Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vatten pump, power failure  (läst 4501 gånger)

Vilse

• Gäst
vatten pump, power failure
« skrivet: 04 jul-10 kl 20:57 »
Ny vatten pump som pumpar från vattentank som är ovan jord till hus,,
pumpen är bara 2 år gammal,,den började läcka,,men anars inga problem,,

verkstaden tog in den och den blev ivägsänd nånstans och fick nån ny packning,,
kostade mej en veckas lön,,,

har fått tillbaka den nu och nu stänger den av sej!!
får gå ut ca 4-5 ggr per dag och se lampan lysa för power failuremm,trycker restart 3-4 ggr och sen går den igen,,den startar av och på så fort kran öpnas i huet,,och helt plöstligt power failure igen,,,rörmokaren har varit ute tre ggr,,,såklart när jag inte varit hemma så jag vet inte vad han gör,,tittar han på att strömmen lyser grönt och sen baar åker??

vad tusan stannar den för? varör slås power failure på?
den var igång igårkväll när jag kom hem,,spolade toa och den fyllde aldrig på cisterenen i toa så jag visste den stod stilla,,nu inna duschen ut i blåsten o trycka på knappen o sen in o duscha,,vet inte när den slår av o varför,,nån??
vad ska jag leta efter???

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: vatten pump, power failure
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 21:31 »
Kan det vara en automatsäkring som slår av? För hög start-ström?

I så fall ser allt bra ut, men när pumpen skall starta så gör den ibland inte det. Det bara "klickar till" och så löser säkringen ut och lampan tänds.

Jag vet inte hur den ser ut eller vad det var som byttes på den, men det kan bero på att den varit isärplockad och att när man satt ihop den har man dragit åt lite för hårt, så att den är lite mer trögstartad.

Har du tur så försvinner det hela av sig självt efter en tid, när de nya delarna har slitits ihop. Har du otur så brinner motorn upp av att gå igång med så höga startströmmar så ofta.

Om du kan så låt den stå på kontinuerligt en stund (en kvart?) och pumpa runt vatten. Slita in sig. Upprepa ett par gånger. Efter det kanske allt fungerar som det skall?

« Svar #2 skrivet: 12 jul-10 kl 23:29 »
Är det rätt tryck i hydrofortanken? Om det inte är det så brukar vattentrycket variera i kranen och pumpen slår till och från med bara några få sekunders mellanrum. Om det är rätt tryck i tanken så flödar vattnet med ett jämt tryck ur kranen och pumpen slår till och från mer sällan.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-10 kl 00:10 »
Är det rätt tryck i hydrofortanken? Om det inte är det så brukar vattentrycket variera i kranen och pumpen slår till och från med bara några få sekunders mellanrum. Om det är rätt tryck i tanken så flödar vattnet med ett jämt tryck ur kranen och pumpen slår till och från mer sällan.

Det aer en stor cementtank som tar paa backen,,infloed ovanifraan fraan taket,,regnvatten.
i botten sitter det en oeppning och slang leder till pump som har tryck fraan vattentanken,,och naer kran oeppna i huset saa startar pumpen och foeder paa,,
efter pumpen saa har jag tvaa filter,,tog igaar ur baegge filtrena och tvaettade ur o ersatte o spolade ur fraan tanken till pupen til daer filterna sitter,,koerde sen utan filter i en halvtimme med alla kranar oeppna,,sen satte jag tillbaka filtrena,,
haall tummarna!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 jul-10 kl 18:26 »

I detta fallet så finns det ingen hydrofortank. Utan pumpen startar när man öppnar en kran.

Håller tummarna
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 00:19 »
Har tvaettat ett filter,,och bytt ut ett annat filter som sitter paa vaeg mellan pump o hus.
Har bra tryck inne i duschen.
men den satans pumpen slaar av lite daa o daa.
Hittar inget moenster foer naer det haender.
Lagom kul att gaa ut i 4 minus till garaget och starta pumpen.
Men det gaar :)

Dominic

• Möbelsnickare, Kamin & Skorsten proffs
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jul-11 kl 10:12 »

Jag har enligt den här beskrivning för lite tryck. Jag har tömd hydroforen  från ett litet kran/ventil längst ner (ganska gammalt tank, ingen luft ventil). Fanns inte mycket vatten alls! Kanske 5l i ett ca 150l tank. Hmmm. Pumpen slår fortfarande till och från med  två sekunders mellamrum efter jag tända på igen. Jag har inte öppnat huskranar under tömning. 
Någon som har råd?
Det är aldrig för sent att ha ett lycklig barndom.

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 15 jul-11 kl 17:30 »
Du måste få upp vattennivån först och främst.  Det gör du genom att öppna någonstans högt upp på tanken.  du borde kunna fylla tanken till 2/3 delar ungefär.

Sen får man se hur pumpen uppför sig, och viket tryck du har i kranen
Uppför det sig illa så måste du få in luft i tanken det går att göra med en liten kompressor. det är inget stort tryck som behövs.
Sen kan det tänkas att tryckventilen på som stur pumpen behöver en översyn,  smutts och till/från-slagsinställning.
Men inte nödvändigtvis.

Dominic

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 10:54 »
Tak för att du svara ... Ska pumpen vara avstängd när man fyller på? Kranar i huset? Nivån i glass-rören på hydro visar fullt upp, eller kanske hel tom...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 11:24 »
Jag funderar på om inte hydroforen är helt vattenfylld (eller nästan). Då får man effekten att den startar och stoppar i ett.
Och tömma ur det genom att öppna en kran underst går inte, man får vacuum överst som "håller mot". Finns ofta någon slags propp eller liknande överst man kan lossa, så man får in luft.

När jag fick för lite luft i hydrofortanken, tömde jag den helt. Då blev luftkudden lagom stor när man drog igång igen.

Dominic

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 jul-11 kl 19:27 »
Tack Edgar, du hade helt rätt. Men jag kunde inte tar los ventil ovan. Så jag lät systemet rinna i några timmar, med alla kran öppet. Nivån syns fortfarande inte, men pumpen köra mer jämt. Det tar tydligen en del tid att tomma tills man ser vatten nivå i glassröret - mer tid en jag har just nu.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 16 jul-11 kl 19:38 »
Sedär jag hadde fel denna gången...       Men men..     

Men jag kan tipsa att det borde gå att ta bort siktröret och låta luft strömma in den vägen och på så sätt få i ny luft.
Dock kan det innabära att det börjar läcka där.
Men inte nödvändigtvis.

davidB

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 12:19 »
Jag brukar stänga av pumpen- öppna några kranar så att vattentrycket "försvinner". lossa muttern/locket till inspektionsluckan på hydrofortanken, kan behöva en ordentlig knuff innåt för att lossa, träklubba eller liknande kan vara bra.
Sen brukar jag göra rent i botten på tanken då det kan sedimenteras en del trevliga gamla avlagringar i botten.
Torka rent luckkanten och packningen och dra fast luckan.
stäng kranarna och slå på pumpen.
Nu har du en bra luftficka i tanken.
En del är rädda för att öppna luckan och äger det kan bli otätt. Har själv inte varit ute för detta. Kan ev vara bra med en ny packning i reserv.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Rodhulf

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-11 kl 00:06 »
Kioskdavid gör helt rätt! Luckan är till för att öppnas, tanken ska rengöras en gång per år. Det man INTE ska göra är att lossa toppskruven, den är inte lätt att få tät igen om man alls lyckas enligt rörmokarna jag jobbar med. Luft läcker lättare än vatten.
Om kopplingarna till nivåröret läcker kan man stänga dem efter fyllning. Tanken ska ha cirka 2/3 vatten i sig efter att pumpen stannat, min brukar ha cirka 3/4 och funkar bra så.

//Magnus
Alfist och Fordson-mupp med fru och två barn. Liten hästgård i Uppland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 04 aug-11 kl 09:41 »
När det gäller att täta toppskruven på en hydrofor (eller, överhuvudtaget, gängade kopplingar som har med tryckluft att göra) så fungerar inte rörmokarmetoder med blånor eller gängtejp.
Men det brukar alltid bli tätt om man först rengör gängorna noga (roterande stålborste på utvändiga gängor, invändiga kan man gärna rensa upp med gängtapp om man har tillgång till sådan) och smetar på någon lämplig flytande tätningsmassa (t ex Loctite VVS-tätning eller Gängtätning). Låt tätningsmassan hårdna åtminstone några timmar, helst ett dygn, innan tryck läggs på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
johber, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser