Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kobilder utsläpp m.m  (läst 17996 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Kobilder utsläpp m.m
« skrivet: 11 maj-06 kl 13:18 »
Har ni släppt ut än ?

Här är för blött ännu, så det dröjer nog nån vecka till innan utsläpp
Medans blir dom Magnesium preparerade..

Rosa
« Senast ändrad: 04 mar-08 kl 18:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #1 skrivet: 11 maj-06 kl 13:42 »
Varför ger man kor magnesium?
*nyfiken*
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #2 skrivet: 11 maj-06 kl 15:13 »
Så fort staketen är lagade. alltid stolpar som behöver bytas varje år, jag är inte så stark så det blir inte allt på en dag till helgen räknar jag med, men vill inte ha det så här soligt utan föredrar mulna gärna regninga dagar.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #3 skrivet: 11 maj-06 kl 17:41 »
Varför ger man kor magnesium?
*nyfiken*


För att dom inte ska få Beteskramp och dö när man släpper ut dom på bete...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #4 skrivet: 11 maj-06 kl 18:00 »
men vill inte ha det så här soligt utan föredrar mulna gärna regninga dagar.


Tänk vad olika man gör   ;)
Här släpper vi aldrig ut i regn eller blåst  :-\
risken för Beteskramp och Muskeldegenerations symptom på kalvarna avskräcker mig från det.

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #5 skrivet: 11 maj-06 kl 19:16 »
Jag släpper alltid korna först så att dom hinner lugna den sig innan dom yngre får komma ut och öser det ner så väntar jag också
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #6 skrivet: 11 maj-06 kl 22:13 »
Jag flyttade mina tjurar på bete ikväll.  ;D Gud vad den stora tjuren blev sur när han skildes från sina kvigor. Han skrapade klövarna i backan så jorden sprätte. Han gned sitt stora huvud mot en jordhög och frustade. Men till sist följde han med sin mamma (alltså jag) mot det nya betet. Snäll som ett lamm. Lill tjuren hoppade och skuttade och stortjuren han tog det lugnt.

Kvigorna som ska kalva nu snart får vänta ett par veckor. Deras hage är inte klar ännu. Ska börja med den i helgen. 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #7 skrivet: 12 maj-06 kl 07:58 »
I helgen är det dax!
Då ska sista handen läggas på stängslet, sambon får fejka ett par "utbrytningförsök" så vi ser att allt håller(he,he, det vet han inte om än...)sen är det dax!
Sjämt å sido; nog håller det, men man vill ändå "fixa upp" det ordentligt innan det är dax.
Längtar så efter att få släppa ut skruttorna & skrutten...
If You Run You'll Just Die Tired

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #8 skrivet: 21 maj-06 kl 10:37 »
Regn..regn..  :-\

Inga kossor ute än...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #9 skrivet: 21 maj-06 kl 11:35 »
KOSSORNA ÄR UTE!!!!!
Blidde inget förra helgen pga regn, men i dag så.... De rev nästan stängslet ett par gånger(av ren lycka...), men nu har de lugnat sej....
Frågan är väl hur man får in dem, sen....  ;D
If You Run You'll Just Die Tired

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #10 skrivet: 22 maj-06 kl 13:22 »
Nu är de första kvigorna ute ;D, sex stycken.
Kossorna får nog vänta några dar till.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #11 skrivet: 22 maj-06 kl 16:29 »
Blir nog inte förrän i början av juni som kossorna kommer ut...
betet har nästan helt avstannat...
Det blir en mulen dag så att kossorna ser nåt när de kommer ut...

DE blir ju lätt bländade när de kommer från de elektriska ljuset i lagårn ut i klart sosken...
o kan då springa igenom stängslet och göra illa sig...
De är ju glada och far i kring i allafall så det är ju bra att de ser staketet...


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #12 skrivet: 22 maj-06 kl 16:59 »
I lördags fick vi hem våra 2 kor och 2 kalvar, och betessläppet gick bra. Tjuren kommer imorgon!

 
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 16:59 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Småbrukaren

  • Gäst
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #13 skrivet: 23 maj-06 kl 14:34 »
Hej!

Var i vårt avlånga land bor ni? Här i Skåne åkte de äldre nöten ut på betet 1 maj och de yngre (6-11 mån) fick komma ut på sitt bete en vecka senare, mest för att stängslet inte var färdigfixat...

Just nu är det omxäxlande regnskurar och uppehållsväder och inte någon direkt värme. Det har gjort att tillväxten i betesmarkerna har avstannat lite och det börjar bli dags att flytta djuren till nya hagar. Fåren fick nytt bete igår och är nu nöjda igen och de älsta nöten ska transporteras till ett större bete ikväll om allt går som planerat.

Konstigt nog finns det en hel del kobönder även här i Skåne som fortfarande inte släppt ut sina djur fastän gräset är högt och maskrosorna blommar för fullt. Fast det brukar vara likadant varje år. Djuren kommer ut så sent att de inte hinner med att beta, gräset förväxer och de tvingas gå kvar till sent på hösten för att gnaga ner det...

Släpp kossorna loss det är vår!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #14 skrivet: 23 maj-06 kl 14:46 »
Vi vill gärna ha lite varmare även på nätterna innan mjölkkorna får gå ut, de är ju betydligt känsligare än ungdjuren.

Våra kobeten ligger oxå lite lågt, alltså lite för blött än, men hoppas på sol och värme så kossorna snart kan få gå ut.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #15 skrivet: 23 maj-06 kl 19:06 »
Skumme, din lagård på bilden ser exakt ut som våran! Jag trodde först i tre sekunder att någon varit här och fotat  ;D

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #16 skrivet: 24 maj-06 kl 16:37 »
Intressant, har inte sett så många likadana. Är det samma modell med samma inredning tro? Kan försöka ta några foton från andra hållet och inuti så kan vi jämföra...

Ursäkta, blev lite off topic....ingen mer som har bilder på betessläpp!? Vore kul att se. Ska försöka ta en bild till efter att tjuren släppts ut i eftermiddag...
Självhushåll till nytta och nöje

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #17 skrivet: 25 maj-06 kl 19:06 »
Bild på vårt släpp i söndags.
Fjällkon är "utanför" bilden, men jag tyckte att de andra hade så snygg stil....
If You Run You'll Just Die Tired

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #18 skrivet: 01 jun-06 kl 09:01 »
Vad skojigt att se era kossor "Skumme" o "HP"   :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Kobilder utsläpp m.m
« Svar #19 skrivet: 01 jun-06 kl 12:53 »
Släppte ut mina kor i helgen. Det gick lugnt inget spring och hoppande som förra året. De är högdräktiga och väntar kalvar vilken dag som helst. De är mest ute nu och mumsar gräs. ;D


Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 3 användare
Tobias Baggman, Gröfre Slissing, Gamina

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser