Äntligen - barnens gamla lekstuga har blivit hönshus!!!

Startat av Myntas, 02 Jul-10 kl 03:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

yezzika

Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

MickeMård

Fantastiskt fint. Man börjar fundera om det kanske skulle få plats ett hönshus på våran minimala tomt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Topsy

Så fint, lyckos hönsen!  :D Jag snor lite idéer jag med!

zombivarg

Hej!
Så finnt det blev har lite frågor om voljären/hönsgården.
Hur har ni satt i hop slanorna med varandra? vinkelgjärn eller något annat.
Hur har ni satt ner stålparna i marken eller står dom bara löst har du möjligt vis några när bilder?
Annica
When you can live forever
What do you live for

Vilse

Himla gulligt!

En sak jag undrar oever aer att jag har ju en bur som jag flyttar runt,,hoensen lyckas sabba graesmattan raett rejaelt bara paa en vecka saa jag flyttar o flyttar o flytttar,,
har nu bara 4 hoens paa ca 4 kvm graes,,
hur laenge haaller en saan haer yta och foer hur maanga hoens?

MickeMård

Jag är säker på att jag har läst det i någon tråd. Sök i hönstråden så ska du se :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Myntas

Gathund/Annica:  Hej!

Vi har förankrat slanorna (2 tum 2) i gräsmattan med hjälp av stolpskor/jordankare, inköpta på Harald Nyborg.
Sedan har vi använt olika sorters spikbleck (vinklade OCH raka) för att hålla samman slanorna...allt är skruvat med skruvdragare.
Hönsnätet har vi skjutit fast på slanorna med häftpistol (elektrisk).
Allt hönsnät har vi nejat ihop med nejtråd i "skarvarna". :)

/Mynta

Liro

Å herrejistanes vad fint ni har gjort, superduper. Visst är det roligt med höns :)

zombivarg

Hej

Tack för svaret :-[
Ni har gjort ett bra jobb med allt och det blev himla snygt
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

Stadsbarn

Vi har länge funderat på det här med hönshus men visste inte riktigt var/hur vi skulle ha det. Denna tråd inspirerade oss verkligen, så nu har vi beställt en lekstuga ombyggd till hönshus som kommer om några veckor. Jag har också köpt "växtdekorationer" att ha inomhus. Det såg så fint ut :)

Myntas

Stadsbarn: Vad kuuul!! :D

Det var just detta jag ville göra med mitt inlägg om vår ombyggda lekstuga; INSPIRERA!!

Lycka till med ert framtida hönshusbygge (och höns)!

/Mynta

Spindel

jösses det finaste jag sett,, vårat bygge har börjat en lekstuga det med, ska bli minst lika snyggt, hönapönorna ska ha det fint på bokenäs oxå Bohusläns-dals svarthönor bor här. och dom är ena underbara hönor som finns  :D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Tuvesson

Såå fint! Vill så gärna använda dina bilder när vi ska bygga hönsgård i vår, men tyvärr är bilderna borta när jag försöker visa dem för min man. Skulle vara jättetacksam om du skulle kunna lägga in bilderna på nytt./Marie.

Paradisgården

Jag kan inte heller se några bilder... varken här eller i bloggen :(
Men jag såg en fräck frys :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Gallina

Jag kan inte heller se bilderna här på alternativ men om ni går in på hennes blogg och kollar till höger hittar ni datum (år och månad) jag hittade bilderna under juli-2010  :D

JÄTTE fint!!!
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Tuvesson

Paradisgården

Tack :-[
Åh, vad fint!!! Den där klättermojen måste jag bara härma.. Har ju en fin "lekplats" redan, men fler sittställen är aldrig fel :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Myntas

Tuvesson & Paradisgården:

Kul att ni är nyfikna...och KONSTIGT att ni inte kan se bilderna!
JAG kan se dem.

Men är det bara för att JAG lagt in dem?

Någon som vet vad jag kan göra för att bilderna ska synas igen?
Eller är det inte där felet ligger...?

Hursomhelst - vill bara säga att mittpelaren med sittpinnar ute i hönsgården är en STOR favorit; speciellt när det är kallt, blött och lerigt på marken...
Mina små Chabosar sitter där ofta och putsar sig och trängs för att få värme av varann. De VILL ju vara ute, men marken i hönsgården är inte så rolig, just nu!

Tupparna tävlar om vem som kan ta sig högst upp, och den som lyckas ta sig dit först sätter igång med världens herre-på-täppan-galande!!! ::)

Xoot

Jag kan se bilderna. Mycket stiligt!!  :D
Hur många höns har du där inne? Vad kan en sådan stuga väga?

Myntas

Jag (f'låt; VI) har tolv höns - (känns som om de är mest MINA... ;)).
Åtta (!) tuppar och fyra hönor. Alla av rasen Chabo. Helsvarta & svartfläckiga.
Superb ras - trevliga, famljära, flitiga äggläggare, lagom storlek för lekstugehönshus...

Vad lekstugan väger???????? ???
Inte den blekaste.
Men jag vet ju att den är byggd av makens bror, som är plåtslagare. Födelsedagspresent till sonen, när det begav sig. Rejält virke & plåttak.
Sedan när vi byggde om den till hönshus blev den ju isolerad med glasull, spånskivor & frigolit (under golvet). Blev alltså ÄNNU tyngre. Rätt tung sak, trots sin lilla storlek, skulle jag nog vilja hävda.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

467 Gäster, 0 användare