Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisköpare  (läst 1997 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Grisköpare
« skrivet: 12 maj-06 kl 22:48 »
Jag fick en förfrågan om jag kunde leverera en galt och jag svarade nej till det. Jag har fullt med jobb här hemma att jag inte hinner leverera grisar eller för den delen andra djur land och rike runt. Dessutom skulle det bli olönsamt att ha djuren överhuvudtaget.

Personen ifråga missuppfattade tydligen min annons här på forumet när jag uttryckte mig lite klumpigt; att det inte var något problem att de fanns i närheten av Västerås. Skulle istället ha sagt endast för avhämtning. Jag menade verkligen inte att jag levererar till dörren. Jag tar för givet att som köpare hämtar hem djuret på egen hand med bil eller annat transportmedel.

Jag anser att man som köpare får om man vill ha gris eller annat djur får komma och hämta djuret på plats. Själv när jag köpte mina grisar förra sommaren åkte jag och min mamma 60 mil!! Nu är jag snart på väg igen för att hämta nya gyltor ännu längre söderut.

Min fråga till er på forumet; hur tänker ni? Brukar ni ordna med transport av era djur till köpare eller får de komma och hämta djuret ifråga? ???

När jag fick frågan om transport blev jag ställd och kände på en gång ; är det en oseriös människa jag har att göra med? Själv blev jag kallad oseriös som inte kunde åta mig att transpotera djuret till köparen när jag ändå hade vägarna söderut för att köpa grisar. Kruxet är också att jag vet inte när jag får tag på gyltor och var. Men det skulle innebära en väldigt lång omväg för mig med dessa hemska bränslepriser vi har idag.

Jag blev väldigt ledsen att bli kallad oseriös och jag var väl inte så trevlig heller mot personen i fråga. Jag har mycket att göra nu och det livet har jag valt för att jag trivs med att ha många bollar i luften men det finns gränser för vad man orkar också, eller hur?

Jag vill också passa på att be om ursäkt och jag vill heller inte utlämna personen för att visa att jag inte är en respektlös människa.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Grisköpare
« Svar #1 skrivet: 13 maj-06 kl 12:35 »
Nu har jag inga grisar. Men jag har blivit utskälld efter noter, hotad och kallad för både det ena och det andra av köpare. Jag har talat med flera om just detta och alla säger att det förekommer rätt ofta. Att sen få höra från tredje man att personen pratar skit om en när man sagt ifrån, är inte heller ovanligt. Man får skinn på näsan efter några år. Men roligt är det inte.

Jag saknar helt körkort, så vill man ha mina djur så får man komma hit. Men det hindrar inte att jag själv ibland svarar på en annons och frågar snällt ifall transport kan ordnas mot skälig ersättning.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 13 maj-06 kl 14:13 »
Jag håller med dig Christine... Om man vill att djuruppfödaren skall köra djuren får man åtminstone betala både bensin och en transport... det tar ju även mycket tid i anspråk...

Jag tycker också att om man är seriöst intresserad så lär man ju åka o hämta djuren eller leja någon som kör dem...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 13 maj-06 kl 14:49 »
Jag har aldrig förr hört talas om att säljaren förväntas leverera djuren också.
Det är en sak att fråga om transport kan ordnas av säljaren, men att kräva det verkar oseriöst.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 18 maj-06 kl 22:56 »
Har heller aldrig varit med om att frakt av djur man köper på något sätt skulle ingå automatiskt i priset.

Djurtransporten är en separat handling/tjänst och köps upp eller ombesörjs väl också separat oavsett uppgörelse om djuret?

Vill folk ha produkter från mig levererade s¨är det helt ok....men då genom separat uppgörelse med ersättning för den tjänsten inräknad.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Soffan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 maj-06 kl 21:15 »
Hej!

Jag tycker absolut inte att man är skyldig till leverans när man säljer djur. Jag tycker att det borde ligga i köparens intresse att se föräldrar och hur djuren har det innan köpet. Självklart kan det vara svårt när vårt land är så avlångt men då avtalar vi alltid ett pris för själva transporten, det tycker jag är en självklarhet! Djur är värda så mycket mer än vi ofta ger för dem!!!
Du har ju dessutom angett ort osv och för mig hade det varit en självklarhet att det var jag som stod för transporten om jag varit inom räckhåll, hade jag inte varit det hade jag erbjudit ersättning.
Stå på dig
Kram Sofie

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #6 skrivet: 28 maj-06 kl 22:05 »
Det finns konstiga människor :o
Jag har alltid tagit för givet att det är jag själv som åker och hämtar de djur jag ska köpa, vare sig det är kaniner, höns eller akvariefiskar. Christine stå på dig det är du som har rätt.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser