Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk getkilling?  (läst 1340 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Sjuk getkilling?
« skrivet: 30 jun-10 kl 11:01 »
Hej!
Den 20 juni föddes en jämtgetkilling hos oss & igår 28 juni vart den svag & gick & la sig ensam & ointresserad av omvärlden med huvudet bak upp på ryggen.
Den är mjuk & böjlig i hela kroppen & svag så den är ostadig på benen.
Innan dess skuttade den tillsammans med övriga flocken & va pigg. Kan den ha ätit något olämpligt eller har den sakta blivit sämre för att mamman har fått mjölkstockning eller beror mjölkstockningen hos mamman pga den svaga & icke diande killingen?
Har gett den lilla lite Pontus ersättning i flaska & energibalans som vätska med pipett & den vart något piggare. Tempen är 39,5 grader.

Tips mottages tacksamt & under tiden väntar vi  på att veterinären ska dyka upp.

/Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Sussilo

• Gäst
SV: Sjuk getkilling?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 12:26 »
Har geten mjölkstockning måste den mjölkas ur. Hur har det gått med killingen?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 20:56 »
Jodå tackar som frågar.
Vi har mjölkat ur geten & sondmatat den lilla & även gett extra energibalans samt även e-vitamin/selen, men tyvärr så hjälpte det inte så inatt somnade lilla Majken in endast 14 dagar gammal. Trolig orsak va våmstörning.
Nu undrar vi ju bara hur ska vi göra för att mamma get ska må bra trots sin förlust & hur låter man henne bli av med mjölken sakta & säkert så hon inte drabbas av mjölkstockning igen?
/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-10 kl 09:35 »
Ledsamt med lilla Majken!  Jag skulle mjölka geten med tanke på risken för mjölkstockning. Mjölken kan användas som all annan mjölk. När jag sinat mina getter har jag gjort det gradvis och på hösten när betet är magrare och utan annat tilläggsfoder än hö. Andra mjölkar ur så juvret är helt tomt ett par gånger och slutar sedan helt tvärt att mjölka.
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 11:42 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser