Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underbara flädersaft!!!!!  (läst 11497 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Underbara flädersaft!!!!!
« Svar #20 skrivet: 05 jul-10 kl 22:29 »
Weasel, ta i stora citroner eller någon några till om det är för sött  :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 05 jul-10 kl 22:33 »
Jag har gjort första omgången saft idag! Jag har 20 klasar fläder, 2 liter vatten, 2 citroner och 1-2 kilo socker. Det blir lagom tycker jag!

En sats flädersirap blev det också och så tolv påsar med blommor till frysen och vinterns saftkok!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Weasel

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 06 jul-10 kl 09:10 »
Var får man tag i sådana? Är det inte en liten öppning på dem?

Tex på ica maxi eller liknande. Många ställen nu i saft-tider! Jo där är en liiiten öppning ca 0,5cm i diameter, men där har jag tryckt i en bomullstuss bara.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Guld

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 06 jul-10 kl 12:21 »
Flädersaft finns på flaska i affären men den är uppblandad med äpple. I annat fall är det bara att fråga runt bland dem som har i sina trädgårdar. Det finns sådana med som blivit vilda, jag menar att de växer i någon öde-trädgård.
 I annat fall köp en planta eller fler i någon handelsträdgård för en hundralapp stycket, brukar höra till grundsortimentet och tas in regelbundet.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 06 jul-10 kl 16:47 »
Fått tag i 30 L hink med lock för vin produktion, köpte till ett jäsrör så det blir tätt. Hoppas det förslår...får tömma över de 6,5 satserna i den och göra nya i kastrullerna. I nödfall får man väl ta och frysa in klasarna i vatten och pressa citronerna och göra saften senare.

vargahagen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 jul-10 kl 20:52 »
Jag har gjort första omgången saft idag! Jag har 20 klasar fläder, 2 liter vatten, 2 citroner och 1-2 kilo socker. Det blir lagom tycker jag!

En sats flädersirap blev det också och så tolv påsar med blommor till frysen och vinterns saftkok!

hur fryser du blommorna? med eller utan vatten?

Guld

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 jul-10 kl 00:21 »
Plockade fjorton satser till i kväll så nu är jag uppe i tjugo totalt och det är ändå lite kvar kanske två satser till, puh. Var tvungen att frysa in sex satser som ska tas direkt när jag fryst in de andra tjugo...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #27 skrivet: 08 jul-10 kl 00:29 »
Jag ska med göra min älskade fläderblomssaft, imorgon. Ska plocka nya blommor, för de jag plockade häromdagen blev liggande, fåren rymde och så fick jag hoppa in och jobba extra..... eftersom blommorna är torra och fula är det nog lika bra att plocka nya. Här dignar det av dem, tycker att de blommar exakt samma tid som förra året.

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 08 jul-10 kl 00:43 »
Har i sen afton gjort flädersaft!!!!

Skall bli gott att avnjutas!!!!
 Anna :) :)
Ha ha ha........såg nu att jag har döpt bilden till syrensaft.....lovar att det är fläder!!!!!!! ;D
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 08 jul-10 kl 07:15 »

hur fryser du blommorna? med eller utan vatten?

När jag fryser blommorna så stoppar jag dem bara i en fryspåse och suger ur luften. I varje påse ligger rätt antal enligt receptet. I mitt fall 30 stycken.
Tant inte fru, om jag får be. :D

vargahagen

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 jul-10 kl 17:24 »
När jag fryser blommorna så stoppar jag dem bara i en fryspåse och suger ur luften. I varje påse ligger rätt antal enligt receptet. I mitt fall 30 stycken.

smart! påsarna tar ju inte så mycket plats då,ska göra likaledes ;)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #31 skrivet: 08 jul-10 kl 20:17 »

Ja, så gör jag med! Det funkar jättebra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jorlan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 09 jul-10 kl 20:54 »
Vad gör ni med alla djur som trivs så bra i flädern? Pelar bort dom? Ignorerar dess existens?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #33 skrivet: 09 jul-10 kl 22:07 »
Vad gör ni med alla djur som trivs så bra i flädern? Pelar bort dom? Ignorerar dess existens?
I år har det varit väldigt lite ohyra på den fläder som jag plockat. Annars så petar jag väl på blommorna och de som råkar hamna i saften skummar jag bort...

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser