Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompaktodling 2010 – bildtråd  (läst 5261 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Kompaktodling 2010 – bildtråd
« Svar #20 skrivet: 30 jun-10 kl 16:42 »
Kålbladgrönsaker i balkonglåda och chilepeppar, tomat i backar och lite sallat som är påväg ut på friland.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 01 jul-10 kl 00:26 »
Härligt! Plantorna ser ut att trivas fint.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tench

• -
    • Solrot
« Svar #22 skrivet: 01 jul-10 kl 10:35 »
Jodå. Tror dock kålväxterna gör sig bättre i ett något svalare klimat. Blir rätt hett på balkongen när solen ligger på, då sloknar de och börjar gärna blomma.
De utvecklas snabbt och det är nog inte helt dumt att så ännu en omgång nu mitt på sommaren.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Alphaville

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 jul-10 kl 19:48 »
Hur har det gått med skörden?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #24 skrivet: 07 aug-10 kl 19:55 »
Kålbladen har gett skörd under väldigt lång tid och envisas med att komma igen. Nu har de dock blommat över. Ifall jag hade haft orken så är dessa grönsaker mycket vettiga att så i omgångar.
Chilepepparn skördar jag en del av nu, tomaterna är dock otroligt sega trots värmen. Hoppas att detta regn ska bli lite mer balanserat och att lite värme kommer tillbaks.
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 08 aug-10 kl 16:34 »
Det har varit både positivt och negativt med skörden. Tomatplantorna ger rikligt med tomater. Cayennepepparn växer och frodas. Massor av frukt men ingen som börjat bli röd än. Paprikaplantorna har det inte blivit så värst mycket på men det som finns är stora och präktiga. Den största besvikelsen var squashen. Av tre plantor har jag bara fått 4 frukter. Läste alltför sent här på forumet att man ska hjälpa till med pollineringen. Men det har ju varit en hel del bin surrande runt plantorna och det började så bra…

Sedan har det flyttat in mördarsniglar i trädgården för första gången. De har funnits i grannkvarteret sedan flera år men på denna sida har de lyst med sin frånvaro… fram tills nu. De första 10 som jag tog död på mådde jag uppriktigt sagt illa av. Men nu har jag blivit en iskall mördarsnigelsmördare som utan att tveka knipsar av huvudena på dem.   :o

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Alphaville

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 aug-10 kl 16:11 »
Ja det tycks ha blivit ett bra tomatår. Jag fick 28 tomater på mina tre plantor. Det var betydligt mer än förra året. Jag hade sorten "Totem" och det hade väl du också, Prinsen?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 15 aug-10 kl 14:47 »
Ja det tycks ha blivit ett bra tomatår. Jag fick 28 tomater på mina tre plantor. Det var betydligt mer än förra året. Jag hade sorten "Totem" och det hade väl du också, Prinsen?

Det blir mycket tomater på mina 12 plantor. Jag har Dansk Export, Gardener’s Delight och Totem. Dessa finns nog på alla plantskolor. Det skulle vara spännande att odla ovanliga sorter. Kanske nästa år…

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 5 användare (2 dolda)
ärt, Be, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser