Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgnedärvning på får! Klart!  (läst 1775 gånger)

Trasselsudden

• Blekinge
Färgnedärvning på får! Klart!
« skrivet: 22 jun-10 kl 23:35 »
Nu ligger mitt kandidatarbete om fårfärger ute på nätet. Vet att det var en del här som ville läsa det när det var klart :)

http://stud.epsilon.slu.se/1393/1/amnesten_j_100618.pdf
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Birgit

SV: Färgnedärvning på får! Klart!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 07:39 »
Intressant läsning ;)
Dyrmundson är min bekant på Island. Det han inte kan om Islandsfår och färger är nog inte värt att veta. Han samlar på ledersau också (De har ju annorlunda färger och beteenden).

Han som skrivet om Gutefårens färger heter Björn Hjernquist (det står Hernquist i källhänvisningen).

Vore kul med en fortsättning om just färgegenskapernas påverkan på beteenden m.m. Något jag funderat mycket på.
Slutpläderingen om att avla på vissa färger för att få bättre lönsamhet är jag nog tveksam till. Tror det mest lyckade är att blanda olika anlag och låta slumpen avgöra. Tror det på sikt ger friaksats djur. Man målar inte in sig i ett hörn.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 21:38 »
Intressant läsning ;)
Dyrmundson är min bekant på Island. Det han inte kan om Islandsfår och färger är nog inte värt att veta. Han samlar på ledersau också (De har ju annorlunda färger och beteenden).
Han som skrivet om Gutefårens färger heter Björn Hjernquist (det står Hernquist i källhänvisningen).

Vore kul med en fortsättning om just färgegenskapernas påverkan på beteenden m.m. Något jag funderat mycket på.
Slutpläderingen om att avla på vissa färger för att få bättre lönsamhet är jag nog tveksam till. Tror det mest lyckade är att blanda olika anlag och låta slumpen avgöra. Tror det på sikt ger friaksats djur. Man målar inte in sig i ett hörn.

Det var ju sjukt slarvigt av mig att missa en bokstav i namnet. Får försöka fixa det på något sätt :)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Birgit

« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 23:26 »
Lätt hänt ;) Att jag reagerar beror på att jag känner folk ifråga. Björn Hjernquist är ordförande i GutefårAkademin.
Dyrmundson heter Òlafur R Dyrmundson, världens mest ödmjuka människa! Jobbar på motsvarigheten till LRF på Island, men med större makt.
Det var många namn du refererade till så det var inget konstigt. Tillfällighet att jag kände dem bara.
Men ämnet är otroligt intressant. Vore intressant om  utvecklandet fortsatte vidare.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 09 jul-10 kl 22:26 »
Intressant läsning...
Men jag har endel egna funderingar om dessa studier o allmogefår o svenskafår överhuvud taget.

Bl a stå de att vita får har mer säsongsbunden reproduktion än färgade får...
Stämmer ju inte alls på mina roslagsfår (som oftast är vita men även färgade)
som brunstar året runt.
O tänker man på Gutar och Gotlandsfår så finns de väl inte mer säsongsbundna får när de gäller brunst.. ( o de är ju färgade.. svarta med grå anlag)

Sen stod de även att vita får föder färre lamm än färgade får...

Jag kan ju då inte låta bli o tänka på finullsfåren som i sverige iallafall är mest vita o de är väl den ras som föder flest lamm av alla nästan..

står ju också att vita får är mer sjuka än färgade får osv..
nu är de väl viktigt o skilja på vita får (som egentligen inte är en färg uta avsakand av färg) och albino djur.
de är ju vida känt att albino djur ofta har sjukdomar o andra krämpor.
Lite funderingar bara.
Nu har de ju inte gjort så många studier på allmogefår överhuvud taget- vad jag vet. men de verkar vara mycket lik islandsfåren då de gäller färger enligt mitt tycke.
Men intressant. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

« Svar #5 skrivet: 10 jul-10 kl 11:48 »
Jag har liknande funderingar gimskogen.
Vad jag tror ligger till grund för teorin om sjukdomar och lägre fertilitet är snarast att vita får är mer framavlade än färgade (färgade har oftast kvar sina ursprungliga färger). Vita får är inte en ursprunglig färg annat än som albino och då har naturen oftast rensat ut sådana individer.
Jag såg tydliga skillnader på mina finull, både vad gäller fertilitet och beteende, samt även ullkvalitet beroende på om de var vita, svarta eller bruna. De vita fick fler lamm, var oftast sämre mödrar, hade mer lammningsproblem osv. Det första och sista hänger ju tätt ihop.
Vad gäller förmågan att brunsta året om är jag övertygad om att det kommer av att djuren får för bra foder. Mina rosor kan visserligen flytta lammningen en till två månader vissa år, men ingen har någonsin lammat två gånger per år. Det finns ju de som lyckats få gutar att lamma vid "fel" årstid också. Har aldrig hänt mig och jag har nog uppåt 6-700 lammningar med dem.
Om man sedan går till vita allmogefår, så är de ytterst sällan helvita. De har oftast någon fläck på kroppen eller i ansiktet i avvikande färg.

Man ska nog också skilja på finull, som är framavlade för att vara hyper-fertila och de "vanliga" vita fåren som ju oftast är av köttraskaraktär.

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 10 jul-10 kl 21:32 »
Gimskogen; Jo visst får de vita finullsfåren väldigt många lamm.
Men för många år sedan läste jag några av de skrifterna som Trasselsudden hänvisar till. Det var undersökningar där man jämfört en väldig massa vita får med en väldig massa färgade får av samma ras. Den ena av skrifterna gällde islandsfår, och då fick de färgade islandsfåren fler lamm än de vita. Jämför man vita finullsfår med färgade pälsfår, så är det klart att finullsfåren får fler lamm, men det beror inte på att de är vita utan på att de är finullsfår.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Birgit

« Svar #7 skrivet: 11 jul-10 kl 14:48 »
Citera
ämför man vita finullsfår med färgade pälsfår, så är det klart att finullsfåren får fler lamm, men det beror inte på att de är vita utan på att de är finullsfår.
Ja, fast min erfarenhet med många år med finullsrasen, är att de vita får fler lamm än de bruna och svarta (inom samma ras alltså).
Det har också visat sig att de som avlat gotlandsfåren mot högre fertilitet har mer problem med dålig skinn som går sönder vid beredning. Har för mig att frekvensen "peppar o salt" hade samma bakgrund. Det är mycket som hänger ihop.

Vad gäller islandsfåren så har de ju samtidigt som de avlat fram de vita, också ökat på storleken ganska rejält. Kan tänka mig att det finns något samband där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser