Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenpump problem  (läst 3259 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Vattenpump problem
« skrivet: 23 jun-10 kl 22:38 »
Jag har en pump som jag ska vattna med. En slang ner i en brunn, med en backventil på. Jag fyller vatten i slangen manuellt, sätter igång pumpen och vattnet börjar pumpas upp precis som det ska. När jag stänger av pumpen däremot, är det som om allt vatten sugs tillbaka ner i brunnen igen, vilket resulterar i att nästa gång jag försöker pumpa går det inte eftersom slangen är tom. Men hur kan vatnet sugas tillbaka när jag har backventilen där? Någon som har liknande erfarenheter kanske?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vattenpump problem
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 22:48 »
Det kan tänkas att backventilen inte håller perfekt tätt eller att det läcker mellan backventilen och sugledningen. Prova att lyfta upp backventilen över vattenytan, fyll sugslangen med vatten och se om det droppar.

På vattenpumpar med en rostfri kåpa över pumphuset är det vanligt att det sitter en O-ring mellan kåpan och pumpmaskineriet innanför som ska täta runt suganslutningen. Om den har krupit ur sitt läge kan det också ge problem med att pumpen har svårt att komma igång och börja suga upp vatten.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Vattenpump problem
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 23:08 »
Nu har jag bytt ventilen, och nu fungerar det som det ska.
Tack för hjälpen ändå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser