Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra "trofé" av fiskgap. Hur?  (läst 8479 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Göra "trofé" av fiskgap. Hur?
« skrivet: 03 jul-10 kl 14:01 »
Jag och en vän har varit och fiskat intensivt i några dagar vilket resulterade i en gädda på runt 7 kilo och en gös på över 5 kilo.

Skulle vilja spara gapet på de båda fiskarna. Kan man bara koka loss köttet från käkarna så att bara käken och tänderna blir kvar. Eller ska man lägga det i en myrstack?

Är det någon som har gjort det själv eller vet?

Självklart tog jag tillvara på köttet :) Men skulle också vilja spara käkarna som ett minne.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Byracka

• -
SV: Göra "trofé" av fiskgap. Hur?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-10 kl 15:16 »
Lättaste sättet är att spika upp skallen på en solig ladvägg, men du kanske tänkte dig att spara bara tänderna?

Isåfall skulle jag rekommendera fluglarver istället för myror.
Jag har provat att rensa skallar i myrstackar med mer eller mindre dåligt resultat.
Problemen jag har haft är att skallarna blivit stulna av andra djur eller att rensningen blir otillfredsställande när skallen torkar.
Jag tycker det är bättre att lägga det jag vill rensa i en plockgodislåda som jag ställer på en skuggig plats, flugor är lite kinkiga på att lägga ägg om dom tycker köttet är för torrt.
Efter ett par dagar bör skallen vara full av fluglarver och allt du behöver göra är att vända ner den torra sidan ibland eller täcka det hela med en fuktig duk eller liknande. Du kan eventuellt behöva använda lite sågspån i botten på lådan om det vätskar sig för mycket, fluglarverna ogillar vätska lika mycket som dom ogillar torka.inom en vecka kommer skallen vara renrensad och det är bara lite efterputs om du lyckats med etableringen. Fluglarverna kan du använda till mete eller djurfoder. Har du ingen användning för larverna bör du gräva ner dom för att hålla efter flugorna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-10 kl 20:45 »
Tack för ett utförligt svar :) Trodde att det inte gick att spara hela huvudet. Hur bra blir det om man torkar? Tillräckligt för att ha inomhus? Ska man ta bort ögonen?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-10 kl 22:27 »
jag har spikat upp dem på ett träd... de brukar bli renätna av fluglarver sen torkar de... vill man kan man lackera skallen..  har ett hövve från en gädda i mina gömmor nånstans... haft det i ca 25-30år och farsan gjorde så med det...   annars kan man spara underkäkarna på en trofe sköld...
Fjäderfän och kaniner

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 02:04 »
Hej MickeMård!
Jag har inte provat men väl lagt ut kotorna för rensning men fåglarna har flugit iväg med de flesta. Hade en Vittling de har stora kotor som är större än de största laxarna jag sett och det ser ut som vingar på dem.
 Tog bort hela ryggraden efter ugnsgrillning av fisken. Koka den så lossar det mesta gojset.
Såg ett program på SVT play eller Sveriges radio och tv där det var ett in slag i det gamla programserien Hajk. En man hade gjort rent de olika delarna av ett fiskkranium och limmade fast dem i olika mönster på papper till blommor mm.
Vet inte om det går att se fortfarande.
Har du kommit på något att göra av fiskskinnen?
Skrapa bort köttresterna så gott det går och under tiden lossnar mycket a fjällen sedan tar du bort fjällen mycket försiktigt. Lägg skinnet över vänster pekfinger och tag med en slät bordskniv och ungefär om man skalar kokt potatis, lägger tummen mot fjällen och drar försiktigt ut dem, vrid dem i sidled om de är svåra att få ur. Är det hinner kvar kan man ta det senare. Lycka till! Och säg gärna hur det går.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-10 kl 10:55 »
Tack för svaren. Tror att jag ska kära loss käkarna och sedan koka fram benen.

Guld: Jag har inte bestämt mig vad jag ska göra med skinnen har haft besök sedan i tisdags och sen har jag hjälpt till med att ta in hö hos hyresvärden. Vi får se vad det blir :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jul-10 kl 13:21 »
ryggfenan kan man torka när det gäller gös.. även abborrens ryggfena blir en fin trofe..
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-10 kl 19:58 »
Attans det skulle jag ha gjort. Vi högg av den med köttyxan för att inte fryspåsen skulle gå sönder. Det var en rackarns stor ryggfena. Förhoppningsvis kan jag lägga upp bilder på gösen sen (Om polaren lyckas dra ut bilderna till datorn).

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jul-10 kl 09:09 »
Det var riktigt häftigt. Gillade skulpturerna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-10 kl 14:21 »
Nu har jag bestämt mig för att torka göshuvudet. Tog ut så mycket kött jag kunde och det mesta av ryggraden som går in i huvudet. Hjärna och hjälar och liknande tog jag också bort.

Nu hänger den ute i den gassande solen. Hur länga ska den hänga? Tänkte att den skulle få hänga till freda då det kommer regn då.

Ska lägga upp bilder när det är klart tror jag. Det är ett stort huvud. Vi uppskattade gösen till att väga över 5 kilo :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 15 jul-10 kl 15:56 »
Tack för ett utförligt svar :) Trodde att det inte gick att spara hela huvudet. Hur bra blir det om man torkar? Tillräckligt för att ha inomhus? Ska man ta bort ögonen?

Pojkvännens familj har en hel drös med uppspikade skallar. =) Ögon sitter kvar när de hänger upp de. Låter sedan bara torka. De äldsta skallarna ser ganska skrumpna och svarta ut, men man ser ändå tydligt att det är ju ett fiskhuvud. De brukar dock byta ut huvudena varje år när de fångat något nytt fint som de vill sätta upp istället för de gamla skrumpna. ;D

Här har ni en utav dem! ;D Emils lillasyster som den tänker käka upp!  >:D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jul-10 kl 16:01 »
Man kan spraylacka huvudet (och fenor) med klarlack så håller de sig mkt snygga under en längre tid.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jul-10 kl 20:41 »
Ah det kanske jag gör sen. Storgösen är färdigtorkad med ögon och allt. Sen hade vi en storgädda också som jag tog ut ögonen och gav till katten. Sen kom jag på att jag borde ha torkat den men då kokade jag bara fram underkäken. Fint de me. Nu håller jag på att torka en mindre göss. Mest för att de va kul.

Har fått stor hjälp av getingarna som har plockad bort det mesta av de kött jag inte kom åt så bra, te x i kinderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser