A-typen kallas "kärringar" och har vanligen fyra tvärslåer samt plats för översta stången högst upp, vilket gör att man hässjar på fem stänger.
Är det åkermark kan du få 2000kr/ha för att du hässjar, inte nå för att slå med lie.
vi hässjade 2 mindre lägdor och torkade 3 lägdor på marken so vändes med traktor (som vi hittills gjort alla år med allt) och jag kommer vilja fortsätta hässja, shit! vilket fint hö det blev på hässjorna!
Jag hässjade 1,5 ha och vände med trakton 1,5 ha. Så om man räknar på det så se man att om man hässja tar det inte så mycke mer tid än att vända med trakton.
Så klart har du rätt med att de ta längre tid med att hässja. Men för mig bli det inte så mycket mer jobb. Har man som jag sa 3 ha i lappland och du ska ha upp 60 hässjor tar det inte så mycke mer tid. Och har man de förutsättningarna eller än mindre så är det bra att hässja. Tror inte än skåning med 50 ha funderar på att börja hässja. Så jag klarar mig på en traktor för 4000kr och skåningen behöver en för 1 miljon. Så vi har olika förutsättningar.