Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tänker högt  (läst 4654 gånger)

yvonn

tänker högt
« skrivet: 04 jul-10 kl 22:20 »
Vi har hittat en bit vacker mark som vi vill bygga vår lilla gård på. här finns inget annat idag än en överväxt husgrund, en fallen lada och igenväxt väg (fram till platsen) marken på ca. 1,5 ha är mestadels ängsmark. Får vi positivt förhandsbesked vill säljaren ha 500000:- men vi hoppas kunna pruta ned till 300000:- eller är vi ute och snurrar? pratade med en mäklare jag känner som menar att 3-400000:- är en rimlig summa hade inte varit så stor skillnad om det handlade om 2000kvm. Vanlig ängsmark är ju annars värt typ 20000:-/ha vad jag förstått. Förstår egentligen inte prisökningen riktigt. positivt förhandsbesked = ca 7000:- visst är det väl inte något värt om man inte kan bygga där. men de stora avgifterna är ju ändå att få fram vatten, väg och el...

klarar vi oss på 1,5ha? (vi har dock blivit lovade att få låna/arrendera mer mark vid behov) men jag är ändå rädd att det blir för trångt om jag någon gång vill ha några kor eller en större flock får. men å andra sidan är det inte så mycket jobb om vi inte orkar.
Är det bättre att skaffa mer mark föra att bilda lantbruksfastighet, hur mycket mark som nu behövs?
om någon orkar bolla lite tankar med mig så blir jag glad;)

Finns det någon här som byggt en gård från början?

sub rosa

SV: tänker högt
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 00:23 »
Jag vet inget om att bygga en gård från scratch! men........Kolla upp det där med stengrunden hos ditt lokala komun-kontor, de har datoriserade fastighetskartor från lantmäteriet som visar om den gamla stengrunden är betäcknad som bebyggelse eller ruin. Har du tur är det fortfarande registrerat som bebyggelse. Då kan du lugnt bygga upp ett nytt hus på den gamla grunden.......utan bygglov. Om ritningar finns arkiverade kostar kopior av dessa ca 300kr. Det kan räcka med en bygganmälan för att återuppföra ett hus.

Detta har en vän till mig gjort med en gammal stenfot på hans mark.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 09:10 »
1,5ha låter väldigt lite om man vill ha kor...
Fjäderfän och kaniner

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 16:43 »
Det är ju som regel att föredra att ha det som jordbruksfastighet.

Numera lär man ska tagit bort kravet på 2,0 ha och sitället infört att man ska titta på de specifika förutsättningarna i varje enskilt fall, där man tittar på varaktighet och ekonomi etc, innan beslut fattas.

1,5 ha låter dock lite i minsta laget, i synnerhet om ni ska få plats med byggnader m.m. - då vore det bättre om ni hittade nått på i vart fall 5-10 ha, där kan ni få rum med sådär ett tjugotal får eller ett par kor.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 17:24 »
Någon har påstått att de räknade med knappt en hektar (troligen var det två tunnland) äng per ko förr i tiden.
Kan det stämma?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 11 jul-10 kl 03:09 »
När det gäller areal för djur, får man ju oxå fundera över om man tänker sig enbart sommarbete eller om man även ska ordna t ex vinterns hö på egen mark.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jul-10 kl 22:24 »
Angående priset så beror det på läget hur mycket det är värt. Är det nära till någon stad eller större samhälle kan det vara värt 500k, men är det långt ut på bygden är det dyrt. Sedan är det dyrare i Skåne än i Lappland också.

yvonn

« Svar #7 skrivet: 13 jul-10 kl 21:53 »
Det där med stengrunden låter intressant ska kolla upp noggrannare om det finns något hos kommunen. Hittills har jag inte sett något..

Nä nog är det för trångt för kor då måste vi köpa till eller arrendera mark. har ju alltid tänkt att ca 12 ha skulle kännas lagom. men just nu känns det viktigaste att få bygga huset och efter det kanske det räcker med bara kaniner, höns och en liten flock får (som kan få beta på annan mark också) och inköpt foder. Vi ska ju ha råd och ork till både mark och hus.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-10 kl 23:24 »
Det är bättre att börja i liten skala och senare utvidga där man känner att det behövs. Vissa går ut alldeles för hårt, och då blir det bara slit och släp och så tröttnar man. 1,5ha kan man göra mycket kul på om man bara utnyttjar utrymmet smart. Det går till och med att göra mycket i en vanlig villaträdgård om man verkligen vill.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jul-10 kl 12:47 »
själv bor jag på 0.5ha och där är det ytan som hindrar mig i mina planer... flytta vill jag ej... visst 1,5ha duger till mycket men drömmer man om att skaffa kor i framtiden så tål det att tänkas både en och två gånger till innan man bestämmer sig...sen får man se till kostnaden vad man har råd med såklart..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jul-10 kl 15:07 »
Det finns ju folk som till och med betalar för att få ha kor gående på sina ängar, för att de inte skall växa igen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 14 jul-10 kl 18:07 »
Jo, men om man köper mindre än man tänkt sig att man behöver i framtiden så gäller det att veta att det finns mark i närheten att arrendera eller köpa. Det kan vara svårt om det finns någon storbonde som har resurser och som effektivt använder all den bra marken. Finns det däremot mest småbönder som har lantbruket som bisyssla, och om marken mest är ängsmark och gles skog, så är det säkert lätt att komma över den mark man behöver.

Så om man inte vill flytta, och det vill man sällan om man lagt en massa tid, pengar och engagemang på att bygga upp hus odlingar och djurhållning, så gäller det att i förväg ha kollat upp att man har möjlighet att komma över mark.

Att ha hus och odlingar på ett ställe, och betesmark till de större djuren kanske många kilometer bort, är slitigt, och man får inte den kontakt som man gärna vill ha med sina djur om man är inne på småskalighet och att leva alternativt. Att som grannen ha kor som kallar när vattnet är slut, eller när de vill byta till betet på andra sidan vägen, det är ett trevligt sätt att hålla djur tycker jag. Då duger det med lite sämre beten, och med att man måste flytta djuren kanske flera gånger i veckan för att betet inte ska bli för nerbetat. Och man får personliga djur, där man lätt ser att de mår bra, och som man kan klia på huvudet när man har en stund över. Det är djurhållning som jag gillar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

yvonn

« Svar #12 skrivet: 14 jul-10 kl 21:55 »
Jo, men om man köper mindre än man tänkt sig att man behöver i framtiden så gäller det att veta att det finns mark i närheten att arrendera eller köpa. Det kan vara svårt om det finns någon storbonde som har resurser och som effektivt använder all den bra marken. Finns det däremot mest småbönder som har lantbruket som bisyssla, och om marken mest är ängsmark och gles skog, så är det säkert lätt att komma över den mark man behöver.

Så om man inte vill flytta, och det vill man sällan om man lagt en massa tid, pengar och engagemang på att bygga upp hus odlingar och djurhållning, så gäller det att i förväg ha kollat upp att man har möjlighet att komma över mark.

Att ha hus och odlingar på ett ställe, och betesmark till de större djuren kanske många kilometer bort, är slitigt, och man får inte den kontakt som man gärna vill ha med sina djur om man är inne på småskalighet och att leva alternativt. Att som grannen ha kor som kallar när vattnet är slut, eller när de vill byta till betet på andra sidan vägen, det är ett trevligt sätt att hålla djur tycker jag. Då duger det med lite sämre beten, och med att man måste flytta djuren kanske flera gånger i veckan för att betet inte ska bli för nerbetat. Och man får personliga djur, där man lätt ser att de mår bra, och som man kan klia på huvudet när man har en stund över. Det är djurhållning som jag gillar.

det är ju precis detta, hur kan man veta hur lätt det är att köpa/arrendera mark i framtiden, folk dör ju och flyttar? Men som du skriver är det lite sämre marker med blandad äng/skog så kanske marken inte är högaktuell för storbönder att köpa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 15 jul-10 kl 12:52 »
Nä nog är det för trångt för kor då måste vi köpa till eller arrendera mark. har ju alltid tänkt att ca 12 ha skulle kännas lagom. men just nu känns det viktigaste att få bygga huset och efter det kanske det räcker med bara kaniner, höns och en liten flock får (som kan få beta på annan mark också) och inköpt foder. Vi ska ju ha råd och ork till både mark och hus.
Om pengar och ork är bristvaror (det är ju gärna det när en har många järn i elden), kanske det är bättre att köpa en redan existerande minigård med de byggnader ni behöver? Att bygga upp ett fungerande småbruk tar tid ändå, utan att behöva slå upp nya byggnader :) . På många håll i landet går det att få era 1,5 ha med byggnader för den där halva miljonen! Men ni kanske har mycket specifika önskemål på var och hur ni vill bo, så att självbygge är det enda tänkbara.
Har ni pratat med någon bank förresten, angående lån till att köpa marken och byggkreditiv?

Vad gäller mark ska en nog köpa så mycket en har råd till, för det är lätt hänt att det börjar rycka i utökningstarmen när en hållit på ett tag...har jag hört.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fordson

« Svar #14 skrivet: 27 jul-10 kl 23:03 »
1,5 ha är för lite. I teorin kan ni då ha 5-6 får. Men ni måste ju så om efter ett antal år. Var ska djuren vara då?
Hur blir det när ni vill ta in eget foder? Och sen får man inte några bidrag på mark under 4 ha längre.
Alternativt se till att ni får ett långt ( 5 år eller mer) skrivet arrende inkl stödrätter på den utlovade arrendesmarken.

yvonn

« Svar #15 skrivet: 01 aug-10 kl 22:23 »
Jag vet inget om att bygga en gård från scratch! men........Kolla upp det där med stengrunden hos ditt lokala komun-kontor, de har datoriserade fastighetskartor från lantmäteriet som visar om den gamla stengrunden är betäcknad som bebyggelse eller ruin. Har du tur är det fortfarande registrerat som bebyggelse. Då kan du lugnt bygga upp ett nytt hus på den gamla grunden.......utan bygglov. Om ritningar finns arkiverade kostar kopior av dessa ca 300kr. Det kan räcka med en bygganmälan för att återuppföra ett hus.

Detta har en vän till mig gjort med en gammal stenfot på hans mark.

Men detta innebär att man måste bygga ett hus som ser ut som det som stod på platsen innan?

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 aug-10 kl 07:27 »
På 1,5 ha är det väl svårt med kor, det mest lönsamma på en sådan areal är nog gäss, om det nu är djur man vill hålla. Gäss är det vanligen brist på, och vinterhållning behövs inte om man inte själv har avel, och då är det ju också få djur.
Det är möjligt att dra in 30 till 50 papp med gäss, och investeringarna till detta är inte stora.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 02 aug-10 kl 11:26 »
På 1,5 ha är det väl svårt med kor, det mest lönsamma på en sådan areal är nog gäss, om det nu är djur man vill hålla. Gäss är det vanligen brist på, och vinterhållning behövs inte om man inte själv har avel, och då är det ju också få djur.
Det är möjligt att dra in 30 till 50 papp med gäss, och investeringarna till detta är inte stora.
bra förslag :D mer gäss åt folket ;D
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 aug-10 kl 11:41 »
Tänk bara på att gäss kan vara ganska elaka och bitas och bråka

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 02 aug-10 kl 11:56 »
Äng ska helst inte betas, då kan den bli för näringsrik.  Hur många djur det går att ha per hektar är väldigt olika, dels är marken olika rikt givande, dels är olika djurslag, raser, individer, åldrar osv olika krävande, bland annat accepterades ju förr att korna på våren var så svaga att hästen, som fått bättre foder, spändes för och drog ut dem på betet, så de kunde börja få lite i sig.  Sådant vill ju inte vi göra!!!  Dessutom är det olika årsmån olika år.

Bara för att trassla till diskussionen lite ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser