Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tupp!  (läst 960 gånger)

Amamfa

• Västergötland
Elak tupp!
« skrivet: 26 jun-10 kl 12:55 »
Förra året så skaffade jag och min pappa några brahmakycklingar. Dom växte och blev jättefina och hönorna är verkligen snälla och sällskapliga. Men tuppen däremot är jätteelak. Han står och vaktar hela tiden och hoppar mot benen så fort man kommer in. Efterssom jag har gärna vill kunna ha honom lugn så har vi börjar ta upp honom när han är elak, och så har vi burit runt honom ett tag. Han är jättefin och antagligen så vill han bara vakta sina hönor, men det är ju inte jätteroligt när han flyger runt på det viset. Går det att försöka få honom lugn eller är det bara att stoppa honom i grytan?  ???

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Elak tupp!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-10 kl 13:48 »
Har vart med om samma sak med en blandistupp han flög på mig i ansiktet så jag ramlade bakåt och hackade mig i ansiktet :P
Det går att få en tupp snäll igen men oftast så kan det komma tillbaka.
Jag rekomenderar yxan då en aggresiv tupp inte är bra i avel heller :P ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Granbackstove

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-10 kl 14:01 »
Tyvärr är grytan nog det bästa alternativet. Läste nyligt en annan aggressiv tupp-tråd om du är intressad så sök på hönsforumet.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 26 jun-10 kl 14:03 »
Eftersom brahma inte är av de ovanligaste raserna och det finns så himla många snälla andra brahmatuppar så skulle jag nog inte spara på denna om jag vore du.  :-\ Skaffa en ny snäll! Med tanke på brahmornas storlek så kan det med otur ställa till med ordentliga skador också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare (1 dolda)
getmamman, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser