungerade nästan hela vintern men de kallaste dagarna blev det lite kyligt. Så i år kommer jag lägga in lite extra värmandde foder. Fördelen med flecee som inner foder är värmen nackdelen är att jackan lätta kan vilja krypa upp när du rör dig tillskillnad från glansigt tyg.
Ekologisk livsnjutare

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 21:34 »
ja lägg jättegärna ut bilder här i tråden på jackan! Det hade varit jättegulligt. :-*

....och det var väldigt påhittigt gjort att sy ett regnställ av vaxduk till dottern.....jag ska tänka på det när min yngsta behöver nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser