Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ardenner med dåliga hovar  (läst 4592 gånger)

Brokullen

• Dalsland
Ardenner med dåliga hovar
« skrivet: 06 jul-10 kl 11:48 »
Jag har en 3 årig ardennerhingst med otroligt dåliga hovar,det blir mer och mer sprickor som jag inte får bukt med,hovarna är stenhårda på honom så det går även ur bitar.han hålls kort i fötterna och jag oljar in hovarna med olivolja men jag ser ingen förbättring.Förövrigt kan jag inte se att han har någon brist på något,han är blank och fin i pälsen och pigg och frisk för övrigt.
Vad göra????
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Jennydalby

• Jämtland
SV: Ardenner med dåliga hovar
« Svar #1 skrivet: 06 jul-10 kl 12:06 »
våran häst fick också dåliga hovar och vi fick utskrivet tocosel åt han och han är nu super bra i hovarna ;D, så det kan bero på selen brist.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-10 kl 12:40 »
En del hästar har dåliga hovar som de ärvt, annars är det ju som Jenny Dalby skriver att i svenska jordar finns det för lite Selen och om vi enbart ger eget foder så bör vi komplettera med det. Vi ger vår häst något som heter Hoof Aid (luktar lakrits) och av det får hon bättre hovar (hon är en katastrof, hovslagaren har aldrig sett liknande). Sedan är det smörja, men det gör du ju redan och täta verkningar, men det gör du ju också.
Någon sa att Kvickrot är bra för hovar och hårrem för det innehåller Kisel. Vi har skördat ca 500 kg som ligger på logen och vår pålle ska få lite varje dag i vinter.
Börjar man ge något i fodret så får man ju tänka på att det bara är det som växer ut som blir bättre, så då får man ha tålamod innan man säjer att det inte funkar.
Vi kan tydligt se på vår häst hovar var vi började ge Hoof Aid och var den gamla hoven är.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-10 kl 12:52 »
Ja kvickrot är ju inte så svårt att få tag i men var köper du Hoof aid?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 06 jul-10 kl 20:46 »
En beräknad foderstat där man verkligen kan se att han får i sig allt han behöver är nummer ett!!!

Smörjer man hovarna ska man använda vegetabilisk olja EFTER att hoven stått i vattenbad el. dyl. Det oljan gör är då att den stänger in mer fukt i hoven. 
Fukten tas förövrigt nästan uteslutande upp i själva sulan och du bör smörja hela hoven (d.v.s. även sulhorn etc.)

Min egen hovis gillar däremot inte att man smörjer hoven utan rekommenderar bara att smörja med olja just i kronranden där hornet växer till och ingen annanstans.

Biotin är det många som har positiva erfarenheter utav som fodertillskott för hästar med sköra hovar. Sedan är det förstås viktigt att göra hästen bekväm, har den alltför ont i sina hovar så rör den sig för lite. Där är det bättre att sko för att hästen ska kunna bruka sin kropp.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-10 kl 20:54 »
Jag håller helt med Sar, men skulle välja att smörja med Biotin istället och bara gnugga in det i kronranden och komplettera med skrubb med nagelborste i kronranden medans hästen står i vattenbad. Gamla hornlagret kan du ju inte påverka längre, men det gäller att se till att det nya är friskt och starkt.

En annan sak som är viktigt är hygienen i underlaget. Urin gör fötterna spröda.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 22:55 »
Biotin ja, fast du säger att pälsen är fin, då bör det inte va det. Själv hade jag börjat med biotin, givetvis noga med underlag, torv i boxen är min favo.
På hästar med sprickiga hovar brukar hovslagaren fila ett jack tvärs sprickan i ovankanten, för att stoppa.  Du kan om du håller hästen oskodd, raspa varje /varannan dag, bara nätt, för att hålla koll så det inte blir jack i bärranden där sprickorna börjar. Håller du hästen skodd är det inte aktuellt.
Lycka till.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 23:16 »
ja, jag har gått en kurs i hovvård och att smörja hela hoven burkar inte ha så stor betydelse, bara man smörjer kronranden så.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 07 jul-10 kl 12:36 »
Han går utomhus största delen av dygnet(så urinet kommer han inte i kontakt med något större) och rör sig fint utan att visa några tecken på smärta,innan jag smörjer så är hovarna spolade med vatten en bra stund och det är kronranden jag smörjer in i första hand.Min hovslagare har ``snittat´´sprickorna men det blir bara nya och hans hovar är stenhårda.vi har ju inte den mest gynsamma jorden här i dalsland, det är väldig hård lerjord så det torkar ut hovarna väldigt

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 07 jul-10 kl 13:20 »
Då hade jag sett definitivt börjat smörja hela hoven (sulan mkt viktig) efter ett längre vattenbad 2-3 ggr i veckan, kollat över fodret och tillsatt biotin. Hjälper inte heller det hade jag försökt flytta hästen till blötare bete alt. skott på för att han skulle komma lite ovanför marken som torkar ut.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 jul-10 kl 13:34 »
Du kan oxå vattna runt hans vattenkälla, så att det gjärna blir lite gyttjigt( stavning ??? ) där..... mitt hjärta bankar oxå hårt för Kiselgur.... ett mineral du köper hos närmaste häst-butik. Det förbättrar hovkvaliten och ökar tillväxten..... det tar dock ett ordentligt tag innan man märker resultat, men sen så ;)

..... ja, bara ett par ytterligare tips som du kan lägga till efter alla andra bra råd du redan fått ;)

...... min hovslagare förespråkar för övrigt halm att stå på för hästar med hovar som spricker..... spån i andra hand..... han säger vidare att det största problemet är våra väderskiftningar.... så det bästa är att försöka hålla det så jämnt för hovarna som möjligt..... alltså, under torr väderlek- fukta ..... och under fuktig väderlek -torka ut ......

Håller tummarna för att du kommer tillrätta med problemet :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Katharina K

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jul-10 kl 14:26 »
Hoof Aid köper vi på Granngården eller om du har EKO-hallen nära så är den billigare där.

Snoken

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jul-10 kl 20:18 »
Hade en haflinger en gång i världen som också hade trasiga fötter. Började ha honom barfota, utsatte hovarna för vatten och leriga marker, och så biotin. Funka finfint efter ett tag.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 07 jul-10 kl 21:39 »
Som jag har förstått det är det vanligt hos ardenner att de spricker i hovarna, mkt pga deras tyngd.
Har du skor på honom?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Brokullen

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 08 jul-10 kl 18:33 »
Nej han har inga skor och är inte så värst tung ca 600kg.
Kom att tänka på att hovarna faktiskt varit bättre när det har varit leriga vintrar än i år när det var snö och torrt.
så det får väl bli att försöka  med fotbad,sen är frågan-kiselgur, biotin eller hoof aid?

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #15 skrivet: 08 jul-10 kl 18:39 »
Jag undrar vad har din hovslagare sagt och vetrinären?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #16 skrivet: 08 jul-10 kl 18:56 »
finns någonting som heter steel joint som ska vara väldigt bra för taskiga hovar
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Snoken

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jul-10 kl 20:28 »
En tanke slog mig... Såna där "konstgjorda hovar" som man sätter på när man ha måsta verkat hovarna jättemycket, är dom enbart till för sånt? Eller skulle man kunna ha dom som inpackare, att man blöter och oljar hovarna ordentligt och så sätter man på såna där ett antal timmar per dygn så all fukt går in i hoven? Bara en tanke som sagt, har ingen jäkla aning om hur såna där är gjorda, bara tänkte lite logiskt att det kanske kunde funka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser