grönvärpare.!!

Startat av lill-drängen, 30 Jun-10 kl 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lill-drängen

Tjenare!!  ;D
Grönvärpare heter rasen så eller kallar man dom bara för dom lägger gröna ägg? Eller har dom egentligen någån annan beteckning som ras namn? Och är dom några ruvare, lägger dom mycket ägg?
MVH// lill-drängen
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

Nina W

Jag tror du tänker på en ras som heter Isbar, men dom är inte de enda som värper gröna ägg. Alla är inte klargröna utan en del är mer brun-gröna och inte så vackra. En och annan ruvar, vet inte riktigt hur hög procent som gör det. Det är inte en av de raser som ruvar mest. Dom är för övrigt vänliga, ovanligt med ilskna tuppar, bra på att leta egen mat ute, värper bra och är omtyckta av de flesta. Men dom är lätta, blir inte mycket kött.

Attes matte

Grönvärpare är bara en benämning på höns som lägger gröna ägg. ;) Dom vanligaste raserna som lägger gröna ägg är Araucana och Isbar och sen finns det nån fler oxå, men kommer inte ihåg vad den heter...
Hur mycket ägg dom lägger verkar vara väldigt individuellt, men bla Isbar ska väl lägga rätt rejäla mängder för att inte vara en hybrid-värpare.
Sen är det en del som inte avlar renrasigt utan bara på den gröna färgen (tex för att få fram riktigt mörka ägg eller mer åt det blå-turkosa hållet), och dessa är väl de man generellt brukar kalla för just "grönvärpare". Har man renrasiga grönvärpare så benämner man dom nog med rasens namn.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

isbar lägger ca 250ägg i året om man går efter tabeller... vackra stora gröna ägg.. min ena isbarhöna ruvar nu...
Fjäderfän och kaniner

hönapöna78

Min araucana var en av få som värpte i stort sett varje dag i vinter och gör det fortfarande.
Än visar hon inget intresse för att ruva och jag hoppas det förblir så då det är andra som inte vill göra annat;)

// Jessica

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

481 Gäster, 1 användare
Jonny H