Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja hö  (läst 17534 gånger)

anders38

• Gäst
SV: Hässja hö
« Svar #20 skrivet: 31 aug-13 kl 14:13 »
Hässjegarn är bättre än ståltråd för att det kan komma vasst i höet om ståltråden går sönder, men det är kanske liten risk att det går sönder :) 9 störshässja brukar jag göra och vinkla stakarna  så man kan spänna dom och sicksack ca 1meter mellan stakar. det går sticka ner en stake upp och ner vänd som stötta men jag brukar ha 2 stötter på varje slut
« Senast ändrad: 31 aug-13 kl 16:32 av anders38 »

anders38

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 aug-13 kl 14:15 »
du kan även torka höet på backen någon dag och sedan kraka det. En kraka tål mycket mera regn än en hässja

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 31 aug-13 kl 15:42 »
vad är en kraka?

Existens

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 31 aug-13 kl 19:40 »
3 ha hö kräver ju inte så mycket maskinkapital heller om man nu vill torka på slag.

Traktorn fanns, nån räfsa till att dra ihop med finns och kan bytas mot en combivändare. Nåt att köra hem med finns ju troligen även när man hässjar.

Så maskinkostnaden är likvärdig, medan tidsbesparingen är ofantlig på att hoppa över hässjandet.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 31 aug-13 kl 20:14 »
3 ha hö kräver ju inte så mycket maskinkapital heller om man nu vill torka på slag.

Traktorn fanns, nån räfsa till att dra ihop med finns och kan bytas mot en combivändare. Nåt att köra hem med finns ju troligen även när man hässjar.

Så maskinkostnaden är likvärdig, medan tidsbesparingen är ofantlig på att hoppa över hässjandet.
Problemet med att torka på slag är enligt min mening inte maskinerna utan att det sällan är uppehåll tillräckligt många dagar i sträck för att lyckas om man inte ha en skulltork.
När jag hässjade så fanns tre arbetsmoment, slåtter, räfsning/hässjning och hemkörning. Men om man måste vända flera gånger för det regnat så blir det mer körning plus att kvaliten försämras avsevärt. Så innan skulltorkens tid var hässjning bättre. Under alla år som jag hässjade (över 20år) hade jag aldrig dåligt hö. Det är det som är fördelen enligt min uppfattning.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 31 aug-13 kl 22:20 »
Ja det är svårt att få det bra när det ligger på marken.
Och NEJ det tar inte en ofantlig tid att hässja om det inte är mer än 60 hässjor.
Plus att tiden gå fort när man har roligt.

Existens

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 aug-13 kl 22:39 »
Pratar vi om samma sak?  Här var en liten hässja 11 stakar lång, och de större kanske 30 stakar lång.

Att spetta 660-1800 hål kan jag ju tänka mig roligare saker än att göra...  :)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 01 sep-13 kl 07:03 »
Pratar vi om samma sak?  Här var en liten hässja 11 stakar lång, och de större kanske 30 stakar lång.

Att spetta 660-1800 hål kan jag ju tänka mig roligare saker än att göra...  :)
jag använde en lokal variant av stånghässjor, gubbar med två stötor som spikades fast i ett 'spår' på baksidan, 4 stänger och 3 gubbar per hässja, gubbar lutade mot öst, dvs de stod som små 'pyramider', ingen spettningen
vanligast här i trakten var annars gubbar som stod rakt och spettades ner. visst det var en del jobb, i synnerhet om marken var hård. trådhässjor behöver mer spettning med alla stakar varje meter, men man behövde inte släppa stänger. oftast stod virket nära på åkerkanten på ställningarna som liknade luftvärnskanoner ;)
nåja, man måste inte gilla hässjning, jag gillade dock det. fanns nåt ästetiskt med det, en välsatt hässja var snygg, tyckte alltid det sista var roligast, lägga topraden och sedan kamma dem  :)

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 01 sep-13 kl 08:12 »
här slår man ner två i marken sedan lägger man dit fem granroer. så det bli 120 hål.

Existens

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 sep-13 kl 09:19 »
Visst är det vackert med hässjor. Absolut!    Men våra här i söder är uppenbarligen mer arbetskrävande vad gäller spettning.  Här är ju som sagt stakar på varje meter.  Bifogar en bild från vår gård som är från 1961. Längst upp i kanten ser man hässjorna, och den åkern är nästan 100 meter bred, så hässjorna är ca 70 meter styck.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 01 sep-13 kl 10:31 »
Visst är det vackert med hässjor. Absolut!    Men våra här i söder är uppenbarligen mer arbetskrävande vad gäller spettning.  Här är ju som sagt stakar på varje meter.  Bifogar en bild från vår gård som är från 1961. Längst upp i kanten ser man hässjorna, och den åkern är nästan 100 meter bred, så hässjorna är ca 70 meter styck.
så vackert!
jag tror att man ofta glömmer en sak, när man räknar körningstimmar mm. förut var det stora arbetslag som jobbade dvs om man hässjade så stora ytor var man ju inte själv eller bara den lilla familjen utan det var många människor inblandade. bara de som hade riktigt små gårdar hade lite arbetskraft.
här i trakten finns en liten by som nu kanske består av 3-4 familjer. för 15 år sedan pratade jag med ett gammalt par som visade mig bilder från samma by under 30-talet. man hässjade även säden i stora långa rader. det fanns massor med folk. den lilla byn hade OBS två fotbollslag som hade roligt på fritiden......
så nu när jordbrukarna är nästan själva på sina gårdar och ska driva dem med stora ytor så finns det inte en chans att hässja. men kanske om bara har 3ha så.... jag hässjade som mest ca 10ton hö med häst. det var mycket jobb, upp kl4 för att slå i morgonsvalkan. sen sätta upp hässjorna och sedan räfsa och hässja det som man hade slagit nån dag innan, sedan ett dopp för att spola av all damm mm...

ÖsterFröken

• Man måste vara modig för att våga leva!
    • Västmanland
« Svar #32 skrivet: 02 sep-14 kl 09:52 »
https://www.youtube.com/watch?v=BcK0VQ9vCjY

Intressant film från Nordiska museet som visar myrslåtter och hur de hässjade
Den som älskar mest vinner...

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
Bender, JoeDirt, bondmorawannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser