Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaka flugfän  (läst 2432 gånger)

vårlängtan

• Småland
Elaka flugfän
« skrivet: 05 jul-10 kl 13:28 »
Min nordsvensk blir helt sönderbiten av broms mfl flygande elakingar. Mest i skapet,
men även bringan. Och ögonen rinner.
Vi använder flughuva/flugpannband och tar in dem några timmar under den värsta hettan,
vilket de verkar gilla. Jag smörjer honom med Skillingarydssalva.

Men vad gör ni? Funkar det där Effol bromsstopp eller vad det heter?
Inte kul när en stor nordsvensk får nippran på alla bitare.
Njuter av värme och allt det gröna!

näshulta

• Uppland
SV: Elaka flugfän
« Svar #1 skrivet: 05 jul-10 kl 13:56 »
har du testat det här... switch eller vad det nu heter. Riktigt bra. Tyvärr så tål inte alla hästar det men man kan ju alltid testa.

Annars finns det massor av hemmablandningar att röra ihop. Nackdelen är ju att det ska stå och dra till sig minst två tre veckor. ( kanske något för nästa år? )

Annars får man nog ställa in hästarna när det är som värst och / eller ha på flugtäcke.

Tänk på att inte rykta och rengöra hästen så noga, då får den svårare att skydda sig mot flygodjuren.

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 jul-10 kl 16:33 »
Tack för råden. Han har idag fått ett flugtäcke med magplatta, hoppas det ger effekt. Bara han inte hinner klia sönder det direkt. Så köpte vi Effol, så utvärdering kommer.
Njuter av värme och allt det gröna!

Pelargon

• Närke
« Svar #3 skrivet: 05 jul-10 kl 16:40 »
Det enda som hjälper här hos oss är att ta in dem på dagarna, så får de gå ut på kvällarna. Så mycket broms som i år har jag då inte varit med om!
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #4 skrivet: 06 jul-10 kl 17:06 »
Hej
När jag hade häst blandade jag teetreeoil och vitlök och vatten i en sprutflaska som jag duschade henne en gång per dag och hon klarade sig bra med det.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 15 jul-10 kl 16:40 »
Effol Bromsblockerare är superbra.
Enda som funkar förutom att ha de inne under dagarna och ute på nätterna.

Tycker INTE swift funkar.

Endel ska man passa sig för också då de kan bränna huden istället för att skydda den.

Jag använder Effols Bromsblockerare på mig själv med. hihi.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-10 kl 13:41 »
Hjorthorns olja funkar. >:(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 17 jul-10 kl 14:41 »
mmm Hjorthornsolja sägs funka bäst.
Bara man tänker på att det också bränner hästarna i solen.
Olja....
Och inte så bra på skimlar då de blir rätt fläckiga av oljan. hihi.

Men detta är det allra bästa medlet
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-10 kl 18:16 »
Man spääder med vatten o det bränner inte i solen. Jag har skäckar :-\ så japp det färgar dom bruna  >:(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #9 skrivet: 17 jul-10 kl 20:31 »
Kan inte nog rekommendera trätjära. Funkar 100% på grisarna och håller i sig till nästa störtregn. Kan ju förstås färga lite men vad gör det om djuren slipper lida...?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jul-10 kl 20:47 »
Jag har nu testat hjorthornsoljan och jag tycker INTE att den hjälper knappt alls!  :-\
Har sprayat 2 ggr per dag men de är helt sönderbitna ändå.

Så jag ledsnade på att se min Frieser stå o flåsa och må dåligt över att inte få vila i hagen så jag köpte ett exemtäcke från H**ks samt nåt giftigt sk*t från samma ställe - nu mår hon fint och svullnaden framför juvren har gått ned - trots att täcket inte når dit. Phu! Nu kan även jag må bättre med vetskapen om att hon är lugnare.  :-*
Mot nya äventyr!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 22 jul-10 kl 02:52 »
Tel dit man köper hjorthornsoljan : 034034004
Hur starkt späder du hjorthornsoljan då ?

Equidox tinktur kan du använda oxå den är omedelbart lindrande mot betten .
Nu blandar jag vatten +hjorthornsolja+ eqidox i en sprayflaska o sprayar över mina hästar o det funkar bra tycker jag .

SannaF

• -
« Svar #12 skrivet: 22 jul-10 kl 16:50 »
Jag började med 1 kork till 1 liter men det slutade med att jag hade, ja, inte riktigt hälften hälften men det var nog inte långt därifrån  :-\
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser