Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För gammal för att få ungar?!  (läst 1134 gånger)

purelyplatonic

För gammal för att få ungar?!
« skrivet: 22 jun-10 kl 20:57 »
Jag har 2 kaniner, en hona och en hane (okastrerad).  Av olika anledningar så var båda två ute på vift idag och jag plockade in honan så fort jag såg att hanen var på fri fot så jag vet inte om de hade varit på varandra eller ej.
Men de som vi fick kaninerna av sa att jag fick absolut inte ta en kull på henne pga att hon var för gammal för det. Kan kaniner bli för gamla det? Och om nu han skulle ha varit på henne och hon är för gammal, dör hon nu eller vad händer?

Attes matte

• Jämtland
SV: För gammal för att få ungar?!
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 00:27 »
Hur gammal är hon och vad är hon för ras? Vanligtvis säger man att en hona bör ha fått sin första kull innan hon blir ett år, men jag vet flera som haft äldre honor än så, och deras första kull har gått bra ändå, trots högre ålder. Det skiljer oxå en del mellan raserna.
Nu är det ju inte mycket du kan göra mer än att räkna ner. Om 31 dagar har du svaret. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 16:09 »
Mina gotlandskaniner var två år när dom fick sina första ungar. Ena kullen 6 st o andra 10 där en dog vid 10 dagarsålder. Annars pigga o krya o mammorna sköter dom perfekt. Lycka till!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 19:07 »
Jag vet faktiskt inte hur gammal hon är utan förra ägaren sa att hon var för gammal för att få en kull. Jag vet inte heller om hon har haft ungar tidigare heller.
Men om hon är gammal, är det för jobbigt för henne att få en kull då så att hon dör av det?
Har de ägg kvar om de är gamla?

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 23 jun-10 kl 19:16 »
Jag vet faktsikt inte heller vad hon är för ras men hanen är en hermelin. Jag har bifogat en bild på henne så kanske ni kan tala om för mig vad hon är.

Sorry att jag är så novis på ämnet kaniner.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-10 kl 20:17 »
Hon är en viltgrå brokad dvärgvädur.  ;) (Viltgrå brokad är alltså färgen. ;) )

Alla är vi barn i början, så det är ju inget du behöver ursäkta dig för. ;)

Om honan nu är "för gammal" så kommer hon med största sannolikhet inte att få några ungar alls, om nu hanen var på henne.  Och är hon fortfarande fertil så kommer det säkert att gå alldeles utmärkt. ;)

Hur länge har du haft dom?

/Sara

purelyplatonic

« Svar #6 skrivet: 24 jun-10 kl 21:52 »
oj...dvärgvädur.....ska de inte var små då? Hon är i alla fall mycket större än hanen som är en hermelin fast dvärgvädurar är kanske rätt stora ändå?! Va bra att jag har fått rasen på henne nu, Tack!

Vi flyttade in här i slutet av april och det var då vi övertog kaninerna så vi har haft dem i 2 månader.

Va skönt att hon inte dör av detta. Jag antog egentligen att det var så att hon blir infertil när hon är gammal men när förra ägaren sa att hon inte klarar en kull med ungar så blev jag väldigt rädd.
Nu är det bara att vänta och se om det blir något eller ej. Går det på något sett att se om de är dräktiga?

Jag har fixat till rymmarhålet nu i alla fall, så nu rymmer hon inte mer.

Vad kostar det att kastrera hanen och är dte värt det? Uppskattar de varandra mer om de får bo tillsammans istället för brevid varandra?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-10 kl 21:59 »
Bättre hon är större än han än tvärtom.
Vikt för dvärgvädur anges med omkring 1,9 kg, hermelinen 1,1, yapp han har nog jobbat för att ha roligt ;-)

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-10 kl 22:54 »
Nu är det bara att vänta och se om det blir något eller ej. Går det på något sett att se om de är dräktiga?

Nja, oftast så ser man ingenting. En vacker morgon ligger det bara en stor hög med ullig päls i ett hörn med ett gäng ungar i. ;)
Vissa honor (framförallt såna som är väldigt slanka) ser man ganska tydligt på om dom är dräktiga, dom ser ut som att dom svalt en melon...  ;D Men oftast så märkar man ingenting.

Se bara till att hon har en lugn plats att boa om ett par-tre veckor, och så ska hon ha halm eller hö att bädda med.

Spännande att se om det blir nåt!  :D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 4 användare (2 dolda)
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser